تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۵

مدیرکل محیط‌زیست مازندران می‌گوید جاده‌ای که در بهترین جنگل‌های این استان از هفت‌تن شیرگاه تا زیرآب ساخته می‌شود، از جنگل‌های حفاظت شده نمی‌گذرد و پروژه هم چند سال پیش مجوز دریافت کرده است.

ناصر مهردادي در گفت‌وگو با مهر افزود: از حدود 4سال پيش مجوز ارزيابي زيست‌محيطي براي احداث اين جاده صادر شده است.

وي در پاسخ به اينكه آيا اين پروژه اثرات مخرب زيست‌محيطي دارد يا نه مي‌گويد: هرگونه عمليات عمراني در جنگل آثار سوء دارد اما اينكه پروژه تأييديه ارزيابي زيست‌محيطي را دريافت كرده به‌معناي آن است كه اثرات زيست‌محيطي پروژه در محدوده مجاز و قابل‌قبول بوده است.

مهردادي با اعلام اينكه جنگل‌هايي كه جاده از آن عبور مي‌كند، حفاظت شده نيستند، تصريح كرد: اداره كل محيط‌زيست مازندران نظارت كامل خواهد داشت تا آسيب‌هاي زيست‌محيطي عمليات راهسازي در بهترين جنگل‌هاي هيركاني مازندران به حداقل ممكن برسد.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري مازندران منطقه ساري نيز با تأييد اينكه عمليات راهسازي در منطقه در حال انجام است اين منطقه را بهترين جنگل‌هاي استان عنوان مي‌كند و مي‌گويد: در بهترين جنگل‌هاي استان، از هفت‌تن شيرگاه تا زير آب راهسازي مي‌شود.

ستار بابايي كفاكي، تأكيد مي‌كند كه اين اداره كل با راهسازي و توسعه مخالف نيست اما نبايد توسعه به هر قيمتي صورت گيرد.
بابايي با اعلام اينكه متوسط بارندگي در مازندران ۷۵۰ ميلي‌متر و بسيار بيشتر از ميانگين بارندگي كشور است، مي‌گويد: اگر پوشش گياهي نباشد فرصت به روان‌آب‌ها داده مي‌شود و مشكلات عديده‌اي همچون پر شدن سدها به‌وجود مي‌آيد و سيل‌هاي ويرانگر به وقوع مي‌پيوندد.

به گفته وي، استان مازندران به‌دليل وجود كوه البرز، دريا و شيب زياد، شاهد بارش‌هايي است كه بر اثر آن سالانه 15/5 تن فرسايش خاك در هكتار و ۵/۵ تن رسوب در هكتار در سطح استان ايجاد مي‌شود.

مديركل منابع طبيعي و آبخيزداري مازندران با تأكيد بر ارزش خاص جنگل‌هاي هيركاني در شمال كشور، نبود ‌مديريت، افزايش جمعيت و تغييرات جوي را تهديدات اصلي جنگل عنوان مي‌كند و مي‌گويد: توسعه عمراني در نابودي جنگل‌ها نقش اساسي داردو در اين زمينه دولت‌ها مقصر هستند.

در گزارش مهر آمده است، اين نخستين باري نيست كه محيط‌زيست كشور با پروژه‌هاي مخربي دست و پنجه نرم مي‌كند كه سازمان محيط‌زيست به‌دليل صدور مجوز در سال‌هاي گذشته توانايي مقابله قانوني با آن را ندارد.