به گزارش مهر، در ابتدای این نشست که با حضور کریستین بیه رئیس پژوهشکده تاریخ هنر و اجرای دانشگاه پاریس ۱۰، امیرحسین حریری رئیس تالار مولوی و ندا شاهرخی مدیر هنری مؤسسه فرهنگی و هنری فانوس برگزار شد، حریری با بیان اینکه مرکز تئاتر مولوی دورهای پر فراز و نشیب را برای مقوله بازسازی پشتسر گذاشت، اظهار کرد: یکی از مأموریتهای جدی این مرکز که خاستگاه تخصصی تئاتر دانشگاهی است، پرداختن به مقولههای آموزشی و پژوهشی است.
وی ادامه داد: دانشگاههای ما در حوزه نظریهپردازی و کارهای پژوهشی زیاد کار میکنند ولی نقطه ضعف این کارها، فاصله بین تجربیات علمی و عملی است. یکی از اهداف ما در مرکز تئاتر مولوی این است که بتوانیم جنبه عملی فعالیتهای پژوهشی و مقالات تخصصی در حوزه نظری را ارائه دهیم.
رئیس تالار مولوی با اشاره به برگزاری هفته پژوهشی «پرفورمنس ایرانی» با رویکرد به ظرفیتهای بالای نمایشهای ایرانی به عنوان اولین قدم مرکز تئاتر مولوی در زمینه نزدیک شدن تجربیات علمی و عملی، یادآور شد: قصد داریم این برنامه را در سالهای آینده نیز ادامه دهیم.
در ادامه این نشست نیز ندا شاهرخی با اشاره به شکلگیری ایده برگزاری هفته پژوهشی «پرفورمنس ایرانی» با همکاری پژوهشکده تاریخ هنر و اجرای دانشکاه پاریس ۱۰ از یک سال و نیم پیش، اظهار کرد: در حوزه پرفورمنس و تعریف آن، همیشه مجادلاتی وجود دارد و خیلی از پرفورمنسهایی که اجرا میشوند، استاندارد نیستند. از این رو احساس نیاز کردیم که الآن وقت برگزاری این هفته پژوهشی است.
مدیر هنری مؤسسه فرهنگی و هنری فانوس درباره برنامههای مدنظر در این هفته پژوهشی، توضیح داد: هفته پژوهشی «پرفورمنس ایرانی» از ساعت ۱۷:۳۰ روز دوشنبه ۲۳ فروردینماه با ۶ سخنرانی از یاسمن خواجهای، رحمت امینی، امیر راد، کریستین بیه و منصور براهیمی آغاز میشود.
وی ادامه داد: قرار است در این روز پیام ویدئویی ریچارد شکنر که به عنوان پدر پرفورمنس آمریکا شناخته میشود خطاب به هفته پژوهش «پرفورمنس ایرانی» پخش شود.
شاهرخی برگزاری مسترکلاس با موضوع بهرهگیری از مفهوم پرفورمنس در آنالیز فعالیتهای تئاتری توسط کریستین بیه رئیس پژوهشکده تاریخ هنر و اجرای دانشگاه پاریس ۱۰ به عنوان یکی از برنامههای دومین روز هفته پژوهش «پرفورمنس ایرانی» نام برد و افزود: در این روز ۲ پرفورمنس «همشهری» و «بدون نام» نیز اجرا میشوند. روز چهارشنبه ۲۵ فروردینماه نیز ۳ پرفورمنس اجرا میشود و روز پنجشنبه ۲۶ فروردینماه نیز ویکتور تیمونیه از اساتید پژوهشکده تاریخ هنر و اجرای دانشگاه پاریس ۱۰ نیز کارگاهی را برگزار میکند و در مراسم اختتامیه این هفته پژوهشی نیز که ساعت ۲۰:۳۰ همان روز برگزار میشود، پرفورمنسی به طراحی تیمونیه اجرا میشود.
کریستین بیه نیز در بخش دیگری از این نشست، به عنوان رئیس پژوهشکده تاریخ هنر و اجرای دانشگاه پاریس ۱۰ اظهار کرد: با هدف همکاری دانشجویان ایران و فرانسه این هفته پژوهشی برگزار میشود تا دانشجویان ۲ کشور بتوانند از طریق تئوری و عمل با هم همکاری کنند. من در مسترکلاس خود درباره روشهای پرفورمنس در آمریکا، اروپا و فرانسه صحبت میکنم. در این هفته پژوهشی، بخش تجربه و بخش عملی کردن آن تجربه برای هر دو فرهنگ ایرانی و فرانسوی جالب است.
وی با بیان اینکه پژوهشکده تاریخ هنر و دانشگاه پاریس ۱۰ برای تداوم برگزاری چنین برنامههایی با مرکز تئاتر مولوی تمایل و آمادگی دارد، تأکید کرد: امروز در فرانسه اشتیاق و کنجکاوی برای شناخت ایران نه تنها در حوزه سینما بلکه در حوزه کار با دانشجویان بسیار زیاد است. حدود ۹ سال است که کارهای سینمای ایران به فرانسه میآیند ولی حالا اوج اکران فیلمهای ایرانی در فرانسه است. هفته بعد نشستی درباره سینمای ایران در فرانسه دارم و امیدوارم در خصوص تئاتر ایران هم چنین روندی ایجاد شود.
بیه اظهار امیدواری کرد که هنرمندان تئاتر ایران هم به پاریس بروند و این همکاریهای فرهنگی و هنری تداوم پیدا کند.
وی درباره جامعه هدف هفته پژوهشی «پرفورمنس ایرانی» توضیح داد: ابهامی در پرفورمنس وجود دارد که به ما آزادی میدهد. نمیتوان به پرفورمنس بدون موسیقی، هنرهای تجسمی و نمایش فکر کرد زیرا پرفورمنس مقولهای بینارشتهای است. پرفورمنس راهی برای استفاده تئاتر سنتی در تئاتر معاصر است و عنصر اصلی و ارزشمند پرفورمنس تلفیقی بودن آن است. درهای مسترکلاس من بسته نیست و دانشجویان رشتههای مختلف میتوانند در آن حضور داشته باشند.
امیرحسین حریری درباره برنامه ریزیهای مدنظر برای تداوم اهداف برگزاری هفته پژوهشی «پرفورمنس ایرانی» در طول سال، اظهار کرد: قطعا سعی میکنیم زمینه به اجرا رفتن تولیدات پرفورمنس ایران در فرانسه و همچنین تولیدات مشترک در این حوزه را به زودی فراهم کنیم.