علیرضا مستقل: روند صعود قیمت‌ها در بازار سهام بعد از اجرای «برجام» در گروه‌ها و صنایع مختلف متغیر بود به‌طوری که در چند صنعت خاص رشد سریعی را شاهد بودیم ولی در سایر صنایع رشدهایی کمتر از پیش‌بینی‌ها به وقوع پیوست.

هرچند برخي كارشناسان دليل نوسان‌هاي اخير بورس را در نگاه فعالان بازار سرمايه به مجلس آينده جست‌وجو مي‌كنند ولي من معتقدم كه كاهش شيب صعودي بورس به‌دليل اصلاح قيمت‌ها بعد از رشد 2‌ماه اخير رخ داده و تداوم آن در روزهاي آينده نيز دور از انتظار نيست.

  • روزهاي آخر اسفند

البته افت بازار سهام در اسفندماه به‌طور سنتي در 2دهه اخير مشاهده شده است، هر چند در سال‌هاي اخير تأثير اين موضوع بر بازارسهام بسيار كمرنگ شده ولي هنوز تأثير رواني اين موج بر بورس اثر‌گذار است. توجه داشته باشيد كه تسويه اعتبارات شركت‌هاي كارگزاري و نياز سهامداران به نقدينگي براي تأمين مايحتاج شب عيد ازجمله دلايل افزايش عرضه سهام در آخرين‌ماه سال و در نتيجه افت قيمت‌ها در بورس است.

بنابراين پيش‌بيني مي‌شود كه روند نوسان بازار سهام همراه با شيب كم و بيش صعودي در معاملات هفته جاري ادامه پيدا كند و در هفته بعد هم شاهد رشد دوباره بورس باشيم.

  • چشم‌انداز 95

چشم‌انداز بازار سهام براي سال آينده در مقايسه با بازارهاي رقيب مثبت پيش‌بيني مي‌شود. با توجه به كاهش نرخ سود بانكي و احتمال دستيابي به رشد اقتصادي 4تا 6درصدي مي‌توان اميدوار بود بورس به‌عنوان يكي از بهترين و جذاب‌ترين بازارهاي سرمايه‌گذاري در سال 95مطرح شود. اگرچه احتمالا بازار مسكن در سال آينده با افزايش حجم معاملات روبه‌رو خواهد شد اما پيش‌بيني مي‌شود قيمت مسكن با كاهش مواجه شود كه در بازار ارز و طلا هم با توجه به ثبات نسبي به‌وجود آمده تنها شاهد نوسان جزئي خواهيم بود. چنانچه دولت درباره تك‌نرخي شدن ارز تصميم قطعي اتخاذ كند، رشد اندكي در بازار دلار و طلا اتفاق مي‌افتد و احتمالا قيمت ارز نيز بين 3000تا 3500تومان نوسان مي‌كند.