به گزارش ايرنا، سعید متصدی روز شنبه گفت: اکنون شرایط خوبی برای ورود سیستمهای برقی و هیبریدی به کشور فراهم شده که حذف سود بازرگانی مربوط به ورود این فناوری در زمینه خودرو و موتورسیلکت و قطعات آنها یکی از این اقدامات است.
وی اظهار کرد: امروزه خودروهایی تولید شدهاند که با یک بار شارژ باتری میتوانند مسافتی حدود 400 کیلومتر را طی کنند که قطعا توسعه این فناوری میتواند کمک بزرگی به داشتن هوای سالم در کلانشهرهای دنیا و ایران باشد.
وی ادامه داد: خودروهای برقی در قرن 19 تولید شدند، اما تا اواخر قرن 20 و اوایل قرن 21 به دلایل مختلف با اقبال چندانی مواجه نشدند که سنگین بودن باتریها یکی از این مشکلات بود زیرا موجب افزایش اصطکاک در خودرو میشد و تا سال 2005 این مشکل وجود داشت.
متصدی افزود: همچنین زود خالی شدن شارژ باتریها یکی دیگر از مشکلات بود، این باتریها توان پیمایش حدود 40 تا 50 کیلومتر در هر بار شارژ را داشتند که این میزان مسافت برای کلانشهری مانند تهران منطقی نبود.
وی گفت: مشکل دیگر توسعه نیافته بودن سیستم شارژ این باتریها بود که فقط میتوانستند از برق خانگی و به مدت 12 ساعت مداوم استفاده کنند که امروزه این مشکلات تا حدود بسیار زیادی برطرف شده است.
معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: اما در دو تا سه سال اخیر بسیاری از این مشکلات برطرف و سیستم شارژ به روز شده است. علاوه بر این، باتریها توان ذخیرهسازی انرژی را تا مدت زیادی دارند.
وی تاکید کرد: با توجه به این که سیاست سازمان حفاظت محیط زیست کاهش سوختهای آلوده و منابع متحرک آلودهکننده است، قطعا از ورود خودروها و موتورسیکلتهای برقی و هیبریدی به داخل کشور حمایت میکند.
متصدی گفت: منابع متحرک در آلودگی هوا سهمی بیش از 70 درصد دارند، از این رو داشتن خودروهایی با سوختهای پاک کمک بزرگی به حفظ محیط زیست و داشتن هوای سالم خواهد کرد.