به گزارش ایسنا، ساخت جاده کنارگذر انزلی از سال 1377 آغاز شد ولی بهدلیل اختلاف سازمان حفاظت محیطزیست با وزارت راه و ترابری در3 کیلومتر از 16 کیلومتر مسیر اجرایی این طرح در فقدان ارزیابی زیستمحیطی، در آبان ماه سال 79 از ادامه ساخت آن جلوگیری شد.
سازمان محیطزیست در 24 خرداد ماه سال 82 در نامهای به معاون حقوقی و امور مجلس رئیسجمهوری خواهان اصلاح مسیر کنارگذر انزلی شد و متعاقب آن هیأت وزیران در 11 تیر ماه همان سال مصوب میکند که راهکارهای سازمان محیطزیست اجرایی شود.
در پی این مصوبه، در 3 آذر ماه سال 83 کارگروهی تشکیل میشود و بر اساس صورتجلسه این کارگروه، با عنایت به بند سه مصوبه هیات وزیران سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور در جهت تأمین ملاحظات زیستمحیطی مندرج در آن مصوبه، اعتبارات لازم برای جابهجایی مسیر را در موافقتنامه شرح عملیات و در صورت مقتضی در قوانین بودجه سنواتی پیشبینی کند.
با گذشت چندین سال، این صورتجلسه توسط وزارت راه اجرایی نشد ودر جلسه 13 اسفند ماه سال گذشته هیأت دولت در استان گیلان مصوبه دیگری را گذراند که بر اساس یکی از بندهای آن «تسریع در احداث طرح کنارگذر انزلی در مسیر مصوب اولیه (قطعات یک و دو) و انجام مطالعات مقدماتی به منظور بررسی ارتقای راه اصلی کنارگذر به بزرگراه» تصویب شد که این مصوبه اعتراض سازمان حفاظت محیطزیست و فعالان محیطزیستی را در پی داشت.
در پی این مصوبه مسئولان طرح، اواخر مرداد ماه سالجاری اقدام به احداث مسیر در داخل تالاب کردند که این امر با مقاومت مسئولان محیطزیست روبهرو و طرح متوقف شد.
سرانجام هیأتی از دفتر پیگیریهای ریاستجمهوری حدود سه هفته گذشته برای بررسی موضوع به محل اعزام شدند که سرانجام نتایج بررسی این هیأت روز چهارشنبه 4 مهر ماه سالجاری توسط معاون اجرایی رئیسجمهوری ابلاغ شد.
در نامه علی سعیدلو، معاون اجرایی رئیسجمهوری به رحمتی، وزیر راه و ترابری آمده است: «با عنایت به بررسیهای به عمل آمده و به استناد مصوبه 13 اسفند ماه 85 هیات وزیران مبنی بر تسریع در احداث کنار گذرانزلی دستور فرمایید اجرای ادامه مسیر بر اساس صورتجلسه مورخ 3/9/1383 که به تأیید معاونت ساخت و توسعه راههای آن وزارتخانه رسیده است انجام شود.»
به گزارش همشهری ارزش افزوده هر هکتار اکوسامانه تالابی در جهان 14 هزار دلار و بیش از 150 برابر ارزش افزوده زمینهای کشاورزی برآورد میشود و بر اساس کنوانسیون حفاظت از تالابهای جهان (رامسر)، 22 تالاب ایران از جمله مجموعه تالاب انزلی بهدلیل تغییرات شدید اکولوژیکی در فهرست مونترو رامسر قرار گرفته است، احداث کنارگذر انزلی از داخل تالاب نابودی کامل آنرا به همراه داشته و به گفته رئیس سازمان شیلات کشور، بازگشت مسیر احداث کنارگذر انزلی به پیشنهاد اولیه بهدلیل رعایت نکردن دیدگاههای زیستمحیطی موجب نابودی آبزیان تالاب انزلی و بهدنبال آن دریای خزر شده و دهها هزار صیاد شغل خود را
از دست میدهند.