همشهری‌آنلاین: موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی اعلام کرد که توافق انجام شده میان مصر و عربستان درباره جزایر تیران و صنافیر یک توافق چهارجانبه میان مصر، عربستان، اسرائیل و آمریکا بوده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران به نقل از خبرگزاری آناتولی،‌ موشه یعالون، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت: اسرائیل قبل از توافق انتقال حاکمیت جزایر تیران و صنافیر به عربستان از آن اطلاع داشت. این امر از طریق یک توافق چهارجانبه میان مصر، عربستان، اسرائیل و آمریکا به دست آمد و ریاض به آن‌چه که در معاهده صلح میان اسرائیل و مصر آمده است، پایبند خواهد بود.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی افزود: از ما و آمریکایی‌ها برای موافقت با این توافق درخواست شد. این توافق به شرط آن امضا شد که عربستانی‌ها در پیوست نظامی توافقنامه صلح جای مصر را بگیرند یعنی به تمام تعهدهاي قاهره پایبند باشند.

او همچنین گفت: مذاکرات امنیتی میان طرف فلسطینی و اسرائیلی ادامه دارد و اسرائیل به صورت اولیه با انتقال کنترل امنیتی در مناطق A به تشکیلات خودگردان فلسطین موافقت کرده است به این شرط که دستگاه‌های امنیتی فلسطین فعالیت‌های خود را در این مناطق افزایش دهند.

یعالون تاکید کرد: اسرائیل هرگز مانع نیروهای خود از ورود به مناطق مذکور نخواهد شد چرا که براساس توافقنامه اسلو آنها اجازه دارند در صورت ضرورت وارد هر منطقه‌ای بشوند.

روزنامه هاآرتص پیشتر به وجود مذاکرات میان طرف اسرائیلی و فلسطینی برای تحویل مسئولیت امنیتی در شهر رام الله و اریحا به عنوان مرحله اول اشاره کرده بود.

یعالون درباره اوضاع نوار غزه نیز گفت: به رغم آرامش نسبی که در نوار غزه حاکم است جنبش حماس همچنان در زمینه تولید راکت یا ترمیم تونل‌ها برای افزایش توانایی‌های نظامی خود تلاش می‌کند و با وجود کاهش تعداد حمله‌ها از کرانه باختری اوضاع همچنان وخیم است. به دليل حساسیت اوضاع در مسجدالاقصی به ویژه پیش از فرا رسیدن عید فصح یهودیان لازم است دستگاه‌های امنیتی اقداما‌هايي را برای ممانعت از خشونت اتخاذ کنند.

همچنین رئیس کمیته خارجی و امنیت در پارلمان رژیم صهیونیستی اعلام کرد: توافقنامه ترسیم مرزهای دریایی میان عربستان و مصر فرصتی برای اسرائیل جهت نزدیک شدن به عربستان است.

او افزود: عربستانی‌ها به تضمین دریانوردی پایبند هستند و هرگز به اصل توافق میان ما و مصر در این زمینه آسیب نخواهند زد. ما به گسترش دامنه همکاری منطقه‌ای در مقابله با محوری که ایران آن را رهبری می‌کند توجه می‌کنیم.

برچسب‌ها