به گزارش ایسنا، حدود 70 روز از ورود برای تعیین تکلیف وضعیت سپردهگذاران تعاونی اعتباری ثامنالحجج گذشت. این در حالی است که بعد از بروز تخلفات در این تعاونی غیرمجاز و عدم توانایی برای رسیدگی به تعهدات خود مقابل سپردهگذاران، دستگاههای مرتبط از جمله بانک مرکزی و دستگاه قضایی تصمیم به واگذاری امور این موسسه به بانک پارسیان گرفتند.
بر این اساس تعیین تکلیف پروندههای سپردهگذاران ثامنالحجج در بانک پارسیان از 13 بهمنماه سال گذشته و براساس روندی مرحلهای آغاز شد. بنا بر سیاستگذاری انجام شده، رسیدگی با اولویت مبالغ سه، پنج و 10 میلیون تومان آغاز و در اواخر اسفندماه سال گذشته به 20 میلیون تومان افزایش یافته بود، این سقف قرار بود که از اول اردیبهشتماه به 35 میلیون تومان نیز افزایش یابد.
این در حالی است که آخرین گزارش ارائه شده در رابطه با جریان رسیدگی به امور سپردهگذاران ثامنالحجج که از سوی سخنگوی قوه قضائیه عنوان شده حاکی از آن است كه در این پرونده حدود 800 هزار مورد از حسابهای مردم تعیین تکلیف شده است.
آنطور که محسنی اژهای خبر داده، برای تعیین تکلیف این 800 هزار پرونده رقمی حدود 1225 میلیارد تومان هزینه شده است.
گرچه پیشتر اعلام شده بود که تامین هزینه پرداخت وجوه سپردهگذاران از محل منابع بانک پارسیان است، اما اعطای خط اعتباری از سوی بانک مرکزی برای تامین بخشی از این هزینهها نیز از سوی مقامات مرتبط گاها مورد اشاره قرار گرفته است.
همچنین سخنگوی دستگاه قضا با اشاره به وجود 2.4 میلیون سپردهگذار ثامنالحجج اطمینان داده که تلاش بر این است تا در این جریان با کمترین هزینه جلوی کارهای غیرمجاز و غیرقانونی گرفته شود.
در حالی پرداخت وجوه سپردهگذاران ثامنالحجج به طور مرحلهای و از سقفهای خرد انجام میشود که در این میان سپردهگذاران کلان نیز هنوز تعیین تکلیف نشدهاند. با این وجود بانک مرکزی چندی پیش وعده تعیین تکلیف این مشتریان را در آیندهای نزدیک داده بود.
اما بانک پارسیان در تازهترین اطلاعیه خود از سپردهگذاران ثامنالحجج خواسته تا برای ثبت اطلاعات هویتی و یا پیگیری وضعیت خود به سامانه مشتریان این موسسه مراجعه کنند.