معاون انسانی سازمان حفاظت محیط‌زیست منابع خانگی را یکی از منابع تولید آلایندگی اعلام کرد و گفت: تعداد زیادی موتورخانه و پکیج در کلانشهری مانند تهران وجود دارد که تنظیم نشده‌اند و به آلودگی هوا دامن می‌زنند.

به گفته سعيد متصدي، با همكاري معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري و سازمان بهينه‌سازي‌ مصرف سوخت تاكنون 200موتورخانه به‌صورت پايلوت بررسي شدند و قرار است گواهي معاينه فني براي آنها ايجاد شود.

متصدي روز گذشته در جمع خبرنگاران افزود: 600هزار موتورخانه با اولويت ساختمان‌هاي دولتي كلانشهرها بايد مورد بازبيني و اصلاح قرار گيرند و معاينه فني براي موتورخانه‌هايشان صادر شود تا مصرف انرژي و ميزان مصرف كاهش يابد و بعد از اين وارد مرحله هوشمند‌سازي‌ موتورخانه‌ها مي‌شويم.

وي با اعلام اينكه 3100صنعت آلاينده در كشور فعال است، گفت: با 2 مكانيسم پرداخت عوارض و پلمب با اين صنايع آلاينده برخورد مي‌شود و اگر براساس پايش‌هاي آنلاين ميزان آلايندگي بيشتر از حد استاندارد باشد، نسبت به پلمب آنها اقدام مي‌شود. به گفته وي حدود 4درصد صنايع آلاينده كشور يا اخطار دريافت كرده و يا پلمب شده‌اند. وي با بيان اينكه 19درصد صنايع كشور در تهران قرار دارند، افزود: بيشترين صنايع با 900صنعت در اصفهان و پس از آن در خوزستان، استان مركزي، خراسان رضوي و تهران قرار دارند.

متصدي مي‌گويد: با جديت، محدوديت فعاليت صنايع آلاينده در شعاع 120كيلومتري تهران و 30كيلومتري مابقي كلانشهرها را دنبال مي‌كنيم اما عمده صنايع در اختيار بخش خصوصي هستند. بر همين اساس، براي نوسازي و بهسازي تكنولوژي اين صنايع استفاده از اهرم‌هاي تشويقي و تنبيهي در دستور كارقرار دارد.

  • تشكيل كارگروه ساماندهي صنايع آلاينده

متصدي گفت: چندي پيش جلسه‌اي با حضور معاون اول رئيس‌جمهور برگزار شد كه در آن به ساماندهي صنايع آلاينده تأكيد شد، بر اين اساس كارگروهي به رياست معاون اجرايي رئيس‌جمهور و به عضويت وزير راه‌وشهرسازي، صنعت، معدن و تجارت، رئيس سازمان حفاظت محيط‌زيست و برخي نهادهاي مرتبط تشكيل شد. وي افزود: در اين كارگروه بحث ساماندهي صنايع در تهران و كلانشهرها تا شعاع قانوني و استقرار آنها در مكان‌هاي تعريف‌شده مانند شهرك‌هاي صنعتي دنبال مي‌شود. معاون محيط‌زيست انساني سازمان حفاظت محيط‌زيست گفت: بحث ساماندهي صنايع نوين، پيشرفته و دانش‌بنيان يكي از برنامه‌هاي در دست اجراي سازمان حفاظت محيط‌زيست است كه با جديت دنبال مي‌شود.

  • برگزاري همايش صنعت سبز

متصدي همچنين از برگزاري همايش ملي واحدهاي صنعتي و خدماتي سبز در 26بهمن‌ماه خبر داد و گفت:‌ در همايش امسال 484واحد صنعتي و خدماتي ثبت‌نام كرده‌اند. امتيازات براي واحدهاي صنعتي، عدد 100درنظر گرفته شده است كه واحدها حداقل بايد 70 امتياز كسب كنند.

به گفته متصدي، پارامترهايي همچون مديريت پسماند، خوداظهاري و پايش، هواي پاك، عدم‌آلايندگي، تجهيز سيستم‌هاي نشان‌دهنده آلايندگي و... ازجمله مواردي است كه واحدهاي صنعتي و خدماتي مي‌توانند امتيازات لازم را كسب كنند.