همشهری آنلاین: نصرالله افجه‌ای استاد هنر نقاشی‌خط سابقه این هنر را نه منحصر به ایران بلکه به درازای تاریخ و تصاویر انسان نخستین روی دیوار غارها می‌داند و معتقدست که زبان نقاشی خط زبان اشاره و تلویحی است.

به گزارش مهر؛ زمان شروع کار هنری‌اش را به خاطر ندارد اما روز جمعه ۱۵ بهمن ماه سال ۱۳۲۷ ساعت ۴ بعدازظهر را به خوبی به یاد دارد که مشغول کار هنری بوده و همان ساعت از رادیو خبر ترور ناموفق شاه پهلوی در دانشگاه تهران پخش شده است. می‌گوید همه می‌پرسند از چه زمانی کار هنری را شروع کرده‌ام و من می‌گویم اصلاً به خاطر ندارم از چه زمانی شروع نکرده‌ام. او اکنون در دهه هشتاد زندگی است و هر اثری که خلق می‌کند، خواهان بسیاری دارد چنان که در حراجی‌ها و نمایشگاه‌های مختلف داخلی و خارجی از جمله هنرمندان پرفروش محسوب می‌شود.

نصرالله‌ افجه‌ای ثمره یک عمر تلاش و زحماتش را درو می‌کند و از حاصل عمر هنری خود کاملا راضی و خرسند است و می‌گوید: این همه اجر صبری است که از آن شاخه نباتم دادند.

نصرالله افجه‌ای در سال ۱۳۱۲ در تهران به دنیا آمده و تحصیلات مقدماتی را در پایتخت گذرانده و موفق به گرفتن دیپلم هنری شده است. وی چندین دهه سابقه تمرکز روی هنرخطاطی دارد و با تکنیک های مختلف و مصالح و مواد متنوع در خوشنویسی نیز کار کرده و آثار متنوعی ‏را به وجود آورده است. نصرالله افجه ای در میان خوشنویسان ایرانی از نسل اول این گونه تجربه اندوزی ها و ترکیب کردن و گسترش دادن ‏امکانات خوشنویسی با مصالح نقاشی و سایر تکنیک های طراحی بوده و نمایشگاه‌های بسیاری از آثارش را در داخل و خارج از کشور برپا کرده است.‏

نصرالله افجه ای به دریافت نشان درجه ۱ هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز نایل شده است و‏ در هفتمین همایش چهره های ماندگار در آبان ماه ۱۳۸۷ به عنوان چهره برگزیده در رشته خوشنویسی انتخاب شد.

ریتم، ویژگی کارهای اوست و از همان الگوی قدیمی سیاه مشق در کارهایش پیروی می کند و به کلام ‏نیز با حفظ معنای آن، میدان می دهد. کارهایش پرداختی محکم و اجرایی چشم نواز دارند.‏

برخی از هنرمندان شروع خاصی را برای هنر نقاشی‌خط در نظر دارند و ابداع آن را به هنرمند خاصی نسبت می دهند. اما او اعتقاد دارد؛نقاشی خط به زمان و مکان مشخصی مربوط نمی شود بلکه عمر آن به درازای هنر انسان است. از همان زمان که انسان روی دیواره غارها تصاویر و اشکالی را رسم می کرد و به زبان اشاره و گرافیک مقصودش را به دیگران می فهماند، از همان زمان نیز هنر نقاشی‌خط بوده است.