همچنين 27قطار مترو بازسازي ميشود و نخستين خط متروي پايتخت كه 18سال از ساختش ميگذرد، نوسازي ميشود. آخرين روزهاي تابستان 94بود كه محمدباقر قاليباف شهردار تهران در حضور رئيسجمهور گفت: «درصورتي كه بودجه شهرداري پرداخت شود، تا ششماه دوم سال 96ظرفيت روزانه حملونقل با مترو را به 10ميليون نفر ميرسانيم.»
در حال حاضر هر روز در تهران 3. 18 ميليون سفر درون شهري انجام ميشود و طبق مطالعات معاونت حملونقل و ترافيك شهرداري تهران، هر سال 200تا 300هزار نفر به اين عدد افزوده ميشود. بدينترتيب در سال 96، 6 .18 ميليون نفر در شهر تردد خواهند داشت كه متروي 10ميليون نفري ميتواند 54درصد از سفرهاي درون شهري تهران را پوشش دهد كه عدد معتنابهي است.
در اين مسير مديريت شهري اهتمام ويژهاي بهمنظور توسعه بيش از پيش سامانه حملونقل ريلي پايتخت در سال 95ورزيده است. افتتاح خطوط جديد مترو و كاهش سرفاصلهها راه متروي 10ميليون نفري را هموار ميكند. آنگونه كه سيدجعفر تشكري هاشمي معاون حملونقل و ترافيك شهردار تهران گفته، با وجود تمامي مسائل و مشكلات موجود، تمام تلاش مديريت شهري براي گسترش ايستگاهها و خطوط مترو بهكار گرفته ميشود.
- افق طرح جامع
طرح جامع حملونقل و ترافيك تهران پيشبيني كرده كه شبكه متروي پايتخت تا سال 1409بايد 9خط عادي، 4خط اكسپرس و يك خط الآرتي جمعاً به طول 514كيلومتر داشته باشد. همچنين 3خط برون شهري به مقاصد پرند، ورامين و گرمسار جمعاً به طول 202كيلومتر نيز درنظر گرفته شده است.
- 12ايستگاه جديد در خط3
با احتساب متروي شهر آفتاب كه دوشنبه 30فروردين افتتاح شد، طول شبكه متروي تهران در حال حاضر بالغ بر 186كيلومتر است كه در قالب 101ايستگاه به شهروندان خدماترساني ميكند. ضمن اينكه در سالجاري 2ايستگاه باقيمانده خط 3مترو ساخته و تكميل خواهد شد و در مجموع 12 ايستگاه جديد در اين خط مورد بهرهبرداري قرار خواهد گرفت. اين 12 ايستگاه بهگفته معاون حمل و نقل شهردارتهران شامل رازي، دانشگاه امام علي، سهروردي، شهيد قدوسي، شهيد صياد شيرازي، خواجه عبدالله انصاري، هروي، حسين آباد، اقدسيه، شهيد محلاتي، نياوران و شهيد باهنر است.
- راهاندازي خط 7مترو تا پايان سال
2 خط جديد مترو كه در سالجاري اخبار پيشرفت آنها را خواهيم شنيد شامل خطوط 6و 7است. اين خبر را معاون شهردار تهران داده است. تاكنون 7كيلومتر از خط 6مترو حد فاصل دولت آباد تا 17شهريور با استفاده از دستگاه حفار مكانيزه حفاري شده است. علاوه بر اين، 21كيلومتر تونل باقيمانده حد فاصل بزرگراه امام علي تا سولقان كه در اين خط قرار دارد نيز در سالجاري احداث ميشود.
در خط 7مترو نيز نسبت به اجراي 3كيلومتر از اين خط حدفاصل ميدان صنعت تا سعادت آباد و نيز اتمام 5كيلومتر ديگر حدفاصل بزرگراه شهيد محلاتي تا قصر فيروزه در سالجاري اقدام ميشود. همچنين با تمام شدن عمليات ساخت 8ايستگاه خط 7مترو، در مجموع 19كيلومتر طول اين خط حد فاصل خيابان ري تا ميدان صنعت، تا پايان سال 95تكميل شده و راهاندازي خواهد شد. 8ايستگاه در دست تكميل خط 7شامل شهيد محلاتي، 17شهريور، ميدان محمديه، بريانك، شهيد نواب صفوي، آذربايجان، جلال آل احمد و ميدان صنعت است. از خط متروي فرودگاه امام خميني نيز خبر ميرسد كه اين خط تا پايان سال 95 تكميل و راهاندازي خواهد شد.
- كاهش سرفاصله اعزام قطارها
سرفاصله اعزام قطار در خط يك مترو به يك دقيقه كاهش مييابد. در خط 4 نيز با افتتاح پايانه شهيد كلاهدوز اين سرفاصله 5. 4 دقيقهاي به 5 .1 دقيقه خواهد رسيد تا جابهجاييها در اين دو خط به نحو چشمگيري افزايش يابد. يكي از معضلاتي كه در طول 18سال اخير گريبانگير تردد زيرزميني در تهران بوده، سرفاصلههاي طولاني بود كه موجب ازدحام بيش از حد مسافران ميشد و اين معضل با كاهش سرفاصله حركت قطارها رفع ميشود.
در اين بخش قرار است فاينانس 1008دستگاه واگن مترو براي خطوط 6و 7مترو اجرايي شود تا مشكلي براي سرفاصله در خطوط جديد نباشد. از سويي در خط 5مترو نيز كه قديميترين خط متروي تهران محسوب ميشود، بازسازي كامل 13رام قطار EC، 13رام قطار DC، 10دستگاه لكوموتيو و 8دستگاه واگن دو طبقه موجب ميشود اين خط قديمي و پرمسافر نوسازي شود.