این روز فرصتی است تا نقش و جایگاه روابطعمومی را بعنوان هنر هشتم مرور کنیم.
بدون تردید روابطعمومی به عنوان رکن اساسی نظام ارتباطی و اطلاع رسانی نقش تعیین کنندهای در افزایش آگاهیهای آحاد جامعه، فرهنگ سازی و تنویر افکار عمومی، برعهده دارد. و اکنون که اهمیت جایگاه روابطعمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاعرسانی در همه عرصهها پیشتاز است بر همگان آشکار شده، نمی توان نقش آن را در پیشبرد اهداف یک نهاد یا سازمان، بهبود کیفی و کمی فعالیت ها و افزایش بهره وری از امکانات و نیروی انسانی نادیده گرفت.
امروزه نقش روابطعمومی ها در کمک به تصمیم گیریهای مدیریتی و استراتژیک یک سازمان نقشی قابل توجه است. نقش روابطعمومی به عنوان ابزار مدیریتی برای فعالیتهای حرفه ای، علمی و الکترونیکی، از مشخصههای جدید روابطعمومی در عصر ارتباطات است. بنابر این، از نقاط برجسته و ممتاز در مدیریت استراتژیک، تأکید بر محیط برون سازمانی و حتی جهانی است و در واقع، منظور از وظایف استراتژیک روابط عمومی، دخالت در روند تصمیم گیری سازمان است.
اهمیت جایگاه روابطعمومی در عصر ارتباطات و در دورانی که اطلاعرسانی در همه عرصهها پیشتاز است، دوچندان شده است به گونهای که موفقیت سازمانها، ادارات و شرکتها و دوامشان در عرصهها و فعالیتهای تخصصی به عملکرد روابط عمومیهای آنها وابسته است.
توجه ویژه به روابط عمومی، به عنوان نهادی که می تواند به صورت نظام مند، برنامه ریزی شده و سنجیده در جهت ایجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مدیران با کارکنان اقدام کند، بسیار حائز اهمیت است.
بهرحال نگاه حاضر به روابطعمومی و جایگاه روابطعمومی در کشور با اجرایی شدن این توجهات میتواند گامهای بلندی را در حرکت روبه رشد نظام ارتباطی و روابطعمومی درکشور بردارد و این حرفه و فن تخصصی را در جایگاه و مرتبه و منزلت واقعی خویش قرار دهد. در واقع میتوان گفت روزملی ارتباطات و روابطعمومی میتواند نقطه عطفی را در توسعه و تحول واحدهای روابطعمومی در ایران ایجاد نماید.
برای آن که روابطعمومی رشد کند و کامل شود، دست اندرکاران روابطعمومی باید نقش مشاور اخلاقی سازمان را عهده دار شوند.
آن ها باید در علم اخلاق کاملا خبره و در تجزیه و تحلیل اخلاقی نیز فرهیخته باشند. امروزه سازمانهای آینده اندیش در حال پذیرفتن این عقیده هستند. رشد علم اخلاق روابطعمومی این اطمینان را حاصل خواهد کرد که می تواند با یک عملکرد مثبت به انجام وظایف اساسی خود بپردازد.
اعلام روز بیست و هفتم اردیبهشت ماه به عنوان «روز روابط عمومی» مسوولیت دست اندرکاران و متولیان روابطعمومی را دوچندان کرده است تا فضایی را برای اخلاقی تر شدن این حرفه فراهم آورد.
حوزه روابطعمومی یک حوزه تاریخی است و به دلایل مختلف، تغییر و تحولات بسیاری را در جوامع مختلف تجربه کرده است. این حوزه برای فعالیت در شرایط اجتماعی، سیاسی و اقتصادی محیطی که در آن فعالیت می کند، تا حد زیادی تحت تاثیر فرهنگ بومی است. این حوزه کاملا ایدئولوژیک است.
در واقع روابطعمومی به عنوان یک مفهوم و یک فعالیت، ارتباطی مستقیم با محیط هایی دارد که در آنها افکار عمومی بر فعالیت فعالان اجتماعی تاثیر گذار است و مسئولیت اجتماعی در روابطعمومی از ارکان اصلی آن است.
در جهان امروز ارتباطات بین انسان ارزش فزاینده پیدا کرده و به جایگاه اول تبدیل شده است. دیگر حاکمیت ماشین و فناوری به پایان رسیده است بدین جهت نقش روابطعمومی و مسئولیت پذیری اجتماعی آن نقش اساسی را به عهده دارند. ارتباط خوب و مناسب با مخاطبان روابطعمومی نقش مهمی را ایفا می کند. زیرا آنها حق انتخاب دارند و تعامل با آنها امری ضروری است و در موفقیت سازمان نقش حیاتی دارند. ارتباط قوی سبب دستیابی به خدمات و محصولات قوی، مشتریان راضی تر و در نتیجه کارآیی و سوددهی بیشتر می شود.
بیایم روز خودمان را برای خودمان جشن بگیریم و به خود ببالیم که روابطعمومی هنر مردمی است و مردم همیشه سزاوار خدمت دهی هستند و ما نیز در خدمت مردم.
* مدرس دانشگاه و عضو هیت مدیره انجمن متخصصان روابط عمومی