ايرنا نوشت: هر روز که بیشتر از تبلیغات انتخاباتی دهمین دوره مجلس شورای اسلامی می گذرد، نامزدها و هواداران آنها در نقاط مختلف کشور برای جلب آرای مردم اقدام به استفاده از شیوه هایی میکنند که جدید و در عین حال، عجیب است.
اگرچه تبلیغات رسمی نامزدها از پنجشنبه (29 بهمن) آغاز شده اما دست کم، سه ماه است که مردم و مسئولان شاهد تبلیغات برخی از نامزدهای انتخابات مجلس هستند و این تبلیغات را در قالبهایی نظیر پیامک، نشستهای دوستانه، سخنرانی در آیینهای مختلف و حضور نامزدها در محافل گوناگون مشاهده میکنند.
آنها تا حالا به اینگونه اقدامات، تبلیغات غیر رسمی میگفتند و 29 بهمن 94 که تبلیغات، رسمی شده است با هیجان بسیار به استفاده از شیوههای تازهای برای جلب آرای مردم روی آوردهاند.
این در حالی است که شیوههای عادی نظیر و سنتی نظیر نصب بنر، توزیع بروشور، سخنرانیها و اخیرا استفاده از فضای مجازی هم با شدت از سوی آنها دنبال میشود.
- مغازهها هم وارد میدان شدند
اندکی پس از آغاز زمان رسمی تبلیغات انتخاباتی برای مجلس دهم، یک پیامک روی نمایشگر گوشیهای یک حوزه انتخابیه در استان فارس نقش بست که در آن نوشته شده بود: ' فروشگاه ... فارس سیاسی نیست ولی قاطعانه از دکتر ... حمایت میکند'.
این فروشگاه در شیراز واقع شده و بنا به گزارشها، مشتریانش عمدتا اقشاری هستند که درآمدهای متوسط دارند و کارمند هستند.
علاوه بر آن، از حدود سه ماه پیش تاکنون مردم یک شهر بزرگ در استان فارس در هر مناسبتی که در تقویم درج شده، شاهد دریافت یک پیامک بودهاند که بویژه در باره مناسبتهای مذهبی، حاوی تبریک ولادت یا تسلیت شهادت بود.
حالا، با مشخص شدن فهرست افراد تایید صلاحیت شده برای مجلس دهم، مردم فهمیدهاند که ارسال این پیامکها از طرف شخص موردنظر حکمتی داشته چون او خود را از آن شهر نامزد انتخابات مجلس کرده است.
- نمازجمعه رونق بیشتری گرفت
صفوف نمازجمعه هفته گذشته در برخی شهرستانها نسبت به هفتههای مشابه رونق بیشتری داشت چون معلوم شده که برخی نامزدها و هواداران آنها برای جلب نظر مردم تصمیم گرفتهاند حضور گسترده ای در این آیین مذهبی - سیاسی داشته باشند.
به عنوان نمونه، عوامل و نزدیکان نامزدهای دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در یکی از شهرهای معروف استان آذربايجان شرقي، حضور پررنگی در میان شرکت کنندگان آیین عبادی، سیاسی نماز جمعه داشته و علاوه بر آن، با توزیع عکس و کاغذ نوشته (بروشور) حاوی زندگی نامه و سوابق نامزدهای مورد نظر خود، برای جلب نظر نمازگزاران در پای صندوق های رای تلاش میکنند.
برخی از داوطلبان انتخابات دهمین دوره مجلس نیز در برخی نقاط از جمله تبریز و تهران در بین نمازگزاران حاضر شده و با آنان چاق سلامتی میکنند تا از شیوه تبلیغات چهره به چهره بخوبی بهره گرفته باشند. همچنین تعدادی از آنان در ردیفهای نخست نماز جمعه حضور یافتهاند تا هم مردم آنها را بهتر ببینند و هم، شاید بخت با آنها یاری کند و در قاب دوربینهای تلویزیون جای بگیرند.
از یکی از شهرهای استان سمنان هم خبر رسیده که طرفداران تعدادی از نامزدها، علاوه بر توزیع بروشورهایی در معرفی نامزد موردنظر خود، نشریههای حاوی عکس، تقویم، کتاب دعا و مطالب حاوی زندگینامه و برنامههای انتخاباتی نامزدها را بین نمازگزاران توزیع کردهاند.
- وقتی زنان برای شوهرانشان سنگ تمام میگذارند
در برخی نقاط کشور هیجان انتخابات چنان برخی خانواده ها را فراگرفته که همسران نامزدها همه توان و همت خود را به کار گرفتهاند تا برای زوج خود تبلیغ و رای جمع کنند.
در این زمینه، استان مازندران شاهد صحنه مبارزات تبلیغاتی گروهی همسران نامزدها است. همسران نامزدهای انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در مازندران اعلام کردهاند: ما با این اقدام خود ثابت کردیم که زن ایرانی همیشه دوشادوش مرد خود در تمام عرصهها حضور مییابد.
اما مهمتر از آن، شیوهای است که تاکنون کمتر در کشور خود شاهد آن بودهایم و آن حضور نامزدها همراه با همسرشان هنگام ثبت نام در انتخابات مجلس بوده است. ظاهرا، در این زمینه نیز مازندرانیها حضور پررنگتری داشتهاند.
برخی از زنان مذکور گفتهاند: ما از تمام فرصتها برای تبلیغ همسر خود استفاده خواهیم کرد تا به این صورت شانس او را برای کسب آرا افزایش دهیم.
مجالس روضه، باشگاه های ورزشی، سالنهای آرایش، خیاطی و مجالس عروسی از جمله فضاهایی هستند که چون امکان حضور نامزدهای مرد مجلس در آنجا فراهم نیست، زنان متناسب با ظرفیت و توانمندی خود، در آن تبلیغات میکنند.
کار در این زمینه تا آنجا پیش رفته است که با وجود بیتوجهی بسیاری از نامزدها در برنامههای خود به مسائل زنان، برخی از آنها با راه اندازی ستاد تبلیغاتی ویژه بانوان و حضور در نشستهای اختصاصی زنان تلاش میکنند آرای این قشر مهم جامعه را به نفع خود جلب کنند.
- دعوت از چهرههاي ورزشي
حضور چهرههای ورزشی محبوب ملی بویژه فوتبالیستها هم این روزها مورد توجه برخی نامزدها قرار گرفته است. در این زمینه،
یکی از نامزدهای انتخابات مجلس در يكي از شهرهاي شمالي، به تازگی میزبان علی پروین پیشکسوت تیم پرسپولیس و محمود فکری از پیشکسوتان تیم استقلال بوده است.
برخی ستادهای انتخاباتی در شهرهای دیگر نیز میگویند که در همین ایام، افرادی نظیر علی فتح الله زاده، میرشاد ماجدی و تعدادی از بازیکنان تیم استقلال تهران را به نشانه حمایت از نامزد مورد نظر خود، در جمع خویش داشتهاند.
همچنين، دعوت از چهرههای ملی برای سخنرانی و حتی در حد حضور در ستاد و اعلام حمایت علنی آنها از نامزدهای موردنظر خود در تبلیغات انتخاباتی شهرستانها با حرارت تمام دنبال میشود.
- چای و کیک با طعم انتخابات
شاخصترین فعالیت تبلیغی نامزدهای انتخاباتی در برخی استانها از جمله استان سمنان نیز دیدارهای خانگی و نشستهای خودمانی همراه با پذیرایی گزارش میشود؛ به گونهای که اینگونه تبلیغات در برخی موارد، جایگزین تبلیغات شهری و میدانی شده است.
سخنرانی در جمع نمازگزاران مساجد و جمعهای خانگی در استان سمنان و شب نشینیهای خانوادگی و طایفهای نیز از رویکردهای تبلیغی نامزدهای انتخاباتی این استان است.
شرکت در مراسم عمومی و مردمی نظیر مجالس ترحیم و روضههای ایام فاطمیه و حضور بر سر خاک اموات و شهدا و نماز جمعه در پنجشنبه و جمعه گذشته نیز از مواردی است که در بخش تبلیغی نامزدها مشاهده میشود . نامزدها در مجموع سعی میکنند با رصد اماکن تجمع مردم، با جمعی از طرفداران خود به این محلها رفته و مباحثههای دو یا چند نفره را به صورت سرپایی با مردم شکل دهند.
شهرگردی و تبلیغ چهره به چهره در بین بازاریان، مسافران ایستگاههای تاکسی و اتوبوس با همراهی هواداران نوع دیگر تبلیغ نامزدها است.
بعضی از مناطق شهری و روستایی هم به خاطر جذابیت تعطیلی روز جمعه با ترافیک ورود و خروج نامزدها مواجه بود تا از شیوه سنتی تبلیغات انتخاباتی مانند سخنرانی و تبلیغ چهره به چهره هم بهره کافی گرفته شود.
حضور نامزدها همراه با تعدادی از طرفداران در روستاها و دیدارهای مردمی، دیدار با بزرگان و شرکت در نماز جمعه اهل سنت یا شیعیان و انتشار اطلاعاتی از سابقه فعالیتهای اجرایی خود در رسانههای مکتوب نیز بخشی از تبلیغات نامزدها در استان خراسان جنوبی گزارش شده است.
- تبلیغات مجازی با اتاقهای پرسش و پاسخ
در کنار همه اینها، دامنه تبلیغات اینترنتی و شبکههای مجازی و پیامکی در سراسر کشور گسترده است؛تبلیغاتی که به صورت لحظهای بر حجم آن افزوده میشود و مردم به ویژه نسل جوان را مورد خطاب قرار دادهاند.
در این زمینه از استان مرکزی خبر میرسد شبکههای اجتماعی و فضای مجازی این روزها جایگاه پررونق تبلیغات شده است و انواع گروهها و کانالها با القاب و محتوای تبلیغی به شیوههای گوناگون در خدمت نامزدهاست.
یکی از شیوههای تبلیغی مدرن با بهره گیری از فضای مجازی، اتاقهای پرسش و پاسخ است که به عنوان فضایی برای تضارب آرا اعضا با نامزدها طراحی شده و هر شب با آمدن یکی از نامزدها، گفتمان در حوزه نقد تفکر و دیدگاهها، برنامهها و مطالبات انجام میشود.
یکی از این اتاقهای پرسش و پاسخ با قرعه کشی، پنج نامزد مطرح را در زمانبندی مشخص برای گفتوگو و هم اندیشی مجازی انتخاب و معرفی کرده است.
یکی از روشهای مدرن دیگر در شیوه های تبلیغی بستر مجازی، نظرسنجیهای اینترنتی و اعلام نتایج آن است که بیشتر در شبکه اجتماعی تلگرام انجام میشود.
برخی نامزدها مطرح کردهاند که شیوههای قدیمی تبلیغ امروز کارساز نیست و نامزدها باید با ایجاد توفان فکری، تصمیم سازی گروهی، تکنیک اس آی ال و دوئل تبلیغی، اعتماد سازی، کشش و ارسال پیام، و دادوستد رفتاری و اخلاقی را چاشنی پوستر چسبانی کنند تا بلیطشان اقبالی داشته باشد.