در ادامه اين بررسيها قرارشد جلسه فوق العادهاي نيز درنوبت بعد ازظهر مجددا تشكيل شود تا در آن به بررسي و تصويب تبصرهها و جزئيات بودجه سال آينده شهرداري تهران پرداخته شود. يكي از مهمترين اقدامات صورت گرفته در بودجه سال آينده شهرداري تهران توجه به حمل ونقل عمومي و پرداخت بدهيهاي پيمانكاران و ديون مردمي است تا جايي كه به گفته عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه شوراي شهر تهران 255ميليارد تومان از بودجه خدماتي شهر و 100ميليارد تومان از بودجه عمراني تهران را بهترتيب براي حملونقل عمومي و پرداخت بدهي شهرداري به مردم هزينه كند.
دبير همچنين كمكردن 1100ميليارد تومان از بودجه پيشنهادي شهرداري را تصميمي سخت دانست كه در يكماه بررسي كارشناسي بهدست آمد. اين در حالي است كه رقم پيشنهادي شهرداري تهران 18هزار و 800ميليارد تومان بود كه به 17هزار و 700ميليارد تومان رسيد.
البته بودجه سال آينده شهرداري تهران تنها 3.8درصد رشد كرده اما بودجه مترو و ناوگان حمل ونقل افزايش پيدا كرد.يكي از مهمترين بحثهاي صورتگرفته در جلسه ديروز شوراي شهر كاهش سهم درآمدهاي غيرنقد درمقايسه با درآمدهاي نقدي بود. در بودجه پيشنهادي، شهرداري تهران درخواست كرد كه نسبت بودجه نقد به غيرنقد 60به 40باشد اما اين موضوع با مخالفت رئيس كميسيون برنامه وبودجه مواجه شد. دبير خواستار آن بود كه بهمنظور شفافسازي بيشتر اين نسبت 35.5به64.5 باشد اما در نهايت اعضا رقم پيشنهادي شهرداري يعني60 به 40 را تصويب كردند.
شوراي شهر ديروز همچنين ضمن اينكه سهم درآمدهاي پايدار شهرداري تهران را از 23به 24.5 درصد افزايش داد، چنين مصوب كرد كه بهمنظور افزايش درآمدهاي پايدار از اين پس درآمد شركتهاي ارتباطات شهر، شهروند، همشهري و سازمانهاي زيباسازي و حمل ونقل و ترافيك به خزانه شهرداري واريز شود تا دغدغه شهرداري تهران از محل كمبود پول نقد جبران شود.در جريان بررسي كليات ماده واحده بودجه سال آينده دبير گفت: براي اينكه بتوانيم بهصورت دقيق نحوه هزينه كرد اعتبارات مترو را رصد كنيم، براي هر پروژه كد و رديف اعتباري تعريف كرديم.
براين اساس خط 3مترو 300ميليارد تومان، خط 6مترو 800ميليارد تومان، خط 7مترو 700ميليارد تومان و براي سايرخطوط نيز 130ميليارد تومان كمك درنظر گرفته شد.بنابراين گزارش ازآنجايي كه رويكرد مديريت شهري درسال آينده توسعه مترو و ناوگان حمل ونقل عمومي است در بودجه سال آينده قرار شده كه 2درصد از درآمدهاي ناشي از صدور پروانه كه برابر با 120ميليارد تومان است براي كمك به مترو اختصاص يابد. همچنين در اين حوزه اجازه 2ميليارد يورو فاينانس و هزارميليارد تومان مشاركت با بخش خصوصي داده شد. براي بازسازي (اورهال) واگنهاي مترو نيز 795ميليارد تومان اختصاص يافت.
در بخش اتوبوسراني هم شوراي شهر مصوب كرد كه بودجه خريد اتوبوس از 15ميليارد به 50ميليارد تومان افزايش يابد. در مجموع ۹۱۸ ميليارد تومان در حوزه اتوبوسراني اعتبار درنظر گرفته شده است. در اين بخش عليرضا دبير، رئيس كميسيون برنامه و بودجه از اعضاي شورا خواست براي تحقق ارزش افزوده و سهم شهرداري در مصرف سوخت از دولت تلاش كنند.
- تأكيد بر پرداخت ديون
از آنجايي كه تأكيد شوراي شهر تهران بر پرداخت ديون مردم و پيمانكاران بود، براي اين مهم 1700ميليارد تومان اعتبار درنظر گرفته شد. حتي به غيراز اين رقم درقالب تبصرهاي به شهرداري اجازه داده شد تا سقف 6هزار ميليارد تومان درصورت لزوم بدهي خود به مردم را پرداخت كند. از ديگر مواردي كه دركليات ماده واحده بودجه توسط دبير به آن اشاره شد اختصاص رديف 100ميليارد توماني براي كمك به نوسازي بافتهاي فرسوده در 15منطقه شهر تهران بود.
تلاش براي كاهش حجم اعتبارات در اختيار شهردار، كاهش از اعتبارات شهر آفتاب، جداول، رنگآميزي و آسفالت معابر نيز ديروز به تصويب رسيد. در كنار آن سامانههاي 1888، 137، روابط عمومي و واحد ايثارگران شهرداري تهران كه تاكنون رديف اعتباري نداشتند صاحب رديف شدند. يكي از تأكيدات ديروز عليرضا دبير اين بود كه از سال آينده هرمنطقه، شركت يا سازمان تابعه شهرداري اگر بدون رديف، پروژهاي را شروع كند به دادگاه معرفي خواهد شد.
- حركت طبق برنامه 5 ساله
شهردار تهران ديروز هنگام بررسي كليات ماده واحده بودجه در كنار اعضاي شوراي شهر بود. محمدباقر قاليباف در سخنان خود تأكيد كرد كه بودجه سال 95روال بسيار خوبي پيدا كرده و علت آن تلاش شهرداري براي فعاليت در محور برنامه 5ساله است. به گفته قاليباف در 90درصد موارد نظر شهرداري با شوراي شهر در مورد بودجه يكي است. وي اما تأكيد كرد: در مورد تناسب بودجه نقد و غيرنقد معتقدم اينكه چند درصد نقد باشد چند درصد غيرنقد ربطي به شفافيت بودجه ندارد.
اما اگر ميگويم بهتر است بودجه 40درصد غيرنقد و 60درصد نقد باشد بهدليل ركود اقتصادي است. وي ادامه داد: وقتي مردم كاري را انجام داده و درصدي از آن را به ما نقد ميدهند و درصدي را تهاتر ميكنند، ما هم متقابلا بخشي از مطالبات پيمانكاران را نقد و بخشي ديگر را غيرنقد ميپردازيم. نظر مهدي چمران، رئيس شوراي شهر تهران هم به نظر قاليباف نزديك بود. به گفته چمران شرايط زماني تعيين ميكند كه بودجه چند درصد نقد و چند درصد غيرنقد باشد و نبايد حكم كرد.
قاليباف درمورد آن بخش از كليات ماده بودجه كه اختصاص به واريز درآمد و سود شركتها و سازمان به خزانه شهرداري تهران داشت با نظر كميسيون برنامه و بودجه مخالف بود. وي دراين باره گفت: ما حتما مدافع اين هستيم كه سودها به خزانه برود و دوباره به سازمانها برگردد، اما وقتي براي برگشت سود به شركتها زمان تعيين ميكنيم امكان پذير نيست.
شهردار تهران همچنين يادآور شد: براساس سياست شفافسازي ، شهرداري براي اينكه سازمانها و شركتها حياط خلوت نباشند، 2كار اصلي را انجام ميدهد.
نخست آنكه سازمانها درآمد و هزينه خود را انجام دهند و اگر سودي داشتند، به خزانه واريز شود. دوم هم اينكه وقتي سود سازمان به خزانه واريز شد، بايد اجازه دهيم كه اين رقم با اولويتي كه در بودجه وجود دارد پرداخت شود نه اينكه اين سود را مجددا به سازمان برگردانيم. وي خاطرنشان كرد: اگر شهردار، شهرداري يا هر كسي خارج از رديف فعاليتي را انجام دهد، به آن فاقد ميگويند و اين فاقد يا در اصلاحيه بودجه درنظر گرفته ميشود يا فاقد باقي ميماند كه خلاف مقررات است و اين موضوع طبق قوانين دنبال ميشود.
شهردار تهران تصريح كرد: آييننامه اداري و مالي كشور براي هر دستگاهي در قانونهاي دائمي خودشان در مجلس شوراي اسلامي به ثبت رسيده است و در اينجا نميتوانيم مصوبهاي بالاتر از قانون مجلس را وضع كنيم. شهردار تهران همچنين به توضيح بخشهاي بيشتري از اين تبصره پرداخت و گفت: در شهرداري هيچ حسابي بدون مجوز شوراي شهر باز نميشود. حتي من بهعنوان شهردار اگر به شعبه بانكي نامه بنويسم كه حسابي براي هر كدام از شركتها و سازمانهاي شهرداري باز كنم، باز كردن اين حساب امضاي تأييد رئيس شورا را ميخواهد.
ديروز دستور نخست شوراي شهر تهران اختصاص به ارائه گزارشي از سوي دبير شوراياري منطقه 17داشت. پورعباسي از مشكل ريزدانگي و فرسوده بودن بافتهاي منطقه سخن گفت و خواستار تخفيف صدور پروانه براي اينگونه بافتها شد.از ديگر مشكلات منطقه 17وجود خطوط راهآهن مسيرهاي تهران - اهواز و تهران - تبريز است كه منطقه را دوپاره كرده و اراضي آزادسازي شده در محدوده خط آهن تهران -تبريز نيز بلاتكليف مانده است.
اين معضل بارها در روزنامه همشهري نيز مورد توجه قرار گرفته و گزارشهايي درباره زيرزميني نشدن خطوط راهآهن منتشر شده است. سرفاصله 20دقيقهاي حركت قطارها در خط 3مترو نيز از ديگر موضوعات مورد اشاره دبير شوراياري منطقه 17بود. درواكنش به اين اظهارات برخي اعضاي شوراي شهر نيز نظرات خود را مطرح كرده و خواستار پيگيري مشكلات شدند.
- تشييع پيكر نخستين شهيد مدافع حرم شهرداري تهران
اعضاي شورا ديروز پس از ارائه گزارش شوراياري منطقه 17با همراهي محمدباقرقاليباف، شهردارتهران بهمنظور حضور در مراسم تشييع پيكر نخستين شهيد مدافع حرم شهرداري تهران، شهيد «تقي ارغواني» كارمند شهرداري منطقه 21 براي دقايقي جلسه شورا را ترك كردند.