علي عابدزاده گفت: اقدامات كارشناسي لازم از سوي سازمان هواپيمايي كشور براي شناسايي و امحاي هواپيماهاي زمينگير انجام و به شركتهاي هواپيمايي ابلاغ شده است.
براساس اين دستور ايرلاينها موظف هستند هواپيماهايي را كه قابليت آمادهسازي ندارند يا به هر دليلي پرواز آنها اقتصادي نيست از ناوگان خود خارج و براي امحاي آنها به هر نحوي كه صلاح ميدانند، اقدام كنند. وي افزود: سازمان هواپيمايي كشوري نيز بهمنظور اجرا شدن هرچه سريعتر اين اقدام و ايجاد فضا براي هواپيماهاي جديد در فرودگاههاي كشور از هيچگونه كمكي به ايرلاينها دريغ نخواهد كرد. معاون وزير راه و شهرسازي درباره برنامه خريد هواپيماهاي جديد در كشور بيان كرد: در حال حاضر تمامي شركتهاي هواپيمايي موجود در كشور مذاكرات خود را براي خريد هواپيما آغاز كردهاند و ميتوانند نسبت به آن اقدام كنند.
بر همين اساس تا پايان سال احتمال ورود چند فروند هواپيما به ناوگان هوايي كشور وجود دارد. رئيس سازمان هواپيمايي كشوري درباره زمان نهايي شدن قرارداد خريد ۱۱۸فروند هواپيما از شركت ايرباس براي شركت هواپيمايي جمهوري اسلامي (هما) گفت: پيشقرارداد خريد اين هواپيماها امضا شده و براي امضاي قرارداد نهايي مذاكرات لازم در حال انجام است كه متعاقبا نتايج آن در روزهاي آتي اعلام خواهد شد. در حال حاضر حدود ۲۵۰ فروند در ناوگان هوايي ايران وجود دارد كه از اين ميزان ۱۵۰ فروند فعال و ۱۰۰ فروند زمينگير هستند اما بخشي از اين ۱۰۰ فروند هواپيماي زمينگير غيرقابل تعمير و راهاندازي مجدد هستند كه بخش عمدهاي از فضاي فرودگاههاي كشور بهويژه فرودگاههاي بينالمللي امام خميني(ره) و مهرآباد را اشغال كردهاند. يكي از موضوعاتي كه همواره بعد از اجراي برجام و آغاز مذاكرات براي خريد هواپيماهاي نو مطرح شد، كمبود فضاي فرودگاهي با ورود هواپيماهاي نو به كشور است كه بخشي از اين فضاها توسط هواپيماهاي غيرعملياتي اشغال شده است.