همشهری آنلاین: از میان ۵۰ اصل مقاله ارسال شده به دومین همایش علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی – تاریخی کمیته علمی ۲۳ مقاله را برای ارایه شفاهی و ۲۰ مقاله را برای بخش پوستر انتخاب کرد.

به گزارش روابط عمومی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری، منیژه هادیان دهکردی دبیر علمی همایش "علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی - تاریخی" با اعلام این خبر تصریح کرد: دومین همایش" علم مواد و حفاظت آثار فرهنگی - تاریخی" با همکاری پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی- فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و پژوهشگاه مواد و انرژی 13 و 14 اردیبهشت‌ماه در سالن اجتماعات موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

او گفت: این همایش از پشتیبانی و حمایت‌ مراکزی همچون معاونت میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، موزه ملی ایران، کمیته ملی موزه‌های ایران (ایکومبنیاد ملی نخبگان بهره برده است.

هادیان دهکردی گفت: با توجه به ماهیت میان‌رشته‌ای بودن موضوع حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی که استفاده از تمامی رشته‌های مختلف علوم و فنون را در زمینه‌های مختلف مواد طبیعی و مصنوعی، روش‌ها و دستگاه‌های آنالیز، مطالعات ساختاری آثار و غیره می‌طلبد اعضا کمیته علمی همایش از میان تمامی متخصصان رشته‌های مختلف علوم تجربی، فنی و مهندسی، حفاظت و مرمت و باستان‌شناسی در مراکز علمی و دانشگاهی متعدد برگزیده شدند که داوری مقالات را نیز به عهده داشته‌اند.

وی افزود: این امر با هدف آشنایی هر چه بیشتر این متخصصان با دغدغه‌های حوزه میراث فرهنگی و همکاری‌های آتی بوده است.

هادیان دهکردی با اشاره به ارائه مقالات توسط مراکز وابسته به میراث فرهنگی و متخصصان و پژوهشگران از 12 دانشگاه و 7 موسسه و مرکز تحقیقاتی دیگر افزود: از میان مقالات دریافتی کمیته علمی همایش، 23 مقاله را برای ارایه شفاهی و 20 مقاله را برای بخش پوستر انتخاب کرد.

او موضوعات این مقالات را در زمینه‌های استفاده از مواد و فناوری‌های نوین مانند نانوذرات و کاربرد آنها در حفاظت و مرمت آثار، روش‌های غیرتخریبی مطالعه ساختاری آثار نظیر رادیگرافی و ترموگرافی مادون قرمز، مطالعه بر روی مواد و فناوری‌های کهن همچون آثار فلزی، لعاب و چوب، همچنین استفاده از روش‌ها و مواد دفع عوامل بیولوژیک و باستان‌سنجی دسته‌بندی کرد.

به گفته عضو هیأت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی - فرهنگی ، همزمان با نشست‌های تخصصی همایش 6 سخنران کلیدی نیز در زمینه‌های مرتبط با هر یک از نشست‌ها سخنرانی خواهند کرد.

او گفت: چکیده مقالات پذیرفته شده در این همایش در یک مجلد آماده و منتشر شده که روز همایش در اختیار شرکت‌کنندگان قرار می گیرد و طی تعامل انجام شده با تعدادی از مجلات علمی - ترویجی و علمی - پژوهشی مقالاتی که از سطح علمی لازم برخوردار باشند در آن مجلات به چاپ خواهند رسید.

به گفته دبیر علمی همایش علم و مواد و حفاظت آثار فرهنگی - تاریخی، در این همایش کارگاه آموزشی " کاربرد روش‌های XRF و XRD در آنالیز غیر مخرب آثار باستانی" با تدریس محمدرضا روستا به مدت دو ساعت در روزهای 13 و 14 اردیبهشت از ساعت 17-19 در سالن آمفی تئاتر پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری برگزار می‌شود.

همچنین کارگاه "کاربرد روش‌های بازرسی فنی پیشرفته در میراث فرهنگی" با تدریس امیر قاسمی مدرس بین‌المللی دوره‌های فنی مهندسی 15 اردیبهشت به مدت 8 ساعت از ساعت 9 در سالن آمفی تئاتر پژوهشگاه برگزار خواهد شد.

او خاطرنشان ساخت این کارگاه‌ها قابل استفاده برای متخصصان مرتبط با میراث فرهنگی، حفاظت و مرمت آثار، حفاظت و مرمت بناهای تاریخی، موزه‌داری و باستان‌شناسی،همچنین سایر متخصصان در رشته‌های شیمی، فیزیک و کلیه رشته‌های فنی و مهندسی است.

وی با بیان اینکه علاقمندان می‌توانند حداکثر تا روز 13 اردیبهشت برای شرکت در کارگاه‌های یاد شده ثبت‌نام کنند، افزود: در پایان کارگاه‌ها گواهی‌نامه معتبر به شرکت‌کنندگان اعطا خواهد شد.