همشهری آنلاین: معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اجرای طرح شهاب در مدارس کشور، حرکت به سمت حذف تقسیم‌بندی دانش‌آموزان به تیزهوش و غیرتیزهوش را از اهداف نهایی آن دانست.

به گزارش ايسنا، محمد دیمه‌ور در حاشیه برگزاری اختتامیه طرح گلستان‌خوانی مرحله استانی به خبرنگاران گفت: در حوزه آموزش ابتدایی، وزارت آموزش و پرورش به دنبال ایجاد و تقویت شایستگی‌های پایه دانش آموزان این دوره است.

دیمه‌ور با این توضیح که در طرح شهاب استعدادهای برتر دانش‌آموزی در مدارس ابتدایی و هدایت و تقویت آنها مدنظر است، نهایت این حرکت را خاتمه دادن به جداسازی دانش‌آموزان در قالب تیزهوش و غیرتیزهوش دانست.

وی با اشاره به برخی از پژوهش‌های انجام شده توسط اندیشمندان حوزه تعلیم و تربیت، از دوره ابتدایی به عنوان دوران طلایی رشد یاد و اضافه کرد: اگر روش‌های تدریس در این دوره مبتنی بر خلاقیت باشد مطمئن باشید دانش آموزان از آینده درخشانی برخوردار خواهند بود، لذا هر چه سرمایه گذاری در آن بشود ارزش افزوده و بازدهی بیشتری برای جامعه ایجاد می‌کند.

وی همچنین با اشاره به برخی از تحقیقات انجام شده در حوزه عصب شناسی ساختار تعلیم و تربیت گفت: این تحقیقات نشان می‌دهند هرچه به آموزش و یادگیری در این دوران طلایی که ظرفیت یادگیری دانش آموزان بالا است توجه شود، قدرت یادگیری بالا رفته و بنیان‌های عمیق یادگیری در دانش آموزان ایجاد خواهد شد زیرا با این فعالیت‌ها ارتباطات نورون‌ها و سیناپس‌های عصبی افزایش یافته و تعداد آنها بیشترخواهد شد.

معاون وزارت آموزش و پرورش در خصوص زمان ثبت نام دانش آموزان پایه اول ابتدایی برای سال تحصیلی آینده نیز گفت: ثبت نام در دوره ابتدایی فقط در پایه اول انجام می‌شود و کار ثبت‌نام از دانش آموزان سایر پایه‌ها به طور خودکار و بدون نیاز به حضور فیزیکی والدین، اجرا می‌شود. دیمه‌ور با اشاره به اینکه ثبت نام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی از ابتدای خرداد ماه 95 آغاز خواهد شد، گفت: با تدبیری که اندیشیده شده خانواده‌های هنگام مراجعه به مدرسه برای ثبت نام فرزندشان ضمن دریافت فرم سنجش بدو ورود برای شناسایی استعدادهای دانش آموزان و سنجش وضعیت سلامتی این افراد به مراکز سنجش معرفی می‌شوند.

وی با تاکید بر لزوم مراجعه به مراکز سنجش دانش آموزان بدو ورود به مدارس، گفت: نتایج این سنجش به عنوان یک مستند در اختیار مدیر، معلم مدرسه قرار می‌گیرد تا از این طریق بتوانند با توجه به توانایی و شرایط و تفاوت‌های فردی دانش‌آموز جریان یادگیری او را مدیریت کنند.