سید محمد فخار: تاکسی‌ها سال‌هاست که بار مسافران پراکنده در شهرها را به دوش می‌کشند.

اين وسايل نقليه به رغم داشتن ظرفيت اندك براي جابه‌جايي مسافر و عدم‌بهره‌گيري از زيرساخت‌هايي نظير خط ويژه، همچنان براي خدمت به شهروندان در صف نخست قرار دارند.

  • نوسازي تاكسي‌ها در گام نخست

نخستين گام در مسير به روز كردن ناوگان حمل‌ونقل عمومي كشور، وعده دولت براي نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده بود. در هفته هواي پاك(29دي94) اعلام شد كه طرح نوسازي ناوگان تاكسيراني و جايگزيني 90هزار دستگاه تاكسي فرسوده كشور با اعطاي وام 20ميليون توماني از 12بهمن‌آغاز مي‌شود. اين كار قرار بود در اجراي تفاهم سازمان مديريت و برنامه‌ريزي، وزارت صنعت، معدن و تجارت، وزارت كشور، سازمان حفاظت محيط‌زيست، پليس راهور، تاكسيراني و ايران خودرو انجام شود و بانك‌هاي پارسيان، ملت و تجارت همكاري كنند تا 90هزار تاكسي فرسوده در سراسر كشور جمع‌آوري و خودروهاي جديد جايگزين آنها شود. از اين تعداد، حدود 17هزار تاكسي نيز مربوط به تهران است كه موجب بروز مشكلات متعدد براي شهر شده‌اند. بدين سبب طرح مذكور با هدف كاهش آلاينده‌ها در كلانشهرها و رضايتمندي صاحبان تاكسي و رفاه عمومي بايد اجرايي مي‌شد و در گام نخست بايد8 هزار دستگاه تاكسي جديد از اسفندماه تحويل رانندگان مي‌شد اما با گذشت 2‌ماه هنوز نشانه‌اي از نوسازي آنها در تهران ديده نمي‌شود.

  • يك اولويت

نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده از اولويت‌هاي مهم شهرداري تهران در سال‌جاري است. آنگونه كه سيدجعفر تشكري هاشمي، معاون حمل‌ونقل و ترافيك شهرداري تهران خبر داده، درحال حاضر 11500تاكسي فرسوده در طرح نوسازي شركت كرده كه مراحل اجرايي آن در روزهاي پاياني سال گذشته انجام شده است و به‌زودي نوسازي خودروهاي فرسوده انجام ‌مي‌پذيرد. وي تأكيدكرد: شهرداري تهران مصرانه فرايند نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده را امسال دنبال خواهد كرد. تشكري هاشمي با اشاره به روند نوسازي اتوبوس‌هاي فرسوده گفت:

با توجه به عدم‌پرداخت معوقات دولت، نوسازي كامل اتوبوس‌ها ممكن نيست، به همين دليل ما تلاش كرديم به سمت بازسازي اتوبوس‌هاي فرسوده حركت كنيم. معاون حمل ونقل وترافيك شهرداري تهران خاطرنشان كرد: اتوبوس‌ها پس از نوسازي كامل قادر به تردد در سطح شهر هستند، البته فرايند نوسازي اتوبوس‌ها از دستور كار ما خارج نخواهد شد و شهرداري تهران پيگيري پرداخت دولتي در زمينه خودروهاي فرسوده را دنبال خواهدكرد. تشكري هاشمي با اشاره به نوسازي اتوبوس‌ها از طريق خريد خدمات گفت: به‌زودي طي فراخواني از سرمايه‌گذاران دعوت خواهيم كرد كه در فرايند نوسازي اتوبوسراني مشاركت كنند. وي تأكيدكرد: شهرداري تهران با خريد خدمات از سرمايه‌گذاران به سوي بهبود ناوگان فرسوده حركت خواهد كرد.

  • خودروي ملي جايگزين مناسب تاكسي‌هاي فرسوده است

يكي از مشكلات سد راه نوسازي تاكسي‌هاي فرسوده دوراهي استفاده از خودروي داخلي و خارجي است. به گفته مسعود ميعادفر، قائم‌مقام سازمان نظارت بر تاكسيراني شهر تهران، به دليل اينكه تاكسي‌هاي وارداتي داراي گارانتي نيست و پس از مدتي تعميرات آنها با نبود قطعاتشان مشكل‌ساز مي‌شود، ترجيح اين است كه از خودروي ملي استفاده شود. وي افزود: خودروهاي ون غزال نمونه خودروهاي وارداتي هستند كه با مشكل قطعات روبه‌رو شده‌اند. وي تصريح كرد: ما بايد به‌دنبال خودروهاي داخلي باشيم كه براي مسافر داراي فضاي مناسب و استاندارد بين‌المللي باشد و از برند مناسب با استاندارد يورو ۴ و ۵ استفاده كند.