همشهری آنلاین: ولی الله کاووسی در پژوهش خود با موضوع رویکردهای معاصر در خوشنویسی کشورهای اسلامی به این نتیجه رسید که خوشنویسان جهان اسلام در دوره معاصر گوی سبقت را از هنرمندان ایرانی ربوده‌اند.

به گزارش مهر، در بخش دوم همایش «هنر معاصر ایران و جهانی شدن» که شامگاه چهارشنبه ۴ اسفندماه در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد، ولی الله کاووسی با موضوع «رویکردهای معاصر در خوشنویسی کشورهای اسلامی» سخنرانی کرد.

وی در سخنانش سه رویکرد برای هنر خوشنویسی در دوره معاصر برشمرد و گفت: اولین رویکرد مسیر سنت گرایی است که در تداوم سنت هزار ساله خوشنویسی جهان اسلام است، رویکرد دوم به ظهور گرافیک و تجهیزات چاپ و رایانه در عرصه نشر مرتبط است که هنرمندان یا از این امکانات بهره گرفته و یا خود را همراه با آن می کنند و رویکرد سوم نیز استفاده هنرمند از خوشنویسی اسلامی است.

هنرمندان خوشنویس جهان اسلام عرصه را از دست هنرمندان ایرانی ربوده اند

وی با بررسی ویژگی خطوط هنرمندان ایرانی و هنرمندان جهان اسلام چنین نتیجه گرفت که هنرمندان خوشنویس جهان اسلام عرصه را از دست هنرمندان ایرانی ربوده اند که شاید انزوای سیاسی ایران، ناکارآمدی و سستی هنرمندان ایرانی از جمله دلایل این اتفاق باشد.

کاووسی همچنین تأکید کرد: خوشنویسان جهان اسلام همه دارای تحصیلات عالیه در سطح دکتری هستند ولی هنرمندان خوشنویس ما خود را از این تحصیلات و حضور در همایش های  علمی و مجامع آکادمیک و همچنین حضور در سطح جهانی بی نیاز می دانند.

حمیدرضا شش جوانی نیز در مقاله خود با عنوان «هنر معاصر ایران، بازارهای جهانی و الزامات حقوقی» ابتدا به تعریف جهانی شدن پرداخت و سپس با تأکید بر اهمیت بازارهای بین المللی در روند جهانی شدن گفت: در قرن حاضر چرخشی از اقتصاد صنعتی به سمت اقتصاد خلاق بوجود آمده و فرهنگ و هنر در این میان بسیار اهمیت یافته است که این اهمیت یکی از منظر دیپلماتیک و جنبه قدرت این موضوع است و دیگری اهمیت آن از بعد اقتصادی است که سهم فرهنگ و هنر در تولید ناخالص ملی کشورها تغییر کرده است و هنر وارد بخش سرمایه گذاری اقتصادی کشورهای دنیا شده است.

هنرمندان معاصر ما نسبت به حقوق خود ناآگاهند

وی با اشاره به اهمیت الزامات حقوقی در بحث هنری یادآور شد: هنرمندان معاصر ما نسبت به حقوق خود ناآگاهند و علاقه مند هم نیستند که با این مسائل حقوقی آشنا شوند و ا ین موضوع اثر بارزی روی موفقیت آنها دارد چرا که میدان بازی خود را جهانی نمی بینند.

وی با اشاره به کپی رایت و لزوم پیوستن ایران به کنوانسیون های جهانی بیان کرد: نپذیرفتن کنوانسیون های بین المللی به ضرر ماست چرا که فضای تعامل ما را کم می کند به طور مثال پایبند نبودن به کنوانسیون برن که در آن فقط عضو ناظر هستیم، باعث می شود که عرضه آثار هنری ما در دنیا دچار مشکل شود و از خدمات بازار مثل بیمه و حمل و نقل آثار هنری بهره مند نشویم و حتی در قیمت گذاری آثار نیز به همین دلیل قیمت پایین تری برای آثار ایرانی در نظر گرفته می شود.

شش جوانی تأکید کرد: ما مجبوریم که با توجه به اهمیت این موضوع به کنوانسیون های بین المللی بپیوندیم و تا امروز وزارت ارشاد برای پیوستن به کنوانسیون برن تلاش کرده و اکنون وزارت بازرگانی نیز وارد این موضوع شده است چرا که پیش شرط پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی پذیرفتن کنوانسیون برن است.

مزایای عضویت در انجمن‌های جهانی

حسین راست گفتار نیز مقاله خود را با عنوان «عضویت در انجمن های بین المللی هنر و تقویت جریان جهانی هنر ایران» ارائه و به ضرورت عضویت ایران در انجمن های بین المللی اشاره کرد.

وی با اشاره به دو انجمن بین المللی طراحان گرافیک  و انجمن بین المللی هنرهای تجسمی گفت: عضویت در انجمن بین المللی طراحان گرافیک دنیا شرایط بسیار دشواری دارد و تنها ۴۵۰ هنرمند برجسته دنیا در زمینه گرافیک در این انجمن عضویت دارند که از ایران نیز ۶ نفر عضو آن هستند اما انجمن هنرهای تجسمی شرایط سهل تری دارد که در زمینه نقاشی، گرافیک و مجسمه سازی هنرمندان بسیاری از سراسر دنیا عضو آن هستند اما ایران عضو این انجمن نیست.

راست گفتار در پایان با اشاره به مزایای عضویت در این انجمن ها یادآور شد: بازدید رایگان از موزه های کشورهای عضو این انجمن، انتقال سهل تر آثار هنری به کشورهای عضو این انجمن، امکان معرفی بهتر آثار هنری در این کشورها و همچنین امکان شرکت در همایش هایی که این انجمن ها با حضور شرکت های مهم تجاری دنیا به عنوان سفارش دهنده آثار هنری برگزار می کنند از جمله مزایای عضویت در این  انجمن هاست که عضویت در این انجمن های بین المللی می تواند به نفع هنرمند ایرانی و معرفی بهتر هنر ایران در سطح جهانی باشد.