مسعود شكوهي با بيان اينكه مطابق با سند تحول بنيادين و برنامه درسي ملي فرايند هدايت تحصيلي دانشآموزان از پايه دهم به نهم منتقل شده است و براين اساس در سال تحصيلي جاري دانشآموزان در پايان پايه نهم رشته تحصيلي خود را انتخاب ميكنند، گفت: در گذشته هدايت تحصيلي در پايه دهم انجام ميشد و دانشآموزان رشته تخصصي خود را از پايه يازدهم آغاز ميكردند، اما براساس تغييرات فعلي كار هدايت تحصيلي از پايه نهم انجام ميشود و دانشآموزان با ورود به دوره دوم متوسطه شاخه و رشته تحصيلي خود را انتخاب ميكنند.
وي با اعلام اينكه در گذشته صرفاً نمرات درسي پايه نهم در بحث هدايت تحصيلي لحاظ ميشد اما هماكنون اين رويه بهصورت فرايندي است و از پايه اول دبستان كار هدايت تحصيلي آغاز ميشود، توضيح داد:براساس آييننامه جديد، هدايت تحصيلي دانشآموزان در پايان پايه نهم صورت ميگيرد كه 6محور در آن تاثيرگذار است. در گذشته از مجموع 100نمره هدايت تحصيلي 50نمره آن به عملكرد دانشآموز بستگي داشت و ضريب درسها براي تمام رشتهها يكسان بود اما هماكنون امتياز عملكرد تحصيلي از 50 به 35كاهش يافته است.