همشهری آنلاین: پنل میراث فرهنگی و راه‌سازی نخستین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: بی‌توجهی به ارزش‌های تاریخی و فرهنگی در طرح‌ها و برنامه‌های توسعه شهری، تصمیمات مقطعی متناقض و چندگانه نهادهای مسئول در مقیاس شهر، منطقه و سرزمین میراث فرهنگی این تمدن را با مشکلات اساسی مواجه کرده است و ریشه اصلی این بی‌توجهی درک نادرست از مفهوم شهر و میراث شهری است.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، در این بیانیه که در پایان نشست‌های تخصصی این پنل منتشر و در مراسم پایانی همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار توسط محمدسعید ایزدی رئیس پنل قرائت شد همچنین آمده است: برای پیشگیری از فرسایش تدریجی و تخریب تمامی مضامین تاریخی باید به اندیشه بازتعریف هویت خویش بپردازیم که بدون تردید جز از طریق درک میراث فرهنگی کشورمان میسر نخواهد بود.

این بیانیه می‌افزاید: در چنین شرایطی پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی بازخوانی و بازآفرینی اندیشه ایران شهری در چهارچوب یک دستور کار شهری جدید در روزگار معاصر است.

اعضای پنل میراث فرهنگی و راه و شهرسازی در بیانیه خود برای رسیدن به اهداف بالا محورهایی چون ضرورت ارتقای آگاهی و معرفت نسبت به ارزش‌های موجود در همه مقیاس‌ها از جمله بافت‌های شهری ارزشمند و عناصر متشکله آنها، نهادهای مدنی مدرن مانند بناهای صنعتی و راه‌های تاریخی به دلیل برخورداری از نقشی ارزشمند را مورد توجه قرار داده‌اند.

در این بیانیه همچنین در نظرگرفتن محورهای دیگری چون توجه به مفهوم ایران به عنوان یک حلقه مفقود شده در نظام برنامه‌ریزی و تبیین نقش کلیه کنشگران دخیل در فرایند بازخوانی و بازآفرینی ایران شهر و همچنین ضرورت تدوین برنامه‌ای جامع و قانونمند برای شناسایی، حفاظت و بهره‌برداری مجدد از میراث فرهنگی تاکید شده است.

در بیانیه مورد اشاره تاکید شده است: افزایش میزان توجه و مطالبه‌گری در فضای عمومی (مردم) امری ضروری و اجتناب‌ناپذیر است.

  • ضرورت بازشناسی مسیرهای تاریخی

ایجاد فضای تعامل مشترک و سازنده از طریق تشکل کارگروه‌های تخصصی با حضور نمایندگان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شورایعالی استانها، کمیسیون‌های تخصصی مجلس شورای اسلامی، نمایندگان سازمان‌های مردم نهاد و دانشگاهیان حوزه‌های مرتبط در این مسیر از محورهای مورد تاکید در این بیانیه است.

این بیانیه می‌افزاید: راه‌های تاریخی و عناصر وابسته به آن (راهوند)، ازجمله ثروتهای فرهنگی و تاریخی کشور محسوب می‌شوند و نیازمند توجه و مراقبت ویژه هستند از این‌ رو بازشناسی مسیرهای تاریخی و نیز آثار وابسته به راه، مطالعه و تدوین سیاست‌های حفاظت و بهسازی در چهارچوب برنامه جامع معماری راه ضروری است.

در بیانیه پنل میراث فرهنگی و راه و شهرسازی همچنین آمده است: اطلاق میراث فرهنگی به ساختارهای ارزشمند موجود به معنای توجه صرف به یک دوره از تاریخ و معطوف به گذشته نیست، بلکه به تمامی آثار ارزشمندی اشاره دارد که حتی در دوره معاصر برپا شده و واجد ارزش حفاظت و توسعه توامان هستند.

در این بیانیه تاکید شده است: ما فقط یک ایران برای زندگی خود و نسل‌های آینده داریم، پس آن را آراسته و از آن حفاظت کنیم و برای رسیدن به این هدف نیازمند بازگشت و بازخوانی ایران شهری هستیم.

در پایان این بیانیه گفته شده است: برای ارتقای کیفیت در حیات شهری بیش از همه به بازخوانی و بازتعریف مفاهیم به ویژه در بستر سرزمینی خود نیاز داریم و در این بازتعریف ساختاری، نخست به یک سری نظریات پایه نیازمند خواهیم بود تا ضمن محکم کردن پای ما در این زمین جسارت مواجهه و رویارویی با دنیای جدید را نیز به ما بدهد.

نخستین همایش میراث فرهنگی و توسعه پایدار توسط پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و با همکاری وزارت راه و شهرسازی و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.