به گزارش ايسنا؛ داود شهیدی دربارهی دلایل تشکیل نشدن انجمن صنفی کاریکاتور در سالهای گذشته، اظهار کرد: اگر انجمن صنفی وجود نداشته باشد، شاهد بهوجود آمدن هرج و مرج در فضای کاریکاتور کشور خواهیم بود و عدهای به خودشان جرأت میدهند کار دیگران را کپی کنند یا با بهکارگیری چند تکنیک سادهی رایانهای، نام خودشان را کاریکاتوریست بگذارند.
او ادامه داد: جناحهای سیاسی در کشور باید به تعادل و تعامل برسند تا کاریکاتور به جنبههای افراطی وصل نشود و راه تعادل را در پیش بگیرد. سپس بحث مسائل صنفی هم میتواند مطرح شود و پیش برود، وگرنه این هنر هم یک حالت پوپولیسم و هرجومرج به خود میگیرد.
این هنرمند به ویژگیهای انجمن صنفی کاریکاتور اشاره کرد و گفت: انجمنی که برای کاریکاتوریستها تشکیل میشود، باید همه را دربر بگیرد و فقط حرف یک طرف خاص را نزند. در غیر این صورت موفق نمیشود و به نتیجه نمیرسد. همهچیز باید بر مبنای دموکراسی و تعادل باشد.
شهیدی با اشاره به وضعیت کاریکاتور ایران در سالهای گذشته، اظهار کرد: کاریکاتور و طراحی طنز، یک مجموعه محوری است که در ایران از همان ابتدا با قدرت عمل کرده، ولی در مقطعی به استخدام رسانههایی با گرایشهای سیاسی درآمد که برخوردها و مشکلاتی را برای این بخش از جامعهی هنری ایجاد کرد و باعث بهوجود آمدن نوعی پراکندگی شد. یعنی برخی مشکلات کاریکاتوریستها خارج از دنیای کاریکاتور بهوجود آمد و برای آنها هم مشکلاتی را بهدنبال داشت.
او ادامه داد: با توجه به اینکه کاریکاتوریستها برای مطبوعات کار میکنند، ناگزیرند سیاستی را که مجموعه دنبال میکند، در نظر بگیرند و گاهی شرایط به آنها تحمیل میشود و آنها هم مجبورند با آن کنار بیایند. اگر دموکراسی بهعنوان یک امر اخلاقی در چارچوب قانون رعایت شود و همه در خط تعادل قرار گیرند، بستر رسانههایی برای کاریکاتور دارای اساس میشود و در آرامش کار خود را دنبال میکند. وگرنه فکر نمیکنم کاریکاتوریستها با همدیگر برخورد و مشکل خاصی داشته باشند.
این کاریکاتوریست همچنین بیان کرد: در کاریکاتور، محورهای مختلف وجود دارد؛ همانطور که به برخی فیلمهای قبل از انقلاب که با عنوان «فیلمفارسی» شناخته میشوند، سینما گفته میشد و کارهای ارزشمندی مانند آثار مهرجویی و بیضایی هم جزو سینما بهحساب میآمدند، در کاریکاتور هم یک محور روشنفکری وجود داشت و یک محور فکاهی و طنز. تفاوت سطح فرهنگ و تحصیلات در برخورد با این هنر از دیگر مواردی بود که باعث بهوجود آمدن پریشانیهایی در این حوزه شد.
شهیدی اضافه کرد: «گلآقا» از مجموعههایی بود که موفق شد جریان روشنفکری و فکاهه در کاریکاتور را تا حدی در کنار هم داشته باشد که متأسفانه با درگذشت آقای صابری فومنی - مدیر مسؤول مجله گلآقا - این جریان متوقف شد. متأسفانه اکنون شاهد هستیم که برخی افراد به اسم هنرمند و کارکاتوریست به جریانهای افراطی میپیوندند و باعث تشدید تضادها میشوند. راه حل این موضوع ایجاد تعامل و تعادل بین فرهنگ و بخش مردمی کاریکاتور است.