تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳

همشهری آنلاین: حضور فلامینگوها و سایر پرندگان در تالاب گاوخونی پس از سال‌ها خشکی و خشکسالی نویدبخش زندگی مجدد در این تالاب است.

به گزارش ايرنا، حيات دوباره تالاب گاوخوني نتيجه دو عامل انساني و طبيعي در كنار هم است، زيرا علاوه بر تاثير بارش‌هاي خوب اخير، همت و تلاش مردم و همچنين اقدامات اداره كل حفاظت محيط زيست اصفهان در اين حيات دوباره تاثيرگذار بوده است.

رعايت حقابه تالاب، لايروبي رودخانه و عدم قطع جريان پايه و حداقلي آب در پايان فصل كشاورزي، پر كردن كانال‌هاي سطحي و زيرزميني غيرمجاز برداشت آب و ورود پساب تصفيه شده نقش مهمي در زندگي مجدد داشته‌اند.

تالاب گاوخوني با وسعتي حدود چهار صد و هشتاد كيلومتر مربع در صورت خشكي مي‌تواند به يكي از كانون‌هاي داخلي گرد و غبار در كشور تبديل شود.

اين تالاب در فلات مركزي ايران كه بخش بزرگي از آن در استان اصفهان و مابقي در استان يزد است قرار دارد و زاينده‌‌رود به آن مي‌‌ريزد و يكي از تالاب‌‌هاي مشهور در جلگه مرتفع مركزي ايران به ‌شمار مي‌ آيد. ارتفاع آن از سطح دريا 1٬470 متر و بيشينه عمق آن 150 سانتي‌متر است.

تالاب يا باتلاق گاوخوني منابع زيستي غني‌اي دارد، همچنين پناهگاهي براي پرنده‌هاي مهاجر است كه با همه اين ويژگي‌‌ها يكي از جاذبه‌هاي گردشگري است.

  • بحران در تالاب

با تخصيص بي‌‌رويه آب به صنايع و باغ‌ها، آب ورودي اين تالاب مدتها است به صفر رسيده و عملا اين تالاب نابود شده است اما طي بارش‌هاي اخير حيات به تالاب بازگشته و فلامينگوها با حضورشان ساز زندگي را كوك كرده‌اند.