تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۰۵

در جریان دادوستدهای بازار سهام شاخص بورس با رشدی ۸۷۰ واحدی به ارتفاع ۸۰ هزار واحد صعود کرد.

شاخص بورس تهران در جريان معاملات روز شنبه هم رشد 1054واحدي را شاهد بود و با عبور از سقف مقاومت 78400واحدي خود را به ميانه‌هاي كانال 79هزار واحد رساند.طبق سنت 2دهه گذشته بورس تهران در روزهاي آخر هر سال و آغاز معاملات در ايام نوروز با صعودهاي شگفت‌انگيز به سهامداران عيدي مي‌دهد. ظاهرا قرار است امسال هم اين سنت تداوم يابد. پيش‌بيني مي‌شود در روزهاي آينده نيز مسير صعود قيمت‌ سهام و شاخص بورس ادامه يابد.

با توجه به مولفه‌هاي موجود به نظر مي‌رسد شاخص قله 90هزار واحدي را نشانه گرفته است. پيش از اين و در پاييز91 شاخص بورس به ركورد تاريخي 89هزار واحد رسيده بود. اما پس از آن يك ركود 2ساله دامنگير بازارسهام شد. از 15دي‌ماه امسال، در آستانه اجرايي‌شدن برجام و لغو تحريم‌ها بورس تهران، روند صعودي خود را آغاز كرده است؛ به‌طوري كه در روز اجراي برجام يعني 28دي‌ماه شاخص كل در محدوده 65هزار واحد نوسان مي‌كرد اما در 2‌ماه‌ونيم گذشته رشد 20درصدي شاخص را شاهد بوده‌ايم.

  • محرك‌هاي صعود درون‌زا

در جريان معاملات ديروز بازار سهام ارزش كل دادوستدها در بورس و فرابورس از مرز يك هزار ميلياردتومان عبور كرد و شاخص بورس به ارتفاع 80هزار و 236واحد رسيد. معاملات انجام شده بر سهام فولاد مباركه، مخابرات، مپنا، تاپيكو، همراه اول و ايران‌خودرو بيشترين اثر مثبت را بر حركت شاخص برجاي گذاشتند. ساير شاخص‌هاي اصلي بورس هم ديروز مثبت بودند به‌طوري كه شاخص قيمت (وزني - ارزشي) 332واحد، كل(هم وزن) 120واحد، قيمت(هم وزن) 100واحد، آزادشناور 1148واحد، بازار اول 793واحد و شاخص بازار دوم 796واحد رشد كردند.

  • عوامل محرك بيروني

تقويت و بهبود قيمت‌هاي جهاني نفت، فلزات اساسي و سنگ‌آهن جان دوباره‌اي به معاملات گروه‌هاي مرتبط با اين بازارها در بورس تهران داده است. از طرفي نقدينگي نيز علاوه بر گروه‌هاي بانك و خودرو به سمت گروه‌هاي انبوه‌سازي، تجهيزات، كاني‌هاي فلزي و فلزات اساسي جريان يافته و معاملات بورس را با رشد و شتاب بيشتري همراه ساخته است. با توجه به روند قيمت‌هاي جهاني و از طرف ديگر شرايط ركودي در بازارهاي رقيب بورس، بر جذابيت معاملات بازار سهام افزوده شده است.

از سوي ديگر قيمت‌هاي جهاني نفت و فلزات در حال تقويت است و چشم‌اندازهايي كه مؤسسات بين‌المللي ارائه كرده‌اند به سمت بهبود حركت مي‌كند. بلومبرگ تخمين زده كه در 9‌ماه آينده قيمت نفت كف قيمتي خود را در 50دلار تشكيل خواهد داد. درصورتي كه قيمت نفت كماكان تقويت شود، در سال آينده شاهد حركت رو به جلوي قيمت محصولات پتروشيمي و به تبع آن قيمت‌هاي سهام در بورس خواهيم بود.

  • سقف مقاومت چگونه شكست؟

در يك‌ماه گذشته شاخص در عبور از سطح 78400واحد ناكام مانده بود. به‌طوري كه شاخص بيش از 106ساعت كاري را زير اين محدوده نوسان كرد و در اين مدت تقريباً هر 30ساعت يك‌بار براي شكست آن به سقف محدوده مزبور حمله كرد و هر بار ناكام ماند. اما روز شنبه، شاخص توانست به مدد گروه‌هايي چون مخابرات، كاني‌هاي فلزي، فلزات اساسي و بانك‌ها با قدرت تمام بر اين سقف مقاومت غلبه كند. بازار در روز شنبه بدون استفاده از اعتبارهاي مرسوم در بازار سهام و صرفا با اتكا به نقدينگي معامله‌گران رشد كرد. از ديروز بار ديگر معامله‌گران توانستند از اعتبار خود نزد كارگزاري‌ها استفاده كنند و همين امر محركي قوي براي ادامه رالي صعود شاخص‌بود.

  • ركوردشكني شاخص تا كجا ادامه دارد؟

مازيار فتحي تحليلگر بازار سرمايه در تحليل شرايط تازه بورس تهران درپي ركوردشكني‌هاي هفته آخر سال گفت: شاخص بورس محدوده مقاومت 78هزار واحدي را كه بسياري از تكنيكاليست‌ها آن را بسيار مستحكم مي‌پنداشتند شكسته است و وارد محدوده 80هزار واحد شده است و حتي در سال95 توانايي رسيدن به ركوردهاي قبلي خود و حتي شكستن آن را نيز دارد.

  • ليدرهاي بازار

فتحي تأكيد كرد: در بين همه صنايع فعال در بازار سهام، ليدر بلامنازع 80روز اخير، گروه خودرو بوده كه توانسته بازده بسيار خوشايند و شگفت‌آوري را براي سهامداران خود در همين بازه زماني كوتاه حاصل كند. اما اخيرا شاهد ورود نقدينگي به صنايع ديگر مانند پالايش، فلزات، بانك، ساختمان و نيروگاه نيز هستيم. او تأكيد كرد: با وجود اينكه به سودآوري خوب سهام خودرو در بازار سرمايه اعتقاد دارم از اواخر فروردين‌ماه سال آينده به آرامي نقش صنعت خودرو كمرنگ‌تر خواهد شد و فعالان بازار، سهام ساير صنايع را هم در سبد خود جاي خواهند داد.

  • هدف: 90هزار واحد

كارشناسان كارگزاري نهايت‌نگر در مقاله‌اي تحليلي به سناريوهاي احتمالي حركت شاخص در روزهاي آينده پرداخته‌اند. طبق اين تحليل اهدافي را كه مي‌توان براي ركوردشكني شاخص در آينده متصور بود عبارتند از:

1- به لحاظ تحليل كلاسيك و در كوتاه‌مدت شاخص مي‌تواند در محدوده 80هزارو400 واحد قرار گيرد.
2- هدف بعدي شاخص را مي‌توان حضور در محدوده 85هزار واحد درنظر داشت.
3- هرچند محدوده 80هزار واحد مي‌تواند براي ادامه حركت صعودي شاخص مقاومت و مانع ايجاد كند. اما چنانچه شاخص بر اين محدوده غلبه كند هدف بعدي قله 90هزار واحد خواهد بود.