شهردار تهران در مراسم بهره‌برداری از ۲۲ طرح فرهنگی، اجتماعی، عمرانی و ترافیکی در منطقه ۸ تهران، خبر از بهره‌برداری خط متروی فرودگاه مهرآباد تهران در روزهای آینده داد.

محمدباقر قاليباف در اين مراسم درباره روند ساخت و توسعه شبكه متروي تهران سخن گفت و از آسيب‌هاي اجتماعي به‌عنوان يكي از اولويت‌هاي مهم مديريت شهري تهران نام برد. البته وي در ابتداي سخنراني خود به فعاليت‌هاي عمراني شهرداري تهران اشاره و تأكيد كرد: به‌رغم همه مشكلات اقتصادي و ركودي كه بر كشور حاكم است اما پيشرفت كارها در بخش‌هاي عمراني، خدماتي، فرهنگي و اجتماعي همچنان با گستردگي و سرعت در شهرداري تهران، به پيش مي‌رود. به گفته شهردار تهران چون عمليات ساخت مترو زيرزمين و به دور از چشم مردم اتفاق مي‌افتد، برخي افراد بيكار كه فقط حرف مي‌زنند مي‌گويند حجم كارهاي عمراني مانند قبل نيست.

اين در حالي است كه به گفته قاليباف تمامي پل‌ها و بزرگراه‌هايي كه طبق برنامه بايد تا سال1404در تهران ساخته مي‌شد، به اتمام رسيده است. قاليباف درباره فعاليت در خطوط متروي تهران نيز اظهار داشت: در مورد خطوط 6و 7و 3نيز 400كارگاه در 3شيفت كار مي‌كنند. مثلا خط 6مترو تهران از افسريه به اتوبان آهنگ، خيابان 17شهريور، ميدان امام حسين، ميدان سپاه، ميدان وليعصر، پارك لاله و بلوار كشاورز امتداد يافته و تا منطقه 5و دانشگاه آزاد ادامه پيدا مي‌كند. هم‌اكنون كار ساخت تونل در اين خط كه 30كيلومتر طول دارد درحال انجام است.

شهردار تهران درباره خط ديگر مترو تأكيد كرد: در خط 7نيز كه از ميدان بسيج شروع مي‌شود و با عبوراز خيابان مولوي، نواب، پل گيشا، برج ميلاد، ميدان قدس و فرحزاد به بالا ادامه مي‌يابد، كار ساخت تونل از اتوبان افسريه و ميدان بسيج تا ميدان قدس به اتمام رسيده و در حال ريل‌گذاري و ساخت ايستگاه‌ها هستيم. قاليباف همچنين با اشاره به وعده ساخت ايستگاه در هر‌ماه كه اسفند سال گذشته آن را اعلام كرده بود، گفت: ظرف چند روز آينده نيز خط 4مترو به فرودگاه مهرآباد متصل خواهد شد و 70هزار مسافر اين فرودگاه از همان سالن فرودگاه مي‌توانند سوار مترو شده وارد شهر شوند.

  • بيكاري بستر بسياري از آسيب‌هاي اجتماعي

قاليباف در بخش ديگري از اظهارات خود از اهميت توجه به مسائل فرهنگي و اجتماعي به‌عنوان رويكرد مهم ديگر شهرداري سخن گفت كه نشانه‌هاي آن درهمه جاي شهر مشهود است. وي يادآور شد: سراهاي محله به‌عنوان كانون فعاليت‌هاي فرهنگي، ورزشي تشكيل شدند كه با جوهره كار ديني و تربيتي و پركردن اوقات فراغت خانواده‌ها و بانوان مورد توجه ما بوده است. از طرف ديگر شهردار تهران در بحث آسيب‌هاي اجتماعي از بيكاري به‌عنوان بستر خيلي از مشكلات نظير اعتياد، طلاق و فقر نام برد و گفت: در اين زمينه شهرداري تهران دست نياز به سمت همه صاحب‌نظران اين عرصه دراز مي‌كند.

قاليباف از تلاش شهرداري تهران ظرف چند‌ماه گذشته براي جذب همه كارتن‌خواب‌ها و معتادان در مناطق مختلف سخن گفت و افزود: اين افراد را به كمپ‌هاي ترك اعتياد فرستاديم. وي از رسانه‌ها و مردم خواست دقت كنند كه مركز بهاران ويژه كساني است كه اعتيادشان را در كمپ‌ها ترك كرده‌اند و براي بازگشت به جامعه و حضور مؤثر و امرار معاش نيازمند حرفه‌آموزي اشتغال هستند.

قاليباف تأكيد كرد: متأسفانه در برخي محله‌ها عده‌اي جوسازي كرده به مردم القا مي‌كنند كه اينجا مركز نگهداري معتادان ا‌ست و مردم را بدبين مي‌كنند درحالي‌كه اينجا حتي يك نفر معتاد هم وجود ندارد و صرفا به‌منظور توانمندسازي كساني راه‌اندازي شده كه بعد از ترك اعتياد به‌منظور اشتغال و امرار معاش نيازمند حرفه‌آموزي هستند تا دوباره به دام اعتياد گرفتار نشوند. وي تأكيد كرد: در بين اين افراد پزشك، متخصص، افراد متبحر فني و كارگر وجود دارد؛ حتي ممكن است بخشي از افراد هم مهارت نداشته باشند اما در اينجا مهارت‌آموزي مي‌كنند و ارتباط آنها با مركز بهاران براي حمايت‌هاي اقتصادي و فرهنگي برقرار است.

  • كوثر براي بانوان

شهردار تهران به راه‌اندازي مراكز مهارت‌آموزي كوثر در شهر تهران هم اشاره كرد و گفت: در چند سال گذشته شهرداري تهران بالغ بر 200مركز مهارت‌آموزي كوثر را ويژه زنان سرپرست خانوار و بانوان بدسرپرست راه‌اندازي كرده است تا بتوانند اقتصاد خانه را اداره كنند. اين كار بركات زيادي داشته و از بسياري از خطرات پيش رو نيز جلوگيري كرده است. قاليباف يادآور شد: هم‌اكنون همه محله‌ها درخواست دارند تا مراكز كارآفريني بانوان را راه‌اندازي كنيم تا زنان سرپرست خانوار كار اقتصادي كرده و به توليد بپردازند.

  • بهره‌برداري از 20هزار متر فضاي فرهنگي تا 6‌ماه آينده

شهردار منطقه 8 در بخشي از مراسم بهره‌برداري از 22طرح عمراني، ترافيكي، فرهنگي و اجتماعي در اين منطقه گفت: ظرف 6‌ماه آينده 20هزار مترمربع به سرانه فضاي فرهنگي و ورزشي منطقه 8اضافه خواهيم كرد. بهمن نوري به‌عنوان نمونه از مجموعه فرهنگي ورزشي آزادگان در 12هزار مترمربع و مجموعه فرهنگي ورزشي نارمك نام برد كه تا‌كنون75درصد پيشرفت داشته‌اند. افتتاح مركز تفكيك زباله و پسماند، افتتاح فاز اول پروژه پايانه علم و صنعت، احداث 2سراي محله و افتتاح پارك ترافيكي آموزشي بخشي از پروژه‌هايي بود كه به گفته شهردار منطقه8 ديروز به بهره‌برداري رسيد.