همشهری آنلاین: آمریکا از طرح توافق شده در مذاکرات 6 جانبه برای تعطیلی تاسیسات هسته‌ای غنی‌سازی اورانیوم کره شمالی تا پایان سال جاری استقبال کرد.

خبرگزاری اتریش از واشنگتن و توکیو گزارش داد، کریستوفر هیل، مذاکره‌کننده آمریکایی روز سه‌شنبه در واشنگتن اعلام کرد که پنج عضو دیگر مذاکرات نیز با این طرح موافقت کرده‌اند و مذاکرات پکن با توافق میان طرف‌ها به پایان رسیده است.
هنوز جزییات این توافقات منتشر نشده است.
یک سخنگوی وزارت امور خارجه ژاپن نیز امروز (چهارشنبه 11 مهر) اعلام کرد که توکیو نیز این سند را پذیرفته است. ماساهیکو کومورا، وزیر امور خارجه ژاپن پیش‌تر روز سه‌شنبه اعلام کرده بود که این سند «راضی‌کننده نیست، اما بهتر از هیچ است.»
در مذاکرات شش جانبه علاوه بر دو کره و چین که میزبانی مذاکرات را بر عهده داشت، آمریکا، روسیه و ژاپن نیز شرکت داشتند. کره شمالی در ماه فوریه آمادگی خود را برای رسیدن به توافق به منظور پایان دادن به برنامه تسلیحات هسته‌ای‌اش اعلام کرده بود.
اواسط ماه ژوئیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تایید کرد که مهم‌ترین تاسیسات هسته‌ای این کشور تعطیل شده‌اند. قرار است همه برنامه هسته‌ای این کشور تا پایان سال جاری میلادی آشکار شود. پیونگ‌یانگ در مقابل، خواستار مساعدت‌های اقتصادی و سیاسی شده است.