به گزارش ایرنا، «الكسیس سیپراس» نخستوزیر یونان و «شو لیرونگ» مدیرعامل شركت كشتیرانی كاسكو (COSCO) متعلق به دولت چین این قرارداد را امضا كردند كه بر اساس آن این شركت بخش اعظم بندر «پیرایوس» را در اختیار خواهد گرفت.
بر اساس گزارشی كه رسانههای چینی اقدام به انتشار آن كردهاند، شركت كشتیرانی كاسكو برای خرید این بندر رقمی معادل 419 میلیون و 700 هزار دلار به طرف یونانی پرداخت كرده است.
بر اساس قرارداد امضا شده میان طرفین مالكیت 67 درصد از این بندر بزرگ در اختیار طرف چینی قرار میگیرد.
كاسكو اكنون 51 درصد از سهام این بندر را در اختیار گرفته است و بر اساس توافقنامه امضا شده تا پنج سال دیگر مالكیت 16 درصد دیگر را نیز از آن خود خواهد كرد.
این در حالی است كه طرف چینی برای رسیدن به این مقصود باید تا پنج سال دیگر بیش از 100 میلیون دلار در این منطقه سرمایه گذاری كند.
روزنامه «مردم» ارگان حزب حاكم چین مینویسد كه به دلیل تحولات فراوان سیاسی كه در یونان رخ داد این توافق پس از فراز و فرودهای بسیار امضا شد.
چین میكوشد تا راه صادرات كالاهای خود به كشورهای اتحادیه اروپا را تسهیل و تسریع كند و برای همین این توافق برایش از اهمیت بالایی برخوردار است.
بندر «پیرایوس»، یكی از بزرگترین بنادر دریای مدیترانه و دارای اهمیت تجاری خاص است به ویژه آنكه ظرفیت این بندر از نظر تعداد كانتینرها و حجم بارگیری قابل توجه میباشد.
شركت دولتی كاسكو در زمینه كشتیسازی، ترابری دریایی، مدیریت پایانهها و بنادر، همچنین ارائه خدمات تداركاتی فعالیت میكند.
این شركت با شبكهای از 130 كشتی و شناور، ششمین شركت كشتیرانی بزرگ جهان بشمار میرود. دفتر مركزی این شركت در پكن قرار دارد و سهام آن در بازار بورس شانگهای معامله میشود.
شركت ترابری دریایی «كاسكو» پیش از این در مزایده مربوط به خصوصی سازی بندر یونانی شركت كرده بود اما اجرای توافق در مورد خرید آن به تعویق افتاد.
نخستین بار در ماه ژوئن سال 2013، «آنتونیو ساماراس» نخست وزیر وقت یونان با مدیرعامل شركت چینی در بندر «پیرایوس»، دیدار و پیرامون خصوصی سازی این بندر گفتوگو كرده بود.
در صورتی كه چین بتواند باقیمانده سهام این بندر را از آن خود كند این كشور یك مركز لجستیك برای حمایت از صادرات خود به كل منطقه اروپا ایجاد كرده است.
برای این كشور كه سال گذشته میلادی (2015) كاهش زیادی در بخش صادرات را تجربه كرده است، دستیابی به این منطقه از اهمیت زیادی برخوردار است.
با انجام این معامله، بسیاری از كالاهای چینی از این پس با ورود به این بندر با قطار به اروپای شرقی حمل میشود.
چین در اقدامی دیگر، اردیبهشت ماه سال پیش قراردادی را با دولت پاكستان امضا كرد كه بر اساس آن، مدیریت و بهره برداری از امكانات بندر «گوادر» این كشور را به منظور اجرا و توسعه طرحهای اقتصادی در آن به مدت 43 سال به اجاره خود در آورد.