همشهری آنلاین: یک مقام ارشد صنعت نفت از توافق ایران و کانادا برای ساخت تجهیزات مربوط به تاسیسات سطح‌الارضی صنعت نفت خبر داد.

امیرعباس حسینی در گفتگو با ایرنا درباره مشاركت با سایر كشورها در صنعت نفت، افزود: توافق با یك شركت كانادایی در بخش تاسیسات صنعت نفت انجام شده و قرار است بزودی اجرایی شود.

معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت، این توافق را مربوط به ساخت تجهیزات صنعت نفت در داخل كشور دانست كه با همكاری شركت‌های كانادایی انجام می‌شود.

حسینی ادامه داد: بر اساس این توافق، ایران و كانادا در بخش سطح‌الارضی صنعت نفت و ساخت تاسیسات نمك‌زدایی با یكدیگر همكاری می‌كنند.

معاون فناوری و امور بین‌الملل پژوهشگاه صنعت نفت گفت: افزون بر كانادا، مذاكره‌هایی نیز با شماری از كشورهای اروپایی و آسیایی برای استفاده از فناوری‌های جدید در صنعت نفت و مخازن نفتی انجام شده كه قراردادهای آنها نیز به زودی امضا می‌شود.

به گزارش ایرنا، صنعت نفت ایران در دوران تحریم، از دو معضل كمبود منابع مالی و فقدان فناوری‌های جدید رنج می‌برد، اما پس از اجرایی شدن برجام و لغو تحریم‌ها، ایران تلاش كرد با جلب مشاركت شركت‌های بین‌المللی این كمبودها را جبران كند.

بر این اساس، مذاكره‌هایی با شركت‌های بین‌المللی آغاز و توافق‌هایی نیز در بخش بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفتی به دست آمد.

پیش از این نیز یك شركت كانادایی همكاری با ایران در صنعت نفت را آغاز كرده بود و بر این اساس، رئیس پژوهش و فناوری شركت نفت فلات قاره ایران از واگذاری پروژه بررسی توجیه اقتصادی و امكان‌سنجی طرح توسعه میدان نفتی بینالود به یك شركت كانادایی خبر داده بود.

«جواد رستمی» رئیس پژوهش و فناوری شركت نفت فلات قاره ایران با بیان اینكه طرح بررسی توجیه اقتصادی و امكان‌سنجی اجرای توسعه این میدان نفتی به یك شركت كانادایی واگذار شده است، گفت: هم‌اكنون منتظر اعلام گزارش نهایی از سوی این شركت كانادایی هستیم.

همچنین مذاكره‌های دیگری نیز با دانشگاه‌ها و مراكز علمی كانادا در بخش فناوری‌های جدید نفتی و به ویژه مطالعه مخازن نفتی جریان دارد.