به گزارش ايرنا از روابط عمومي راه آهن جمهوري اسلامي ايران، اين همايش را فدراسيون مهندسان ژاپن (JEF) با ميزباني راهآهن جمهوري اسلامي ايران برگزار ميكند و هدف از تدارك آن معرفي فنآوري ژاپني شينكانسن و كمك به تبادل فنآوري بين ژاپن و ايران است.
اين همايش كه طيف گستردهاي از موضوعات مرتبط با قطارهاي پرسرعت و فنآوريهاي نوين اين عرصه را در برميگيرد، يكي از گامهاي اوليه ملموس ايران و ژاپن در جهت تعميق همكاريهاي خود در زمينه فنآوري قطارهاي پر سرعت ثبت خواهد شد.
بر اساس اين گزارش، در اين همايش محورها و مباحثي چون ايمني و قابليت اطمينان، سيستم برق، هزينه ساخت،صرفه جويي انرژي، ويژگيهاي زيست محيطي، فنآوري قطار سبك و ساير مزايا و زيانهاي قطارهاي پرسرعت توسط متخصصان و كارشناسان ايراني و ژاپني مورد بررسي قرار ميگيرد.
ويژگيهاي فنآوري مخصوص ضد زلزله اين قطار در ژاپن، مقايسه راه آهنهاي اصلي سريعالسير دنيا و فناوريهاي نوين آن از ديگر محورهاي مورد بحث در اين همايش است.
اين همايش ميزبان تصميمگيرندگان حمل و نقل ريلي به خصوص كارشاسان مرتبط با قطارهاي سريعالسير از جمله نمايندگاني از راهآهن و شركتهاي حمل و نقل ريلي، اساتيد دانشكده مهندسي راهآهن و سايرسازمانها و ارگانهاي ذيربط حمل و نقل ريلي خواهد بود.
به گزارش ايرنا، استفاده از قطارهاي پرسرعت در برخي از محورهاي پرتردد كشور در دولت تدبير و اميد مورد توجه قرار گرفته، به طوري كه در نخستين اقدام راه آهن ايران درصدد ساخت قطارهاي پرسرعت در مسير تهران - قم - اصفهان با سرعت بيش از 200 كيلومتر در ساعت است.