همشهری آنلاین: رئیس جمهوری با اشاره به ایام رسیدگی به اعتراضات متقاضیان کاندیداتوری دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری توسط شورای نگهبان، تأکید کرد: این روزها انتظار این است که از طرف شورای نگهبان امید بیشتری به مردم بازگردد و مردم با فضای بازتر و توان انتخاب بیشتری و رقابت گسترده‌تری در انتخابات ۷ اسفند مواجه باشند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان يكشنبه-11 بهمن- پس از تجدید میثاق با آرمان‌های بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران در حرم مطهر امام خمینی (ره) طی سخنانی با اشاره به فرا رسیدن دهه فجر، اظهار کرد: روز ورود حضرت امام خمینی (ره) پس از سال‌ها تبعید در ترکیه، نجف و پاریس به ایران برای مردم روزی به یادماندنی در تاریخ کشور بود.

وی با بیان اینکه دوازدهم و بیست و دوم بهمن‌ماه و دهه فجر مقطعی از تاریخ سرزمین است که می‌تواند بیانگر هویت ملت و تاریخ باشد، افزود: همواره در میان همه مقطع‌ها، مقاطعی از تاریخ و روزهای مهم و شخصیت‌هایی استثنایی وجود دارد که هویت آن ملت را ساخته است. برای ما دهه فجر، 12 بهمن‌ماه و 22 بهمن اینچنین است و شخصیت امام خمینی (ره) نیز که امام بزرگوار ما، رهبر و بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران بودند شخصیت استثنایی تاریخ سرزمین ما است.

روحانی با تأکید بر اینکه راه امام (ره) و اصول او همواره برای ما راه‌گشا و راهنما بوده، خاطرنشان کرد: شجاعت امام (ره)، ایستادگی در برابر استبداد و قدرت‌های بزرگ و همچنین استعمار و شهامت و شجاعت ایشان در بازنگری و تغییر و شرایط و شجاعت امام خمینی (ره) در جنگ، مقاومت و صلح و اجرای شرایط جدید پس از جنگ در کشور همه برای ما درس‌آموز بوده است.

رئیس جمهور با بیان اینکه البته امروز نیز رهبری شجاع و مدبر همان مسیر و همان راه را ادامه می‌دهند، افزود: دیدیم که فتوای مقام معظم رهبری در حق‌الناس بودن رای مردم و همچنین فتوای سیاسی ایشان در نرمش قهرمانانه تا چه میزان راهگشا و تأثیرگذار در شرایط کشور بود.

روحانی گفت: امام بزرگوار ما قدرت ایمان و دین را در مقطعی که از دیدگاه شرق و غرب قدرتی محسوب نمی‌شدند به رخ جهانیان کشاند و نشان داد که چگونه دین قادر است انقلاب و نهضت بزرگی را به ثمر بنشاند و چگونه این قدرت می‌تواند استبداد و استعمار را در یک جامعه سرنگون سازد.

رئیس جمهور با تأکید بر اینکه اساس راه امام خمینی (ره) بازگشت عزت به کشور بود، گفت: انقلاب امام (ره) و انقلاب اسلامی همان آزادی،‌استقلال و جمهوری اسلامی است؛ آزادی نه به معنای هرج و مرج بلکه به معنای آزادی در بیان و آزادی در تصمیم‌ و همچنین آزادی در انتخاب و آزادی در اداره کشور و پیشرفت کشور.

رئیس جمهور ادامه داد: منظور از استقلال نیز نه به معنای انزوا بلکه به معنای نفی استیلای دیگران که ما نه بیگانه‌پرستیم و نه بیگانه ستیزیم است. ما نه انزوا می‌پذیریم و نه هضم در جامعه غرب را قبول می‌کنیم.

  • دين سالاري در كنار مردم سالاري است

روحانی خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) از روز نخست به ما یاد داد که دین و دین‌سالاری در کنار مردم‌سالاری است و خواهد بود.

رئیس جمهور کشورمان با بیان اینکه شعار مردم در انقلاب «استقلال، آزادی، حکومت اسلامی» بود، اظهار کرد: امام (ره) این حکومت را در ایام پیش از پیروزی انقلاب که در پاریس حضور داشتند به حمهوری اسلامی تفسیر کردند و فرمودند که حکومت ما جمهوری اسلامی است. از آن روز بود که شعار مردم نیز تبدیل شد به «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی».

روحانی ادامه داد: امام (ره) از روز اول به خوبی برای ما تبیین کرد که بقای نظام در صورتی امکان‌پذیر است که مردم پشتیبان این نظام باشند و اداره کشور با آرای مردم باشد.

رئیس جمهوری با اشاره به بیانات امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه باید پایگاه ملی داشته باشیم و کاری کنیم که دل مردم را به دست آوریم، اظهار کرد: امام (ره) با بیانی روشن و صریح به ما فرمودند که جمهوری اسلامی با رأی مردم بوده و رئیس جمهور و مجلس نیز با رأی مردم خواهند بود و همه امور به دست مردم است. این جمله امام (ره) برای ما روشن می‌سازد که باید این نظام در چارچوب احکام و مقررات اسلامی و رأی و نظر مردم باشد.

به گزارش ایسنا،‌ رئیس جمهور کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به تقارن دهه فجر امسال با پایان تحریم‌ها و همچنین فرا رسیدن انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، ‌اظهار کرد: امسال خوشبختانه ایام پیروزی انقلاب و دهه فجر از سمتی با پیروزی مردم با منطق و استدلال در برابر 6 قدرت جهانی و پایان یافتن تحریم‌ها و از بین رفتن زنجیره‌های فشار و تحریم‌های نابجا به کشور و همراه و همزمان با احترام بیشتر جهانیان نسبت به ایران مقارن شده و از سمت دیگر نیز تا اوایل اسفندماه که دو انتخابات بسیار مهمی پیش رو داریم مقارن شده است.

  • در هيچ شرايطي نبايد به صندوق‌هاي آراء پشت كنيم

روحانی با تأکید بر اینکه حضور مردم در انتخابات بسیار کارساز خواهد بود،‌ اظهار کرد: هیچ چیز نباید امید را از ما بگیرد و در هیچ شرایطی نباید به صندوق‌های آراء پشت کنیم.

رئیس جمهور کشورمان با اشاره به حضور پرشور مردم در انتخابات سال 92 در پای صندوق‌های رأی، اظهار کرد: اگر حضور مردم پای صندوق‌ خرداد 92 نبود امروز پیروزی در مذاکرات هسته‌ای و پایان تحریم‌ها تحقق پیدا نمی‌کرد؛ همان راه باید ادامه یابد و مردم در هر شرایطی باید پای صندوق‌های رأی بیایند و بهترین‌ها را برای دو مجلس خبرگان رهبری و شورای اسلامی انتخاب کنند.

روحانی با اشاره به ایام رسیدگی به اعتراضات متقاضیان کاندیداتوری دو مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری توسط شورای نگهبان، تأکید کرد: این روزها انتظار این است که از طرف شورای نگهبان امید بیشتری به مردم بازگردد و مردم با فضای بازتر و توان انتخاب بیشتری و رقابت گسترده‌تری در انتخابات 7 اسفند مواجه باشند.

رئیس جمهور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به ایام سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: این ایام مبارک را به ملت بزرگ ایران، رهبر معظم انقلاب و بیت مکرم امام (ره) که در نهضت، انقلاب و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین در استقرار این نظام زحمات بسیاری را بر دوش کشیدند و مسئولیت‌های بسیار سنگینی را بر عهده داشتند، تبریک می‌گویم.

روحانی با بیان اینکه احترام به امام (ره)، احترام به راه امام (ره)، اصول ایشان و بیت ایشان است، اظهار کرد: این ایام مبارک را به بیت مکرم امام خمینی (ره) به ویژه یادگار عزیز ایشان عالم، دانشمند و فرهیخته حضرت حجت الاسلام والمسلمین سیدحسن خمینی تبریک عرض می‌کنم.

رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: در کنار حرم امام خمینی (ره) بار دیگر پیمان می‌بندیم که راه امام (ره) را ادامه خواهیم داد و مسیر حق ایشان را از یاد نخواهیم برد.

روحانی با تأکید بر اینکه از سخنان امام خمینی (ره) نباید به عنوان ابزار جناحی و گروهی استفاده کرد، گفت: همه باید تابع مجموعه خط اصول و راه امام خمینی (ره) باشیم و نه با زبان بلکه با عمل خود در این راه حرکت کنیم.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه با دعوت از مردم برای حضور در راهپیمایی 22 بهمن تأکید کرد: از مردم درخواست می‌کنم که همچون سال‌های قبل و بیش از سال‌های قبل در راهپیمایی 22 بهمن شرکت کنند.

وی اظهار کرد: 22 بهمن روز آزادی ملت بزرگ و روز استقلال و روز امام (ره) و پایان ظلمت‌ها و تاریکی‌ها و روز نور است. ان‌شاءالله در این روز در سراسر کشور مرد و زن و پیر و جوان در راهپیمایی بزرگ شرکت خواهیم کرد و به جهانیان خواهیم گفت که ما همچنان پیرو راه و خط امام (ره) هستیم و در این راه باقی خواهیم ماند.