طی تفاهم نامه ای میان معاونت مطالعات و تحقیقات سازمان ملی جوانان و پژوهشکده مطالعات کاربردی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران، راهکارهای ارتقای کیفیت دوره خدمات سربازی جوانان بررسی می‌شود.

به گزارش روابط عمومی سازمان ملی جوانان، این تفاهم نامه با توجه به نقش سربازان جوان در حیات جامعه و لزوم شناسایی مسائل و نیازهای این قشر و همچنین طراحی، برنامه ریزی، اتخاذ سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات موثر و کارآمد در خصوص این قشر از جوانان و با هدف بهبود کیفیت دوران خدمت سربازی منعقد شده است.

بر اساس این تفاهم‌نامه، کمیته‌ای مشترک برای ارزیابی نظام وظیفه، بهینه سازی دوران سربازی و بهبود وضعیت موجود و همچنین راهکارهای رسیدن به وضع مطلوب تشکیل می‌شود. علاوه بر این، نظام تعامل فرهنگی، اجتماعی جوان سرباز و نظام جوانی، به صورت مشترک تدوین می‌شود و به جهت ایجاد انگیزه‌های بالاتر برای دوره خدمت سربازی، سالانه بازنگری خواهد شد.

تبادل مطالعات و تحقیقات انجام شده در ارتباط با مسائل دوره خدمت سربازی ،  ایجاد مرکز مطالعات جوانان یا گروه جوان شناسی در پژوهشکده مطالعات کاربردی فارابی، انجام تحقیقاتی در زمینه چالش‌ها و آسیب‌های مرتبط با سربازان و دوره خدمت سربازی وهمچنین اخذ مشاوره علمی‌و پژوهشی از طریق معاونت پژوهشی موسسه و معاونت مطالعات وتحقیقات سازمان ملی جوانان از دیگر محورهای همکاری این دو نهاد است.