تاریخ انتشار: ۴ مهر ۱۳۸۶ - ۱۳:۴۷

گروه سلامت: درحالی‌که هفته گذشته، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با تاکید بر این که سریال تلویزیونی اغما‌ خرافه‌پرستی را در جامعه ترویج می‌کند

و موجب قضاوت نادرست مردم از خدمات علمی و سطح بالای پزشکی در ایران می‌شود، خواستار توقف پخش این سریال شده‌بود، روز گذشته، مشاوران پزشکی این سریال، در نشستی محدود و کنترل‌شده با خبرنگاران، به دفاع از این سریال پرداختند.

دکتر عیوض حیدرپور، هفته گذشته در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با بیان این‌که این سریال از نظر مشاوره پزشکی بسیار ضعیف است و اطلاعاتی که بین پزشکان آن رد و بدل می‌شود و نوع مباحث آن غیر کارشناسی ‌و به گونه‌ای است که مایه وهن جامعه پزشکی است، ابراز عقیده کرده بود: ادبیاتی که در این سریال به پزشکان منتسب می‌شود، به هیچ وجه در شأن و جایگاه جامعه پزشکی ایران نیست.

با این وجود و در حالی‌که مردم تا به حال شاهد 14 قسمت از این سریال بوده‌اند، کارشناسان پزشکی این برنامه تاکید کردند سریال اغما روش مثبت و نوینی است و استمرار موضوعاتی شبیه آن به نفع مردم خواهد بود.

به گزارش ایسنا، دکتر سید محمود طباطبایی، جراح مغز و اعصاب، با انتقاد از این که در گذشته سریال‌های پخش شده از تلویزیون بعضا ساده‌ترین مسائل پزشکی را به درستی مطرح نمی‌کردند، گفت: این موضوع همواره مورد اعتراض جامعه پزشکی کشور بوده است.

وی افزود: این در حالی است که در سریال‌های خارجی پخش شده، مسائل پزشکی به درستی مطرح و به عمق مسائل می‌پردازند.

مشاور پزشکی سریال اغما با اشاره به بروز برخی از موارد اشتباه پزشکی، چون نبود لوله اکسیژن در بیمار فرو رفته در کما  یا پوشیدن کلاه پس از پوشیدن لباس اتاق عمل، تصریح کرد: مردم به سهولت این اشتباهات را تشخیص می‌دهند.

مشاور پزشکی سریال اغما، پخش این چنین سریال‌ها را نوعی آموزش عنوان کرد و یاد آور شد: بیننده پس از تماشای این قبیل سریال‌ها با حقوق خود آشنا و سپس آن را از پزشک خود مطالبه می‌کند.

دکتر طباطبایی با تاکید بر صرف وقت، جهت رفع انتقادات وارده به فیلم‌نامه‌ این سریال، گفت: در هر صورت نباید با تماشای بخش‌های محدودی از سریال قضاوت نادرست در مورد آن کرد.

وی با بیان این که هنرمندان برای ارائه کاری بهتر باید از نزدیک با مسائل پزشکی آشنا شوند، یاد آور شد: در این سریال، برای آشناشدن ذهن سازندگان با فضای کار، امین تارخ به همراه کارگردان سریال و سیروس مقدم، از نزدیک نحوه‌ لباس پوشیدن و عمل جراحی را دیدند.

وی با بیان اینکه طرح موضوعات پزشکی در این سریال کاملا دقیق بوده و در بیان واقعیات علمی، انحرافی نداشته است، تاکید کرد: به اذعان‌اطرافیان، طرح اصطلاحات و موضوعات تخصصی جراحی مغز و اعصاب در این سریال سبب قابل فهم‌تر شدن مطالب و در عین حال نزدیک‌تر به واقعیت شده است.