به گزارش مهر، دکتر محمدجواد دهقانی سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر افزود: رتبهبندی تایمز یکی از مشهورترین نظامهای رتبهبندی بینالمللی دانشگاههاست که هر ساله نتایج رتبهبندی دانشگاهها را اعلام میکند.
دهقانی گفت: این موسسه از ۱۳ شاخص عملکردی در قالب ۵ معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بینالمللی جهت انجام مقایسههای جامع و متوازن بهره میبرد.
وی افزود: یکی از رتبهبندیهایی که موسسه تایمز به آن توجه ویژه دارد رتبهبندی دانشگاههای جوان و تازه تاسیس دنیا است که از سال ۲۰۱۲ تاکنون دانشگاههای جوان دنیا با قدمتی کمتر از ۵۰ سال را ارزیابی و رتبهبندی کرده است.
سرپرست ISC اظهار داشت: این رتبهبندی از شاخصهایی مشابه رتبهبندی جهانی بهره میبرد. تنها تفاوت این رتبهبندی با رتبهبندی جهانی تایمز در وزن اختصاص داده شده به شاخصهاست. در ارزیابی دانشگاههای جوان، جهت انجام بررسی مطلوبتر، به شاخصهای نظرسنجی شهرت دانشگاهی، وزن کمتری اختصاص داده شده است.
وی افزود: تایمز در سال ۲۰۱۶ برای اولین بار در رتبهبندی دانشگاههای جوان، تعداد دانشگاههای مورد بررسی خود را از ۱۰۰ به ۱۵۰ افزایش داده است.
دهقانی گفت: علیرغم رقابت شدید در بین دانشگاههای آسیای شرقی در کسب رتبه نخست دنیا در این رتبهبندی، موسسه پلیتکنیک فدرال سوئیس توانست مانند سال گذشته رتبه نخست فهرست را از آن خود کند. در جمع ۱۰ دانشگاه برتر دنیا، بیشترین نسبت دانشجویان بینالمللی برابر با ۵۴ درصد و متعلق به این موسسه معتبر اروپایی است.
وی افزود: دانشگاه صنعتی نانیانگ سنگاپور با داشتن تنها ۲۵ سال قدمت، توانست رتبه اول آسیا و دوم جهان را به خود اختصاص دهد. تدریس به زبان انگلیسی در این دانشگاه، سهم مهمی در جذب دانشجویان بینالمللی و رشد سطح همکاریهای علمی این دانشگاه با دانشگاه تراز اول جهانی دارد. این دانشگاه در سال ۲۰۱۶ با رشدی سه رتبهای نسبت به سال گذشته، در رتبه دوم جهان قرار گرفت.
سرپرست ISC بیان داشت: دانشگاه علم و صنعت هنگ کنگ نیز حائز رتبه دوم آسیا و سوم جهان شده است. دانشگاه ماستریخت هلند و دانشگاه پوهانگ کره جنوبی در جایگاه چهارم و پنجم دنیا قرار گرفتهاند. بدین ترتیب از ۵ دانشگاه برتر جهان سه دانشگاه آن به آسیا تعلق دارد.
دهقانی گفت: از ایران نیز دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه صنعتی اصفهان همچون سالهای گذشته توانستند خود را در جمع دانشگاههای برتر جوان دنیا قرار دهند. دانشگاه صنعتی شریف رتبه ۱۰۰ و دانشگاه صنعتی اصفهان رتبهای در بازه 101 تا 150 كسب كردهاند.
وی افزود: به لحاظ تعداد دانشگاه برتر در فهرست منتشر شده انگلستان با داشتن ۲۵ دانشگاه رتبه نخست و استرالیا با دارا بودن ۱۹ دانشگاه رتبه دوم و فرانسه با ۱۵ دانشگاه رتبه سوم دنیا را دارند.
سرپرست ISC اضافه کرد: به لحاظ دارا بودن تعداد دانشگاه جوان در خاورمیانه، ترکیه با داشتن ۳ دانشگاه در رتبه اول و ایران با داشتن ۲ دانشگاه در رتبه دوم قرار دارد. از عربستان و رژیم اشغالگر قدس نیز تنها یک دانشگاه در این فهرست به چشم میخورد. لازم به ذکر است که از آمریکا تنها ۵ دانشگاه در این فهرست ظاهر شده است.
دهقانی تصریح کرد: بررسی وضعیت دانشگاههای کشور در شاخصهای رتبهبندی تایمز نشان میدهد که دو دانشگاه صنعتی شریف و صنعتی اصفهان در ۲ معیار آموزش و پژوهش وضعیت مطلوبی دارند به نحوی که دانشگاه صنعتی شریف رتبه اول در حوزه آموزش و رتبه دوم در حوزه پژوهش در سطح خاورمیانه را کسب کرده است.
وی گفت: همچنین در معیار درآمد صنعتی این دانشگاهها رتبه نخست خاورمیانه را از آن خود کردهاند. با این حال این دو دانشگاه در دو معیار وجهه بینالمللی و استنادات عملکرد مطلوبی همچون دیگر شاخصها نداشتهاند.
جدول وضعیت دانشگاههای حوزه خاورمیانه در شاخصهای رتبهبندی تایمز
معیار | دانشگاه صنعتی اصفهان |
دانشگاه بن گوریون |
دانشگاه صنعتی شریف |
دانشگاه بیلکنت |
دانشگاه سابانچی |
دانشگاه ملک سعود |
دانشگاه کوچ |
آموزش | ۲۳.۹ |
۳۲.۱ |
۳۰.۹ |
۲۸.۲ |
۲۹.۳ |
۳۰.۹ |
۲۶.۶ |
وجهه بینالمللی | ۱۷.۲ |
۵۲.۹ |
۱۵.۹ |
۴۷.۵ |
۴۲.۷ |
۹۳ |
۵۳.۵ |
درآمد صنعتی | ۹۹.۵ |
۳۷ |
۸۷.۸ |
۳۶.۴ |
۷۰ |
۷۳.۱ |
۸۲.۴ |
پژوهش | ۳۴.۵ |
۳۰.۵ |
۴۰.۷ |
۲۴.۲ |
۴۶.۳ |
۱۶.۴ |
۳۸.۶ |
استنادات | ۳۹.۵ |
۳۰.۱ |
۳۳.۷ |
۶۴.۱ |
۵۲.۸ |
۷۶.۶ |
۷۴.۹ |
نمره کل | - |
- |
۳۵ |
۳۹.۵ |
۴۳.۵ |
۴۶ |
۴۸.۱ |
سرپرست ISC تاکید کرد: معیار استنادات یکی از معیارهای مهم رتبهبندی تایمز است. این معیار معرف کیفیت پژوهشی دانشگاهها و نقش آنها در انتشار دانش و ایدههای جدید در دنیا است. این شاخص نشان میدهد که تولیدات علمی کشور به چه میزان توسط سایر محققان در سطح دنیا مورد استفاده قرار گرفته است. لذا باید به مرجعیت علمی در کنار رشد تولیدات علمی توجه ویژه کرد.
دهقانی گفت: معیار وجهه بینالمللی و بینالمللیسازی دانشگاهها از دیگر معیارهایی است که باید بیش از پیش مورد توجه مسئولین علمی و روسای دانشگاهی کشور قرار گیرد.
وی افزود: یکی از شروط مهم مرجعیت علمی، دیپلماسی علمی است و لذا جهت حرکت در این مسیر و ارتقای سطح بینالمللی و شهرت جهانی دانشگاهها میبایست به شاخصهایی که در این زمینه مورد توجه خاص دانشگاههای تراز اول جهانی است، اهمیت ویژه داد.
سرپرست ISC تاکید کرد: از جمله مهمترین این شاخصها عبارتند از انجام برنامههای مشترک علمی و حتی صنعتی با دیگر کشورها، جذب اساتید، پژوهشگران و دانشجویان بینالمللی، افزایش تعداد همکاریهای علمی، افزایش تعداد دانشجویان بورسیه، فرصتهای مطالعاتی، رد و بدل دانشجو و اساتید و توجه به زبان انگلیسی به عنوان زبان اصلی آموزش و پژوهش در دانشگاهها.