محسن مهدیان: ایام تبلیغات انتخابات هرچه به انتها نزدیک‌تر می‌شود، هیجان و شور رقابت‌ها بیشتر می‌شود. اما این رقابت‌ها وقتی رنگ تلخی و تیرگی می‌گیرد که بوی جدال و منازعات ایدئولوژیک پیدا کند.

گويي انتخاب بر سر خريد و فروش «دين و خاك و عزت» كشور است. گروه‌هاي سياسي براي پيروزي در انتخابات به‌جاي تأكيد بر شايستگي‌هاي خود، تمام همتشان تخريب طرف مقابل مي‌شود و ازآن سو مردم هستند كه لابه لاي اين نزاع‌هاي صوري و غيرواقعي دچار دلهره و نگراني‌هاي اجتماعي و خستگي‌هاي سياسي مي‌شوند.

سال‌هاست كه انتخابات در كشورما ناخواسته به جبهه‌گيري و تقابل و تنازع انقلاب و ضدانقلاب تبديل شده است. حال آنكه مردم به‌دور از اين مرزبندي‌ها براي حفظ انقلاب و عزت و استقلال كشورشان و بهبود معيشت و اقتصاد و پيشرفت پاي صندوق رأي آمده و مي‌آيند.اين انتخابات نيز در روزهاي پاياني تبليغات، در حال تبديل به همان نزاع ايدئولوژيك و متعصبانه بود. طبيعي است كه در اين شرايط، بهره‌برداري اصلي را دشمنان مردم و انقلاب مي‌كنند و براي آنها چه چيز بهتر از رويارويي مردم با يكديگر.

رهبر معظم انقلاب روزگذشته در ديدار با مردم نجف‌آباد، با ترسيم دوگانه‌هاي اصيل، خط بطلاني بر تمام مرزبندي‌هاي غيرواقعي و صوري كشيدند. تبيين رهبري از آرايش صحنه سياسي در اين روزها، تزريق آرامش و طمأنيه را ميان مردم با خود داشت.
ايشان فرمودند: «نتيجه اين انتخابات هرچه باشد به نفع انقلاب است.»

آنچه از سخنان رهبر انقلاب استيفاد مي‌شد تأكيد بر جايگاه و ‌شأن مردم و اعتماد به آنهاست. تأكيد بر چنين اصلي در آستانه رأي‌گيري، پيام‌هاي بسيار جدي و آموختني براي گروه‌هاي سياسي و احزاب دارد. در اين نوع تقسيم‌بندي، اصل بر يكپارچگي و اتحاد گفتماني مردم با انقلاب است. در اين نوع دسته‌بندي، هيچ گروهي خارج از انقلاب نيست و رأي مردم هرچه باشد، تقويت انقلاب است.

چنين نگاهي مرزبندي‌هاي صوري و غيرواقعي كه متأسفانه مجددا اوج گرفته را برنمي‌تابد و آن‌را برهم زننده وحدت و وفاق ملي تلقي مي‌كند. رهبر انقلاب صريحا تأكيد داشتند كه اين نوع مرزبندي‌ها، دست ساز جريان استكبار است و مصداقي در ميان مردم ما ندارد. رهبري تصريح داشتند مردم ما همه انقلابي‌اند؛ هرچند ممكن است برخي در پيگيري اهداف انقلاب صريح‌تر و جدي‌تر عمل كنند و برخي كندتر.

در اين رابطه چند نكته قابل توجه است:

يكم. به تعبير رهبرانقلاب، دوقطبي اصلي در جامعه ما دوقطبي «وفاداران انقلاب» و «جبهه استكبار» است كه قاطبه ملت جزء وفاداران انقلابند. اين تقسيم‌بندي برهم‌زننده تمامي خط‌كشي‌ها و تقسيم‌بندي‌هاي گذشته است كه تنها يك گروه سياسي، خود را حامي انقلاب و گروه ديگر را مقابل انقلاب تلقي مي‌كرد. ضمن اينكه هشدار دادند اين نوع دوقطبي‌سازي‌‌ها از خارج كشور نشأت مي‌گيرد و متأسفانه در داخل توسط گروهي تكرار مي‌شود.با اين دسته بندي همه مردم و گروه‌ها در يك جبهه رقابت مي‌كنند و طبيعي است كه تنها در اين صورت است كه نتايج انتخابات هرچه باشد پيروزي براي انقلاب اسلامي و كشور محسوب مي‌شود.

دوم. وقتي دوقطبي‌هاي غيرواقعي كنار گذاشته شود، مردم با آرامش، فرصت فكر و تامل و ارزيابي كانديداها را خواهند داشت. در چنين بستري است كه مي‌شود انتظار داشت مردم با دقت و توجه نامزد اصلح را انتخاب كنند. در شرايط نزاع‌هاي تند سياسي افراد به ناچار بايد بين انقلابي و ضدانقلابي يكي را انتخاب كنند و حال آنكه در تصوير هوشمندانه‌اي كه رهبري از جامعه تبيين كردند، رأي به هر فرد وجريان در اين رقابت، رأي در چارچوب انقلاب است. نتيجه اينكه تقابل‌هاي جبهه‌هاي سياسي به برخورد‌هاي خشن اجتماعي و رودررو قرار گرفتن مردم باهم منجر نمي‌شود كه تا مدت‌ها كينه و نقارها باقي بماند.

جريانات سياسي ما بايد به اين سطح از بلوغ برسند كه انتخاب‌ها از درون طيف است نه بين قطب‌ها. نبايد اين تلقي ايجاد شود كه گروه‌هاي سياسي قرار است كار ناتمام شوراي نگهبان را به سرانجام برسانند. مردم بايد بتوانند فرد اصلح را متناسب با شعارهايي كه رهبري انقلاب فرمودند از بين افراد صالح انتخاب كنند و درصورت عدم‌آشنايي با نامزد‌ها به معتمدين مراجعه كنند. شجاعت و باور عميق به پيشرفت و آشنا با درد مردم، عزت طلبي و استقلال خواهي، مومن بودن و تدين همه از شاخص‌هايي است كه رهبري انقلاب براي انتخاب نامزد اصلح بيان فرمودند.

سوم. در دوقطبي «وفادار به انقلاب» و «جبهه استكبار» قاطبه مردم وفادار به انقلابند؛ اما اين بدين معنا نيست كه همه در اين جبهه در يك ترازند. در جبهه انقلاب طيف بندي داريم و گروهي انقلابي‌تر و گروه ديگر كمتر انقلابي‌اند و البته گروهي كه بيشتر آرمان‌هاي امام و انقلاب را دنبال كنند ارجح‌اند. با اين توضيح نفي دوقطبي‌هاي كاذب موجود، نفي رقابت و ارزشگذاري در يك جبهه نيست.

چهارم. اينكه دشمن به‌دنبال دودستگي است، يك هشدار است و اين خط برجسته دشمن بايد يك نشانه براي گروه‌هاي سياسي باشد. كساني كه دشمن از آنها با هدف ايجاد دوقطبي، تعريف و تمجيد مي‌كند، بايد صريح اعلام موضع كنند؛ از سوي ديگر كساني كه مي‌بينند دوقطبي‌سازي‌‌هاي كاذب آنها، مورد توجه و بهره‌برداري دشمن است بايد نسبت به عملكرد و رفتار و مواضع خود تجديد نظر كنند.هر دو گروه بايد نسبت به خط تقابل‌سازي‌ دشمن هوشيار باشند. چه كساني كه بهانه دو قطبي‌سازي‌ دشمن مي‌شوند و چه كساني كه اين دوقطبي كاذب را باور مي‌كنند و بر آن مي‌دمند.

پنجم. سخنان روز چهارشنبه رهبرانقلاب صحنه جديدي از رقابت‌هاي سياسي در كشور ايجاد كرد. گرچه همه اين تعابير در گذشته نيز به شكل‌هاي مختلف گفته شده بود، اما ايشان اين‌بار جداي از نفي دوگانه‌هاي صوري و كاذب، مرزبندي صحيح و واقعي را نيز روشن كردند. اميد است در آينده گروه‌هاي سياسي، خاصه گروه‌هايي كه دغدغه بيشتر در پيگيري فرمايشات رهبرانقلاب دارند، با تجديد نظر در عملكرد خود، وحدت و وفاق اجتماعي در مقابل جبهه استكبار را هدف بگيرند و كمك كنند در مواجهه جبهه وفاداران انقلاب با جبهه استكبار، همه مردم و گروه‌هاي سياسي يكدست و يكصدا و به‌معناي واقعي امت واحده، كنار هم قرار گيرند.