بازار مسکن سومین سال رکود را پشت سر گذاشت اما همچنان چشم‌انداز روشنی برای بازگشت رونق به این بخش وجود ندارد.

با وجود پيش‌بيني وزارت راه و شهرسازي مبني بر خروج اين بخش از ركود در نيمه دوم سال‌جاري، برخي تحليلگران معتقدند كه سال 95هم همچنان بازار با ركود همراه خواهد بود. حامد مظاهريان، معاون مسكن و ساختمان وزارت راه و شهرسازي يكشنبه شب در يك برنامه تلويزيوني اعلام كرد كه با توجه به ارائه تسهيلات جديد براي خريد مسكن در سال جديد، بازار در نيمه دوم سال از ركود خارج خواهد شد. محمدرضا پورابراهيمي، عضو كميسيون اقتصادي مجلس اما در اين برنامه اظهار داشت كه بازار مسكن در سال 95نيز با ركود همراه خواهد بود.

معاون وزير راه و شهرسازي با تشريح سياست‌هاي اين وزارتخانه براي رونق بازار مسكن از افزايش روزانه متقاضيان دريافت تسهيلات مسكن خبر داد و گفت: با توجه به اينكه در ۳ سال گذشته افزايش قيمت مسكن نداشتيم قيمت در سال جديد نيز رشد نخواهد داشت. حامد مظاهريان گفت: يكي از سياست‌هاي وزارت راه و شهرسازي در بخش مسكن در سال گذشته افزايش توان خريد مسكن براي خانوارهاي ايراني با پرداخت تسهيلات مسكن تا 50درصد قيمت واقعي آن بود كه در همين ارتباط نيز با مصوبه شوراي پول و اعتبار در اواخر سال 94شاهد افزايش تسهيلات خريد مسكن از 35به 160ميليون تومان در شهرهاي بزرگ، 120ميليون تومان در شهرهاي مياني و 80ميليون تومان در شهرهاي كوچك بوديم.

وي ادامه داد: براساس آخرين آمار، هنگام اعلام رسمي افزايش تسهيلات خريد مسكن، روزانه 135نفر در بانك سپرده‌گذاري مي‌كردند كه در اسفندماه سال گذشته اين رقم به 250سپرده‌گذاري در روز رسيد و در حال ارزيابي ميزان استقبال و موفقيت اجراي اين طرح هستيم. معاون وزير راه و شهرسازي ادامه داد: از ديگر برنامه‌هاي وزارت راه و شهرسازي كه بر انجام آن تأكيد داريم كاهش نرخ سود تسهيلات مسكن و افزايش مدت بازپرداخت اقساط آن است كه تلاش مي‌كنيم آن را به سرانجام برسانيم.

مظاهريان در تشريح وضعيت بازار كنوني مسكن گفت: ركود در بازار مسكن بدين معناست كه بازده اقتصادي و فعاليت در آن كاهش يافته است درحالي‌كه ما شاهد افزايش توليد در بازار مسكن هستيم اما نكته اين است كه تقاضا متناسب با توليد مسكن نيست كه تلاش ما در وزارت راه و شهرسازي همسان كردن افزايش تقاضا و عرضه در بازار مسكن و همچنين حمايت همزمان از انبوه‌سازان و خانوارهاي نيازمند مسكن است.

اين مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازي با اشاره به تفاوت رونق بازار مسكن با رونق در بازار بورس، دلار، سكه و طلا افزود: بازار مسكن برخلاف اين بازارها كه به سرعت به متغيرها پاسخ مي‌دهد، روند پاسخ و واكنش سريعي ندارد. در حال حاضر ما شاهد مازاد توليد مسكن لوكس و مجلل در كشور هستيم كه اين توليد مورد تقاضاي مردم نيست. مظاهريان ادامه داد: در سال 90، 300هزار خانه خالي در تهران وجود داشت كه براساس آمارها بيشتر آنها خانه‌هاي مجلل و لوكس بودند و معادل 20ميليارد دلار سرمايه در آنها حبس شده بود.

وي رونق بازار مسكن را بر كاهش بيكاري مؤثر دانست و گفت: اگر بازار مسكن رونق بگيرد علاوه بر تأثيري كه بر كاهش بيكاري در كشور خواهد داشت به اجراي اقتصاد مقاومتي نيز كمك فراواني مي‌كند. مظاهريان شرايط كنوني كشور را يكي از دلايل تحرك ناكافي بازار مسكن اعلام كرد و در توضيح آن افزود: بانك‌هاي مقروض و كاهش قيمت نفت به ميزان يك‌چهارم درآمدي كه پيش‌تر داشت ازجمله شرايطي است كه تأثير بسيار مستقيمي بر بازار مسكن گذاشته است. به همين دليل نيز بايد قدرت خريد مردم طبقات متوسط و پايين را بالا ببريم و نظام بانكي است كه مي‌تواند در اين تصميم تأثيرگذار باشد.

وي گفت: هم‌اكنون كه بازار مسكن از حباب خارج شده بهترين زمان براي خريد مسكن خواهد بود. مظاهريان تأكيد كرد: برنامه وزارت مسكن و شهرسازي تا افق1405، خانه‌دار كردن دو دهك پايين جامعه و اقشار كم‌درآمد است كه براي اجراي اين برنامه 10ساله نهادهاي حمايتي نيز بايد وارد شوند.

  • ادامه ركود

محمدرضا پورابراهيمي، نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس نيز گفت: زماني‌كه مصوبه افزايش تسهيلات مسكن را تصويب مي‌كرديم پيش‌بيني ما اين بود كه تسهيلات تا حدي پاسخگوي نياز مردم در شهرهاي كوچك و مياني يا مراكز استان‌ها براي تحريك طرف تقاضا خواهد بود البته در شهرهاي بزرگ و كلانشهرهايي همچون تهران كه قيمت متوسط خانه‌ها متري 2تا 3ميليون تومان است به‌طور كامل پاسخگو نخواهد بود. نايب‌رئيس كميسيون اقتصادي مجلس ادامه داد: اقشار مختلف جامعه در طبقات متوسط و پايين كشور به دليل شرايط اقتصادي گذشته و حال، امكان بازپرداخت تسهيلات خريد مسكن را ندارند و بايد براي اين موضوع چاره‌انديشي شود.

در حال حاضر سالانه 700هزار ازدواج در كشور انجام مي‌شود كه براي اين ميزان بايد مسكن با قيمت پايين تأمين و عرضه شود. پورابراهيمي افزود: همه مردم از عهده پرداخت تسهيلات جديد خريد مسكن برنمي‌آيند و با توجه به شرايط موجود پيش‌بيني ما اين است كه در سال 95همچنان ركود بر مسكن ادامه خواهد يافت. وي در پايان گفت: عوامل مختلفي بر رونق يا ركود بازار مسكن تأثيرگذارند كه ازجمله آنها قيمت نفت است. بدين معنا هر سال كه قيمت نفت افزايش پيدا كرد قيمت مسكن نيز بالا رفت و مسكن رونق گرفت.