انگار دیگر رفت و آمد زمینی برای انسانها کافی نیست و کسانی که سفرهای هوایی را به سفرهای زمینی ترجیح میدهند، احتمالاً در آینده، لذت بیشتری از سفر خود خواهند برد.
اما کدام نوع از این پرندهها شانس بیشتری برای تردد در آسمان آینده دارند؟ اینجا چند نمونه از آنهایی را میبینیم که ممکن است به همین زودی در آسمان بالای سرمان پرواز کنند.
با سرعت مافوق صوت!
سوارشدن بر یک هواپیما که میتواند با سرعتی باورنکردنی دیوار صوتی را بشکند، چه احساسی دارد؟ احتمالاً جز وحشت از یک صدای انفجار کرکننده، احساس خاص دیگری ندارد.
اما این هواپیما که فقط در طرح متولد شده، توانسته تا حدودی این مشکل را حل کند. دماغهي آن طوری طراحی شده كه این صدا را بهطرز محسوسی کاهش دهد و آنرا به حداقل برساند.
در حال حاضر شرکت هواپيمایی بوئینگ با همکاری سازمان ناسا در حال کار بر روی این نوع هواپیما هستند. اما راز پایین آوردن صدای انفجار چیست؟
جواب در کنترل دقیق این پرنده و طراحی دماغه و بالهای آن است. با این حال مهندسان هنوز دربارهی چگونگی عملکرد خلبان و هواپیما اطلاعات دقیقی ندادهاند.
نهنگ آسمان
درست مانند اسمش، مثل یک نهنگ طراحی شده است. این هواپیما کار یک گرافیست-مهندس اسپانیایی است بهنام «اسکار وینیال».
این طرح توجه صنعتگران فعال در حوزهی حمل و نقل هوايي را حسابی جلب كرده، چون موادی که برای ساخت بدنه و بال در نظرگرفته شده، مواد فوق سبک مورداستفاده در تجهیزات فضایی هستند.
این يك هواپیماي هیبریدی و دوست با محیط زیست است كه با فضای داخلی سه طبقهايش، میتواند 755 مسافر را جای دهد.
تميزتر از آسمان!
شرکتهای اتوموبیلسازی ثابت کردهاند که انرژی هیبریدی، میتواند به یک منبع پاک برای سوخت در صنعت حمل و نقل تبدیل شود.
حالا طراحان مفهومیِ پیشرو در صنعت هوایی آمريكا، هواپیمایی بسیار سبک طراحی کردهاند که نه تنها میتواند مصرف سوخت را کاهش دهد، بلکه میتواند با استفاده از انرژی هیبریدی به پرواز درآید.
این هواپیما از آن جهت آیندهی خوبی دارد که میتواند به کاهش گازهای گلخانهای کمک کند.
سوار بر منظره!
همهچیز در این عکس نشان میدهد که این پرنده چه لذت منحصربهفردی به مسافر میدهد. با این حال برای کسانی که ترس از ارتفاع دارند اصلاً توصیه نمیشود.
مسافران همیشه از کوچک بودن پنجرههای هواپیما شکایت دارند، چرا که منظرههای شگفتانگیزی را از دست میدهند.
اما کار گذاشتن یک پنجره در هواپیما هزینهی بسیار سنگینی دارد و هرچه ابعاد و تعداد پنجرهها بیشتر باشد، هزینهی ساخت گرانتر تمام میشود.
اما یک استودیوی طراحی در فرانسه راهحلی برای این مشکل پیدا کرده است: پنجرهای در کار نیست، تمام بدنه شفاف است.
این طرح البته فعلاً برای جتهای خصوصي در نظر گرفته شده است، اما میتواند ایدهی خوبی برای ساخت هواپیماهای مسافربریِ آینده باشد.
ولتر ميپرد!
این یک پرندهی کوچک برقی است با باتریهای قابل شارژ که در یک شرکت هواپيمایی نوپا، در سال 2014 ميلادي طراحی شده است.
احتمال میرود این پرنده که ظرفیت جابهجایی چهار مسافر را دارد و مختص فرودگاههای محلی و شخصی است، در سال 2017 به بازار ارائه شود. این پرنده میتواند بعد از شارژ به مدت یک ساعت در آسمان پرواز کند.