تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۸

سیدروح‏ الله حسینی :* مدرسه ملی سینمای ایران مدرسه‌‏ای است کارگاهی که با هدفِ کاستنِ فاصله‏‌ی میان حوزه‌‏های عمل و نظر در سینما، تاسیس شده است.

لذا، کارگاهی بودنِ مدرسه نافی جایگاه آن در تولید فکر و اندیشه نیست. بالعکس، سیاستگذاران این مدرسه برآنند که می‏‌توان مبانی نظری و فکری تولیداتِ موجودِ سینمای ایران را تبیین و تدوین كرد، و امکان نظریه‏ پردازی را نیز فراهم آورد؛ نظریه‏‌هایی منبعث از روح، اندیشه و وجدان همین فرهنگ که می‏‌توانند توشه و آذوقه‌‏ی تولیدات آتی سینمای ایران باشند.

بدین منظور، سینماگری که در مدرسه ملی "پرورش" می‏‌یابد نیازمند آشنایی با میراث بزرگ و کهن ادبی ایران‏ زمین، حکمت و فلسفه‏‌ی ایرانی و اسلامی و سایر حوزه‌‏های علوم انسانی است.

از این منظر، مطالعات بین‌‏رشته‏‌ای؛ تاریخ‏، حقوق، ادبیات، فلسفه، روانشناسی، جامعه‏‌شناسی، و دیگر شاخه‏‌های علوم و نسبت آنها با سینما معنا می‏‌یابد. این مسیری است که با گذر از آن "دانایی سینمایی" حاصل می‏‌شود. بر این اساس، مدرسه ملی بیش و پیش از آنکه مرکزی برای آموختن فنون سینمایی باشد، محلی است برای کسب "بینش".

*مدیر عامل مدرسه ملی سینمای ایران