تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۸۶ - ۱۵:۲۱

محمد رضا رئوف شیبانی*: برای روشن شدن میزان واقعی تأثیرات منطقه‌ای برگزاری روز جهانی قدس بهترین وسیله بررسی مقایسه‌ای شرایط فلسطین در گذشته نسبت به امروز

و نیز بررسی مقایسه وضعیت و جایگاه فلسطین نزد افکار عمومی منطقه و میزان تأثیرگذاری نیروهای فعال منطقه‌ای بر تحولات این منطقه حساس از جهان الام در گذشته با شرایط فعلی است.

بررسی مقایسه‌ای وضعیت سیاسی، اجتماعی، امنیتی و اقتصادی و مهاجرتی رژیم صهیونیستی در گذشته نسبت به حال نیز از جمله ملاک‌های ارزیابی تأثیر این عامل مهم است که توسط امام خمینی رحمه‌الله علیه مطرح شد.

به‌عنوان مثال ما در شرایطی به‌سر می‌بریم که مقاومت اسلامی در فلسطین و منطقه با الهام گرفتن از این پیام امام ضمن مواجهه مقتدرانه با طرح‌های استعماری-صهیونیستی باعث ارتقاء جایگاه فلسطین در افکار عمومی، رشد بیداری اسلامی در کشورهای اسلامی و منطقه به برکت اعلام این روز از سوی حضرت امام خمینی به‌عنوان روز قدس، موجب متوقف شدن و به چالش کشیده شدن بسیاری از طرح‌های سازش در رابطه با مسئله فلسطین و قدس شده است.

جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان مبدع و مبتکر این روز در کنار فراهم آوردن کلیه وسائل و تجهیزات لازم برای ایفای نقشی مؤثر و برتر در منطقه موفق شده است از جمله تأثیرگذارترین کشورها در تحولات منطقه به‌ویژه بحران فلسطین باشد.

در حال حاضر واقعیت ایرانی مقتدر و تأثیرگذار از سوی قدرت‌های فرامنطقه‌ای پذیرفته شده و ضرورت توجه به دیدگاه‌های و نقطه‌نظرات جمهوری اسلامی ایران پیرامون مسائل و بحران‌های منطقه‌ای به‌ویژه معادلات جاری در صحنه فلسطین مورد تأکیر بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی می‌باشد.

بدون تردید یکی از عوامل تمرکز سیاست درت‌های استعماری بر روی جمهوری اسلامی ایران و اعمال فشارهای گسترده‌ای که در سال‌های اخیر علیه ایران صورت می‌گیرد را می‌توان ایفای نقش پررنگ کشورمان در تحولات منطقه‌ای به‌عنوان یک قدرت مؤثر در ناکام گذاردن طرح‌های استعماری علیه منافع و مصالح مردم و کشورهای منطقه به‌ویژه فلسطین به‌شمار آورد.

به اعتقاد نگارنده به‌عنوان کارشناس مسائل منطقه‌ای فلسطین و لبنان، سیری که بحران فلسطین از ابتدای شکل‌گیری تاکنون طی نموده به وضوح حاکی از پیشبرد طرح، ایده و اهداف آزادسازی فلسطین بوده است.

این‌که رهبران و بنیانگذاران رژیم صهیونیستی از موضع تشکیل رژیم صهیونیستی از نیل تا فرات به مرحله‌ای رسیده‌اند که شارون به‌عنوان یکی از افراطی‌ترین شخصیت‌های صهیونیستی در میان صهیونیست‌های افراطی شهرک‌نشین اعلام می‌کند که پذیرش واقعیتی به‌نام فلسطین امری اجتناب‌ناپذیر است و یا این‌که شعار انتخاباتی نخست‌وزیران این رژیم تبدیل به ترسیم مرزهای فلسطین اشغالی می‌شود و رژیم صهیونیستی بالاجبار پیرامون خود دیوار حائل ترسیم کرده درحالی‌که در تفکر تند صهیونیستی تعیین مرز و حدود جایگاه قابل‌قبولی ندارد، همه این عوامل حاکی از عقب‌نشینی صهیونیستی‌ها از مواضع خود تحت فشارهای مقاومت مردم مظلوم فلسطین و مقاومت مردم منطقه خاورمیانه بوده است.

این درحالی است که موضع سیاسی رژیم‌های حاکم بر کشورهای عربی منطقه تحت فشار غرب و آمریکا نیز از موضع امتناع خارج شده و به موضعی همراه با سیاست‌های آمریکا و اسرائیل تبدیل شده است.

در این راستا تأثیر مقاومت فرزندان مسلمان لبنان در پیشبرد اهداف آزادسازی فلسطین نیز مورد تأکید است. یکی از اثرات عمیق مقاومت شجاعانه‌ای که در طول 33 روز تهاجم رژیم صهیونیستی به لبنان از سوی مقاومت اسلامی لبنان صورت گرفت. به‌هم‌ریختن بسیاری از طرح‌ها و سناریوهای ترسیم شده از سوی آمریکا و اسرائیل برای منطقه و نیز متأثر شدن بنیان‌ها و پایه‌های استقرار رژیم صهیونیستی بود.

همان‌گونه که اطلاع دارید، جامعه صهیونیستی برپایه 3 اصل استوار است؛ امنیت، مهاجرت و اقتصاد. تأثیری که این 3 رکن از شکست در جنگ 33 روزه پذیرفت موجب زیر سئوال رفتن امنیت به‌عنوان اصلی‌ترین پایه رژیم صهیونیستی شده و مهاجرت نیز متوقف و بعضا روند معکوسی به خود گرفته است.

دیگر تز رژیم صهیونیستی به‌عنوان ماشین جنگی شکست‌ناپذیر نیز جایگاه خود را از دست داده و معادله شکل معکوسی به خود گرفته است.

به‌نظر یکی از اهداف آمریکایی‌ها در اعلام برگزاری کنفرانس صلح در پاییز امسال و نیز عقد قراردادهای بزگر نظامی با رژیم صهیونیستی، ایجاد اعتمادبه‌نفس از دست رفته از جامعه صهیونیستی است.

روند تحولات و قدرت‌گیری جریان‌‌های همسو با تفکر آزادسازی قدس شریف، روندی سریع بوده و سیری صعودی طی می‌کند. بسیاری از تابوها و حریم‌های ترسیم شده از سوی غرب و اسرائیل فروریخته و افکار عمومی جهان قصه‌پردازی‌های گذشته را زیر سوال برده‌اند.

رئیس جمهوری اسلامی ایران شجاعانه در آمریکا بار دیگر بر مواضع جمهوری اسلامی ایران پیرامون فلسطین و رژیم صهیونیستی و موضوع هولوکاست اتخاذ موضع می‌کند.

استعمار غرب و آمریکا نیز سراسیمه تمام توان خویش را در منطقه متمرکز می‌کنند و این درحالی‌است که در هر نقطه‌ای که به طراحی می‌نشینند با چالش‌هایی جدی مواجه می‌شوند به‌گونه‌ای که وضعیت آمریکا در بازی شطرنجی که در منطقه به‌راه انداخته است وضعیت کیش‌مات بوده و در هر حرکتی که اهنجام می‌دهد به وضعیت کیش‌مات وارد می‌شود.

در پایان بنده آینده روشنی را در برابر مسئله فلسطین و منطقه پیش‌بینی می‌کنم.

*سفیر ایران در لبنان