به گزارش ایرنا، محققان دریافتند ترکیبات مورد استفاده در باتریهای lithium-ion موجب مسمومیت نوعی باکتری خاکزی میشود که در حفظ سلامت محیط زیست نقش مهمی ایفا میکند.
با وجود این که استفاده از خودروهای الکتریکی میتواند موجب کاهش گازهای گلخانهای شود، برای محیط زیست بیضرر هم نیست و در زمان دورریختن باتری این خودروها ممکن است مشکلات مختلفی برای محیط زیست ایجاد شود.
انتظار میرود تا سال 2020 میلادی حدود 20 میلیون خودروی الکتریکی در خیابانهای جهان تردد کنند که هریک حدود 37 کیلوگرم نانومواد کاتدی را با خود حمل میکنند. این نانومواد از جنس اکسیدهای لیتیوم نیکل منگنز (NMC) هستند و به دلیل قیمت پایین و کارآیی بالا، مناسبترین گزینه برای تولید باتری خودروهای الکتریکی محسوب میشوند؛ اما درباره میزان سمی بودن آنها، اطلاعات کمی در دست است.
محققان دریافتند NMC در محیطهای مرطوب مانند محلهای دفن زباله، حل میشود و یونهای لیتیوم، کبالت و نیکل را آزاد میکند.
یونهای نیکل و کبالت، فرآیند رشد نوعی باکتری موسوم به Shewanella oneidensis MR-1 را به شدت کند میکنند. این باکتری در چرخه تجزیه فلزات در طبیعت موثر است.
گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Chemistry of Materials منتشر شده است.