تاریخ انتشار: ۲۳ فروردین ۱۳۹۵ - ۰۴:۱۰

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان خوزستان با اعلام اینکه آورد آب رودخانه کرخه ۴۹درصد کاهش داشته است نسبت به اجرای طرح انتقال آب هشدار داد و گفت که هرگونه پروژه انتقال آب، خوزستان را به مرحله فاجعه می‌رساند.

احمدرضا لاهيجان‌زاده در گفت‌وگو با ايلنا افزود: كرخه در گذشته در ميانگين درازمدت 5/5 ميليارد مترمكعب آورد داشت و برخي سال‌ها آورد آن به 11ميليارد هم مي‌رسيد، اما اكنون آورد آن به 2/4 ميليارد رسيده است.

اين مسئول محلي، در ارتباط با تأثير پروژه‌هاي انتقال آب روي محيط‌زيست استان خوزستان تصريح كرد: به‌طور كلي هر پروژه‌اي كه روي سرشاخه‌هاي رودخانه‌هاي كرخه، دز، كارون، مارون و زهره اجرا شود به‌طور قطع به استان خوزستان به‌خصوص به بحث كشاورزي و تالاب‌هايش آسيب‌هاي شديدي وارد مي‌كند، زيرا در چند سال گذشته آورد اين رودخانه‌ها بسيار كم شده و در مرحله‌اي قرار داريم كه تحمل اكولوژيكي منطقه به حداكثر خودش رسيده و هر تغييري كه رخ دهد به مرحله فاجعه مي‌رسد؛ بنابراين هيچ طرحي در اين حوزه نبايد اجرا شود.

مديركل حفاظت محيط‌زيست استان خوزستان در مورد اختيارات قانوني اين اداره كل براي دخالت در پروژه‌هايي كه در ديگر استان‌ها رخ مي‌دهد، اما محيط‌زيست خوزستان را متاثر مي‌كند، اظهار كرد: ما ناچاريم از طريق سازمان حفاظت محيط‌زيست كشور به‌عنوان يك مرجع ملي در حوزه دولتي اقدام كنيم و نمايندگان هم از طريق مسئوليتي كه در مجلس دارند موضوع را پيگيري مي‌كنند، اما از نظر حقوقي و اداري، اداره كل ما نمي‌تواند به اين مباحث ورود كند، زيرا جغرافياي اين پروژه‌ها در حوزه ما نيست.

  • اراضي كشاورزي كانون‌هاي ريزگرد شده‌اند

وي با تأكيد براينكه انتقال آب سبب تشديد ريزگردها در استان خوزستان مي‌شود، گفت: طوفان گرد و خاكي كه در بهمن سال93 و در بهمن سال94 اهواز و بخش بزرگي از استان خوزستان را به‌شدت مورد هجوم قرار داد شدت بي‌سابقه‌اي در استان داشت به‌طوري كه حتي افراد مسن هم‌چنين طوفان‌هاي خاكي‌ با اين شدت را به ياد نداشتند. به گفته لاهيجان‌زاده يكي از دلايل بروز اين گردوغبارها اين بود كه شرق استان خوزستان همواره در گذشته‌ و تا حدود 10سال پيش با طغيان رودخانه‌هاي مارون، جراحي و زهره زير آب مي‌رفت و بحث رسوب‌گذاري، تثبيت خاك منطقه و ايجاد مرتع اتفاق مي‌افتاد اما اكنون از اين سيلاب‌ها نداريم و تمامي اراضي آنجا به‌دليل كاهش بارش و كاهش آورد رودخانه به‌خاطر برداشت بي‌رويه آب در بالادست و خشكسالي تبديل به كانون گردوغبار شده‌اند، درحالي‌كه اين اراضي قبلا مرتع بوده و قابليت كشاورزي داشتند.

لاهيجان‌زاده ادامه داد: اگر آب كارون، كرخه، مارون و جراحي كم شود، سبب مي‌شود كه حقابه تالاب‌هاي هورالعظيم و شادگان كم شود. هم‌اكنون هم عمده حقابه‌ها را از دست داده‌ايم و ممكن است حتي به صفر برسيم، درحالي‌كه اين دو تالاب به‌ويژه هورالعظيم نقش اساسي در مهار ريزگرد دارند.

به گفته وي، آب اين تالاب‌ها هم از طريق آورد و جريان رودخانه‌اي تأمين مي‌شد و هم در مواقعي كه طغيان رودخانه وجود داشت آب آنها تأمين مي‌شد، اما به‌دليل سد‌سازي‌‌هاي زيادي كه صورت گرفته عملا طغيان‌ها از دست رفته و فقط آورد رودخانه مانده است.

  • برداشت بي‌رويه آب وحفر چاه‌ها باعث كم‌آبي كرخه شد

مديركل محيط‌زيست خوزستان درباره علت كم شدن آب كرخه گفت: مطالعات وزارت نيرو نشان مي‌دهد 13تا 15درصد علت كاهش آورد آب كرخه خشكسالي بوده، اما كاهش 49درصدي آورد رودخانه كرخه عمدتا به‌دليل برداشت بي‌رويه آب و حفر چاه‌هاي پرشمار غيرمجاز و مجاز در كنار رودخانه و همچنين برداشت آب از رودخانه‌هاست. همين اتفاق براي كارون و دز نيز در حال رخ دادن است و براي مارون آنقدر زيادشده كه دبي(آبدهي) آن در زمستان 93به 5متر بر ثانيه رسيد و زهره در زمستان خشك شد. به گفته لاهيجان‌زاده، 85تا 90درصد اين چاه‌ها براي مصارف كشاورزي بوده است.