تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۳۹۵ - ۱۶:۱۹

فهیمه پناه‌آذر: «تابو» یازدهمین ساخته خسرو معصومی است که آخرین روزهای سال گذشته در شرایطی روی پرده سینماهای گروه هنر و تجربه رفت که بعد از ۳سال، هنوز تکلیف «خرس» دیگر فیلم او روشن نشده است.

«جايي در دوردست»، «رسم عاشق‌كشي و «باد در علفزار مي‌پيچد» از ديگر فيلم‌هاي كارگردان 61ساله بهشهري است كه علاقه‌اي خاص به چشم‌اندازهاي زيباي سرزمين مادري دارد. معصومي كه چند سريال هم در كارنامه دارد، تابو را در منطقه زيباي ميانكاله ساخته و الناز شاكردوست، جمال اجلالي، محمدهادي ديباجي و جمشيد جهان‌زاده بازيگران اصلي آن هستند.

  • شما در شرايطي سراغ ساختن تابو رفتيد كه سرنوشت خرس مشخص نشده بود. موضوع فيلم از كجا آمد؟

وقتي تصميم گرفتم بعد از ماجراهاي خرس دوباره فيلم بسازم، سراغ داستاني درباره عشق و زندگي رفتم و موضوع با ديدن يك كشتي در منطقه‌اي دورافتاده در ميانكاله به ذهنم رسيد. تابو در ادامه ديگر فيلم‌هاي من است و در آن هم به بحث بيكاري و مشكلات موجود در منطقه در خلال روايت يك داستان عاشقانه با پاياني تراژيك پرداخته‌ايم. از آغاز توليد تا پايان كار حدود يك سال طول كشيد و با اينكه خرس و تابو در مناطقي خاص از شمال ساخته شده‌اند، در ادامه مضمون فيلم‌هاي گذشته من هستند.

  • شما در فيلم‌هايتان بيشتر از نابازيگر يا حداقل غيرچهره استفاده مي‌كنيد. چه شد كه براي نقش اصلي تابو سراغ شاكردوست رفتيد؟

ببينيد! انتخاب بازيگر بسيار مهم است و اگر در اين مرحله سهل‌انگاري شود، بي‌ترديد بازتاب آن در فيلم ديده مي‌شود. من هرگز منكر توانايي بازيگران و تلاش آنها نمي‌شوم اما در انتخاب بازيگر غيراز توانايي‌هاي يك بازيگر، اين موضوع هم كه بايد روح شخصيت بازيگر و نقش همخواني داشته باشند، بسيار مهم است.

  • پس مي‌توان گفت از انتخاب اصلي خودتان چندان راضي نيستيد؟

بله.

  • تابو هم يك فيلم عاشقانه است و معمولا رگه‌هايي از عشق در فيلم‌هاي شما ديده مي‌شود.

من در اين فيلم مي‌خواهم بگويم عشق را نمي‌شود خريد؛ چرا كه عشق كار دل است. قصه با عشق پيش مي‌رود اما در نهايت به مرز تراژدي مي‌رسد.

  • چرا تابو را در گروه هنر و تجربه اكران كرديد؟

اكران فيلم در سينماي ايران به سختي اتفاق مي‌افتد و اگر زماني خوب براي اكران نداشته باشي، ناچاري به يك فصل خيلي بد رضايت بدهي. در نهايت اين نوعي فيلم‌سوزي است. اكران فيلم در گروه هنر و تجربه براي من يك تجربه جديد است. شايد در اين گروه بايد آثار تجربي و فيلم‌هاي فيلمسازان جوان در اولويت باشند اما وقتي به من پيشنهاد شد، اين لطف را پذيرفتم. شايد هم نقدهايي به اكران تابو در سينماهاي هنر و تجربه باشد كه مي‌پذيرم اما اين كار را نوعي تجربه مي‌دانم.

  • گويا فيلم بدون تبليغ خاصي روي پرده رفته است؟

هم‌اكنون تابو بدون هيچ تبليغي روزهاي اكرانش را سپري مي‌كند. شايد مخاطبان هنر و تجربه كه براي تماشاي فيلم به سالن‌ها سر مي‌زنند، فيلم ما را هم تماشا كنند. بخش اصلي سينما تبليغ است و برخي فيلم‌ها هم‌اكنون به شكل دهان به دهان تبليغ مي‌شوند.

  • فيلمي درباره مهاجرت

«خرس» از معدود فيلم‌هاي جنجالي كارنامه خسرو معصومي است كه تنها در جشنواره سي‌ام فيلم فجر به نمايش درآمد و 2سيمرغ بلورين بهترين بازيگر مرد را براي فرهاد اصلاني و بهترين صداگذاري را براي محمدرضا دلپاك به ارمغان آورد. با اكران «تابو»، معصومي اين روزها مشغول نگارش فيلمنامه‌اي با موضوع مهاجرت است و به‌نظر مي‌رسد تازه‌ترين كار فيلمسازي كه معمولا فيلمنامه‌هاي خود را مي‌سازد، كاري متفاوت از ديگر آثار او باشد.