نامگذاري سال 95بهعنوان «سال اقتصاد مقاومتي، اقدام و عمل» از سوي مقام معظم رهبري اين دريچه را به روي رسانهها باز كرده تا بتوان با بررسي داشتهها، گام عملي در جاده اقتصاد مقاومتي را بر پايه تجربيات و داشتهها برداشت.
براساس گزارش هفته اول سال95شركت پخش فرآوردههاي نفتي، در تهران بهطور ميانگين روزانه 14ميليون ليتر انواع بنزين (يورو 4، سوپر و معمولي) و 7ميليون ليتر انواع گازوئيل (معمولي و يورو 4) مصرف ميشود. بدينترتيب با قيمت هزار توماني هر ليتر بنزين و 600توماني هر ليتر گازوئيل، هر روز 2 .18 ميليارد تومان سوخت در تهران هدر ميشود كه 16ميليارد آن مربوط به بخش حمل ونقل است.
اين هزينه با استفاده از مترو به صفر ميرسد كه صرفهجويي آن در سال رقمي حدود 8 .5 هزار ميليارد تومان ميشود. با همين پول ميشود 23كيلومتر مترو يا 11برج ميلاد جديد يا يك بزرگراه طبقاتي ديگر نظير صدر ساخت.
- نگاه شهردار
شهردار تهران هزينه كردن براي توسعه خطوط متروي پايتخت را مصداق عيني اقتصاد مقاومتي ميداند. محمدباقر قاليباف كه بارها درباره اهميت اين بخش سخن گفته، معتقد است: حملونقل عمومي در ابعاد مختلف اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، ايمني، سلامت جسمي و روحي شهروندان بسيار تأثيرگذار است، بهخصوص در حوزه صرفهجويي در وقت كه به هيچ عنوان قابل جبران نيست.
به گفته وي، هزينه كردن در مترو به معني صرفه جويي در اقتصاد كشور و مصداق عيني اقتصاد مقاومتي است و اين امر دقيقا بر دسترسي آسان براي همه مردم در حوزه حملونقل و همچنين عدالت اجتماعي تأكيد دارد. توسعه حملونقل عمومي يعني توجه به كرامت انساني. از اينرو اگر امروز مجموعه مديريت شهري بر توسعه و تكميل مترو اصرار دارد به اين خاطر است كه از هر جهت احساس ميكند اين موضوع بسيار جدي و حياتي و يك اولويت كاري به شمار ميرود.
- 14ماه پول بنزين
در سال اقدام عملي براي تحقق اقتصاد مقاومتي بيشك سرمايهگذاري براي تكميل خطوط مترو ميتواند از سوي مردم و مسئولان مورد توجه قرار گيرد. هماكنون 4300ميليارد تومان براي ساخت و تكميل خطوط مترو باقيمانده در برنامه دوم شهرداري تا سال97نياز است تا گام مهمي از ساخت مترويي برداشته شود كه ظرفيت جابهجايي روزانه 10ميليون نفر را دارد.
اعتبارات مورد نياز براي راهاندازي خطوط هماكنون در 4خط در دست ساخت بدين صورت است؛ تكميل خط ۳: ۸۸۰ميليارد تومان، ساخت خط۶: ۱۴۰۰ميليارد تومان و ساخت خط ۷: 2هزار ميليارد تومان كه در مجموع به عدد 4300ميليارد تومان ميرسد.
قدرت گودرزي معاون مالي و اقتصادي شهردار تهران اين اعداد را اعلام كرده است. با نگاهي به اين اعداد مشخص ميشود تنها با صرفهجويي يك سال پول بنزين خودروهاي شخصي ميتوان متروي 10ميليوني را در بخش عمراني محقق كرد. همچنين با 3هزار واگن جديد ميتوان سرفاصله حركت قطارهاي موجود را نيز به 2دقيقه رساند تا بزرگترين دستاورد حمل ونقلي مديريت شهري در سالهاي آتي براي تحقق اقتصاد مقاومتي به واقعيت تبديل شود.
- مزاياي مترو در شرايط اقتصاد مقاومتي
اشتغال بهكار بيش از 30هزار نفر بهصورت مستقيم
امكان انجام سفرهاي شهري و ارتباط حومه با مركز تهران با سرعت مناسب
افزايش سرعت و ايمني سفرهاي شهري
كاهش هزينههاي سربار تخريب محيطزيست نظير آلودگي هوا
صرفه جويي در مصرف سوخت
كاهش تصادفات و استهلاك خودروهاي شخصي
جلوگيري از اتلاف وقت