۴ماه از شروع به‌کار کمپین ملی شهری ایران می‌­گذرد، کمپینی که نظرات و پیشنهادهای شهروندان ایرانی را برای بهبود شهرهایشان جمع‌­آوری کرده تا با ارائه تصویری از شهر دلخواه ایرانیان به سومین کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه مسکن و توسعه شهری پایدار (هبیتات۳) به تدوین دستور کار جدید شهری کمک کند.

رئيس برنامه اسكان بشر ملل متحد در ايران در اين‌باره به همشهري گفت: تاكنون نظرات و ايده‌هاي متعددي از نقاط مختلف كشور براي اين كمپين ارسال شده است. در اين بين علاوه بر شهروندان شهرهاي كوچك و متوسط، شهروندان كلانشهرها نيز مشاركت خوبي در فرايند ترسيم شهر دلخواه ايرانيان داشته‌اند. سيامك مقدم با اشاره به حضور شهروندان كلانشهرهاي كشور گفت: نظرات و پيشنهادهايي كه از اصفهان، تهران، شيراز، كرمانشاه، مشهد، همدان و... ارسال شده، از يك سو بيانگر نوع نگاه مردمان به شهرهايشان بوده و از سوي ديگر بازگو‌كننده مشكلات و مسائل كلانشهرها هستند.

به گفته وي اطلاعات جمع‌آوري شده در دبيرخانه كمپين ملي شهري ايران حاوي نكات مهمي است. مقدم گفت: اصفهاني­‌ها از حفظ هويت تاريخي گفتند و زاينده‌­رود و لزوم توجه به محيط‌زيست پرندگان آن، شيرازي‌ها از فضاي بازي كودكان گفتند و نياز به مسيرهاي پياده و دوچرخه، تهراني‌ها از كاهش آلودگي، ايجاد نظم، افزايش احساس تعلق و احياي منابع آبي، مشهدي‌ها ازبرنامه‌هاي فرهنگي- تفريحي براي سالمندان گفتند و باغ ملك‌آباد و نياز به افزايش فضاهاي سبز، همداني­‌ها از ايجاد فضاهاي اجتماعي و شهروندان كرمانشاه نيز از ارتقاي ايمني شهري.

رئيس برنامه اسكان بشر ملل متحد در ادامه افزود: نگاه‌هايي كه حكايت از توجه بيشتر شهروندان كلانشهرها به ارتقاي كيفيت محيط زندگي موجود دارد، نگاه‌هايي كه جانداران را در مركز توجه خود قرار داده و حكايت از فاصله گرفتن شهرهاي ما از انسان و طبيعت دارند.

كمپين ملي شهري ايران حاصل همكاري نزديك برنامه اسكان بشر سازمان ملل متحد در جمهوري اسلامي ايران و كميته ملي اسكان بشر است و براي ارائه تصويري گوياتر از شهر دلخواه ايرانيان از مشاركت همه شهروندان ايراني استقبال مي‌كند. وب ‌­سايت اين كمپين‌به آدرس irhabitat.ir بستر مناسبي براي دريافت نظرات، تجربيات، پيشنهاد‌ها و اطلاعات مردم ايران از مسائل شهرهايشان و نيز ارائه راهكار و ايده براي بهبود هرچه بيشتر آنها فراهم كرده است. علاقه‌مندان به آينده شهري بهتر مي‌توانند ايده‌هاي خود را درقالب متن، تصوير‌سازي‌، عكس و فيلم از طريق اين وب‌سايت به كمپين ملي شهري ايران ارسال كنند. اين كمپين از ايده‌هاي برتر تقدير كرده و آنها را به كنفرانس جهاني هبيتات 3در اكتبر سال2016 ارسال خواهد كرد.