بحث داغ اکران نوروز به سنت هر سال کمتر از یک هفته پس از پایان جشنواره فیلم فجر آغاز شده و نام‌هایی که برای حضور در میان ۵ گزینه نهایی به گوش می‌رسد، ظاهرا قرار است در زیباترین روزهای سال کام مخاطبان را تلخ کند.

به گزارش همشهري، جز «من سالوادور نيستم» منوچهر هادي كه به لطف حضور عطاران و روايت بخش‌هايي از داستان در كشور برزيل مي‌تواند قرابتي نسبي با فضاي نوروز داشته باشد، به ميان‌آمدن نام‌هايي چون «كفش‌هايم كو؟»، «ابد و يك روز» و «خشم و هياهو» در كنار «باديگارد» و «باركد» نشان مي‌دهد كه پخش‌كنندگان عمده همت خود را براي جلب نظر مخاطبان سنتي جشنواره سي و چهارم صرف كرده‌اند.

كيومرث پوراحمد كه برخلاف برخي پيش‌بيني‌ها نتوانست با كفش‌هايم كو؟ در جشنواره بدرخشد و فيلم فقط در رشته بهترين بازيگر مرد يك نامزدي براي رضا كيانيان به ارمغان آورد، بعيد است با اين روايت تلخ از بيماري فراموشي در اكران نوروز به توفيق برسد. البته بخش‌هايي كوتاه از كفش‌هايم كو؟ در نوروز مي‌گذرد اما اگر همه بار جذب تماشاگر به دوش كيانيان در نقش يك پيرمرد مبتلا به آلزايمر باشد، بايد به استقبال تماشاگران به ديده ترديد نگريست.

ابد و يك روز سعيد روستايي به‌عنوان پديده جشنواره سي و چهارم كه به تنهايي 9سيمرغ بلورين ازجمله فيلم برگزيده تماشاگران را گرفت، يكي از تلخ‌ترين فيلم‌هاي اين دوره بود. نمايش همه بدبختي‌هاي ممكن در ميان اعضاي يك خانواده جنوب‌شهري با اينكه به دل تماشاگران و داوران جشنواره نشست، شايد نتواند در اكران عمومي به همان اندازه اثرگذار باشد. بايد اين نكته را درنظر گرفت كه مردم در نخستين روزهاي بهار براي تماشاي تباهي به سينما نمي‌روند!

خشم و هياهوي هومن سيدي هم در نمايش تيرگي و تباهي چندان كم از ابد و يك روز ندارد و با اينكه درامي بسيار گيرا و تماشايي است اما كمترين نسبت را با اكران نوروزي دارد. بازي درخشان نويد محمدزاده و حضور خوب طناز طباطبايي در كنار داستان پركشش، برگ‌هاي برنده خشم و هياهو است. هر دو فيلم تحسين‌شده جشنواره امسال مي‌توانند در هر مناسبت ديگر تماشاگران خود را به سالن‌هاي تاريك بكشانند و لزومي ندارد براي اكران نوروز دورخيز كنند.

شايد در اين ميان «باركد» مصطفي كيايي را بتوان يكي از گزينه‌هاي مناسب براي نمايش در نوروز95 دانست؛ فيلمي كه گرچه فضاي تلخ و تيره‌اي دارد اما كارگردان با هوشمندي چند شخصيت بامزه را در مركز روايت قرار داده كه حتي در سخت‌ترين شرايط هم مي‌توانند خنده بر لب مخاطبان بياورند. از اين نكته هم نبايد به سادگي گذشت كه باركد فيلم خانواده نيست و محتواي آن به درد كودكان و نوجوانان نمي‌خورد.

  • چند گزينه ديگر

«باديگارد» ابراهيم حاتمي‌كيا، «اژدها وارد مي‌شود» ماني حقيقي و «رسوايي2» مسعود ده‌نمكي ديگر گزينه‌هايي هستند كه زمزمه اكران‌شان در نوروز به گوش مي‌رسد؛ باديگارد در هر شرايطي قطعا فيلمي پرفروش مي‌شود و شايد حتي نمايش آن در اكران عيد فطر و تابستاني منطقي‌تر باشد اما در موفقيت احتمالي يك فيلم روشنفكرانه عجيب و يك درام بسيار ساده با زلزله‌اي 10دقيقه‌اي و 10ريشتري بايد بيشتر تامل كرد.