همشهری آنلاین: قانون جدید امنیتی ژاپن با قصد اجرای حق دفاع جمعی، روز چهارشنبه بیست و نهم مارس به طور رسمی به اجرا رسید. عصر همین روز ۳۷ هزار نفر از مردم ژاپن مقابل کنگره این کشور تجمع کرده و به شدت به اجرای این قانون اعتراض کرده و خواستار فسخ بی‌درنگ آن شدند.

اعتراض کنندگان با نگه داشتن پلاکاردهایی مانند "توقف جنگ"، "فسخ بی درنگ قانون امنیتی" و "برکنار شدن فوری حکومت آبه" در مسیرهای اصلی اطراف کنگره تجمع کرده و شعارهایی مانند "مخالفت با قوت گرفتن قانون جنگ" و "جلوگیری از اصلاح قانون اساسی" سر دادند.

یوکیو ادانو، دبیر کل حزب ترقی خواه دموکرات ژاپن در این تجمع، حکومت آبه را چشم پوشی از قانون اساسی و از دست دادن مشروعیت حکومت خواند. همچنین عنوان کرد، دفاع از خاک ژاپن یک حق دفاع فردی است و با حق دفاع جمعی ارتباطی ندارد.

یوشیکی یاماشیتا رییس دبیرخانه حزب کمونیست ژاپن، احزاب مخالف را به گذشت از اختلافات حزبی و برانداختن مشترک حکومت آبه دعوت کرد.

کیکوکو یاماگوچی 66 ساله، بانویی که بارها در گردهمایی ضد قانون امنیتی شرکت کرده نیز گفت، هفتاد سال پیش ژاپن سوگند یاد کرد که دیگر درگیر جنگ نشود. "انزجار از جنگ" به روشنی در قانون اساسی ژاپن نوشته شده است. اما قانون جدید امنیتی، قانون جنگ است.

او عنوان کرد که امیدی به حضور فرزندانش در جنگ ندارد. نظرسنجی ها نیز نشان می دهد که نظریه مخالفت با قانون جدید امنیتی، مورد نظر بیشتر مردم است