بیست‌وپنجمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایران و ترکیه در آنکارا روز پنجشنبه گذشته در شرایطی برگزار شد که نشست سران سازمان همکاری‌های اسلامی نیز در این کشور با حضور روسای کشورها در حال برگزاری بود.

مرتضي رحماني‌موحد، معاون گردشگري سازمان ميراث فرهنگي نيز كه با هيأت ايراني براي حضور در اجلاس كميسيون مشترك همكاري‌هاي اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي ايران و تركيه به آنكارا رفته بود در اين نشست اعتراض ايران از وضعيت نامتوازن مراودات گردشگري ايران و تركيه را به مقامات تركيه اعلام كرد و از آنها خواست تا رفتار خود را با مسافران و گردشگران ايراني كه به آن كشور سفر مي‌كنند اصلاح كنند.

رحماني‌موحد به ايسنا گفت كه در اين اجلاس رياست كميته جامعي را به‌عهده داشتم كه به موضوعات فرهنگي، اجتماعي، زنان، كار، ورزش و گردشگري با حضور نمايندگان دو كشور مي‌پرداخت.

  • ميزباني از ترك‌ها براي معرفي جاذبه‌هاي ايران

به گفته او، مذاكرات جداگانه‌اي نيز با سرمايه‌گذاران گردشگري در تركيه صورت گرفت و پيشنهادهايي درباره برگزاري تور رسانه‌اي براي خبرنگاران ترك در ايران به‌منظور معرفي بيشتر جاذبه‌هاي گردشگري ايران و اختصاص ظرفيتي از نمايشگاه‌هاي اين كشور براي معرفي ايران، مطرح شد.

معاون گردشگري، با تأكيد بر اينكه تركيه بايد كم‌كاري‌هاي گذشته خود را جبران كند، گفت: از اتحاديه آژانس‌هاي گردشگري تركيه (تورساب) و كميسيون گردشگري اين كشور خواستيم براي حضور مؤثر در ايران و متوازن شدن تعداد گردشگران دو كشور تلاش كنند.

او همچنين به برخي خواسته‌هاي ايران كه در ديدار با وزير حمل‌ونقل تركيه مطرح شد، اشاره كرد و افزود:‌ به استناد گزارش‌هايي كه از نحوه برخورد با ايراني‌ها در فرودگاه‌ها و گذرگاه‌هاي مرزي تركيه دريافت كرديم نارضايتي خود را نسبت به تكريم و احترام ترك‌ها براي مسافران ايراني اعلام كرديم و از مقامات تركيه خواستيم تا در نوع برخورد با مسافران و گردشگران ايراني تجديدنظر كنند. او از وزير حمل‌ونقل تركيه نيز خواست تا پرواز هواپيماهاي حامل گردشگران ايراني به فرودگاه‌هايي كه وضعيت نامطلوب دارند و در فاصله زيادي از مقصد اصلي قرار گرفته‌اند، متوقف شود.

  • ايجاد توازن در گردشگري ايران و تركيه

معاون گردشگري كشور درباره هشدارها نسبت به سفر به تركيه به‌دليل اوضاع ناامن آن كشور و رايزني براي گسترش تعاملات گردشگري ايران با تركيه گفت: موضع ايران در قبال تركيه كاملا شفاف است. روابط با همسايگان هميشه براي ايران اهميت دارد، ولي مسئله آن است كه اراده براي تقويت و توسعه روابط بايد دو‌جانبه باشد. نمي‌توانيم همديگر را بازار مناسبي تلقي كنيم، بدون آنكه امكانات مساوي در اختيار يكديگر بگذاريم. ترك‌ها نمي‌توانند گردشگر ايراني را فرصت بدانند ولي امنيت و احترام گردشگر ايراني را تأمين نكنند. وي افزود: مردم هميشه به هشدارها و توصيه‌هاي دولت، احترام گذاشته‌اند و هنگام انتخاب مسير سفر به‌نظرات توجه نشان داده‌اند. وظيفه ما هم طبق مسئوليت محول شده آن است كه هدايت مردم را در مسير سفر به‌درستي انجام دهيم.

معاون گردشگري اعلام كرد: درهاي ايران براي تقويت همكاري با تركيه باز است ولي بايد اعتراض‌هاي خود را به طرف ترك منتقل مي‌كرديم تا چالش‌ها برطرف شود و اين انتظار را هم داريم كه تركيه به خواست ايران توجه نشان دهد.

اعتراض ايران به مقامات گردشگري تركيه با هدف افزايش احترام به گردشگران ايراني در آن كشور و همكاري مناسب صنعت هوايي آن كشور با پروازهاي ايراني پس از آن صورت مي‌گيرد كه با بالا گرفتن تنش‌ها در تركيه و ناامني‌هاي ايجاد شده در برخي شهرهاي مهم آن كشور، گردشگران روسي از سفر به آن كشور خودداري كردند و دولت آمريكا از شهروندان خود خواست تا از سفر به برخي شهرهاي تركيه خودداري كنند. همين هشدارها موجب شد تا صنعت گردشگري تركيه نسبت به سال گذشته با افت شديد مواجه شود و ايراني‌ها نيز از سفر به آن كشور به‌دليل برخي حمايت‌هاي صورت گرفته از سوي برخي مقامات تركيه از داعش خودداري كنند.