همشهری آنلاین: دکتر اسماعیلی با بیان اینکه تنوع و تکثر رسانه‌هایی که به سهولت در دسترس دانش‌آموزان است پاسخگویی را برای معلم سخت‌تر کرده است، گفت: معلمان نسبت به شبهات ذهنی دانش‌آموزان هوشیارانه ومهربانانه عمل کنند.

دکتر محسن اسماعیلی در مراسم تجلیل از معلمان نمونه منطقه‌ای و استانی جوادآباد ورامین، با بيان اين مطلب گفت: معلمان با مطالعه بیشتر، نسبت به سوالات و شبهاتی که برخی به طور عمدی در ذهن دانش‌آموزان بوجود می‌آورند آگاه باشند، پاسخ‌هایی مناسب آماده کنند و با بیان شیرین و قابل قبولی در اختیار این فرزندان پاک و معصوم قرار دهند.

وي درباره جایگاه و اهمیت شغل معلمان،گفت: در شریعت اسلام، خطیر بودن مقام علاوه بر اینکه افتخارآمیز است، مسئولیت‌آفرین نیز هست و علاوه بر توجه به جایگاه رفیع معلم باید به رسالت و مسئولیت سنگین‌تری که بر دوش‌مان می‌گذارد نیز عمل کنیم.

اين استاد حوزه و دانشگاه، معلمی را با ارزش‌ترین شغل دانست و گفت: آنچه درباره معلمی می‌گویند از سر تملق یا تفنن نیست بلکه بیان یک واقعیت است. اگر به معیارهای الهی ایمان آوردیم و همه چیز را با مادیات نسنجیدیم، قضاوت‌مان درباره ارزش شغل معلمی متفاوت خواهد بود. ارزش هر کاری به محصولی است که از آن تولید می‌شود؛ محصول کار معلمان، انسان است و چه چیزی با ارزش‌تر از انسان.

منتخب مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبري با بیان اینکه هیچ کس و هیچ چیزی در تکوین شخصیت فرد به اندازه منش، رفتار و ظاهر معلم موثر نیست، یادآور شد: همه معلمان به نوعی مربی هم هستند و همراه هر چه که به دانش‌آموز می‌آموزند، دین و ادب و اخلاق هم آموزش می‌دهند.

وی پذیرش بالاتر دانش‌آموزان نسبت به دانشجویان را مایه اهمیت بیشتر معلمی در مدرسه نسبت به معلمی در دانشگاه دانست و تاکید کرد: معلم باید علم خود را با چاشنی محبت عجین کند؛ معلم هر قدر هم با سواد و ماهر باشد اما اگر سواد و هنر تدریس خود را با شیرینی محبت آمیخته نکند، اثر کمی خواهد داشت.

دانشيار دانشگاه تهران در بخشي از سخنانش با انتقاد از «مدرسه‌محوری» رایج در جامعه، گفت: در آموزه‌های دینی، «معلم محوری» اصل است، اما یک نگاه نادرست مدرسه وامکانات را اصل می پندارد؛ این درحالیست که مثلا در میان نفرات برتر کنکور، برگزیدگانی داریم که از ساده‌ترین امکانات آموزشی هم محروم بوده‌اند.

بر طبق اين گزارش، در پایان این مراسم با حضور دکتر محسن اسماعیلی منتخب مردم استان تهران در مجلس خبرگان رهبری و مسئولان آموزش و پرورش شهرستان ورامین با اهدای هدایا و لوح تقدیر از خدمات معلمان نمونه منطقه‌ای و استانی جوادآباد ورامین قدردانی شد.

  • منبع: پايگاه اطلاع رساني دكتر محسن اسماعيلي