به گزارش پايگاه اطلاع رساني دفتر مقام معظم رهبري، حضرت آیت الله خامنهای صبح روز دوشنبه (13 ارديبهشت) در دیدار هزاران نفر از معلمان و نومعلمان سراسر کشور تأکید کردند: اگر جامعهای با چنین ویژگیهایی شکل بگیرد، قطعا اقتصاد مقاومتی و بدون نفت، برخورداری از فرهنگ مستقل، اصلاح الگوی مصرف و روحیه ایستادگی و مقاومت در برابر زیاده خواهیها معنا پیدا خواهد کرد.
ایشان کار معلمی را کاری دشوار توصیف کردند و گفتند: کار مخلصانه و برای خدا، ماندگار و موجب نجات است و زمینه کار مخلصانه در شغل معلمی، کاملاً وجود دارد.
ایشان حرکت و آثار شهید آیت الله مطهری را نمونه درخشانی از کار مخلصانه و با برکت برشمردند و افزودند: نتیجه اخلاص آن عالم زمانشناس و نیازشناس، ماندگاریِ آثار برجسته اوست، بهگونهای که دهها سال پس از شهادتش، همچنان اهل فکر از آثار آن بزرگوار، بهترین بهرهها را میجویند.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: البته اخلاص و قناعت جامعه معلمان نباید موجب غفلت مسئولان از مسائل مادی و معیشتی این جامعه سختکوش شود و همچنان که بارها گفتهایم و باز هم میگوییم، هر هزینه و بودجهای که در آموزش و پرورش صرف میشود، در واقع سرمایهگذاری است.
رهبر معظم انقلاب اسلامی سپس به طرح بحث اصلی خود پرداختند و گفتند: موضوع اساسی این است که آموزش و پرورش نسل آینده را با چه ویژگیهایی میخواهد تربیت کند و کشور برای ادامه مسیر خود به چگونه نسلی نیاز دارد؟
حضرت آیت الله خامنهای قبل از بیان ویژگیهای مورد نیاز برای تربیت نسل آینده به یک نکته اشاره کردند و افزودند: ما برای تربیت نسل آینده در یک فضا و میدان خالی از رقیب قرار نداریم، بلکه با حریفی به نام «نظام سلطه بینالمللی» مواجه هستیم.
ایشان خاطرنشان کردند: ممکن است برخی تعجب کنند که چه ارتباطی میان آموزش و پرورش و «نظام سلطه بینالمللی» وجود دارد، در حالیکه واقعیت این است که نظام سلطه برای نسل جوانِ ملتها بویژه ملتِ ایران برنامه دارد.
رهبر انقلاب اسلامی، آمریکا، سرمایهداران صهیونیسم و برخی دولتهای مستکبر را مظهر «نظام سلطه بینالمللی» دانستند و تأکید کردند: نظام سلطه میخواهد نسل آینده کشورها، نسلی باشند که فکر، فرهنگ، نگاه و سلیقه مورد نظر او را در مسائل جهانی داشته باشند و در نهایت نخبگان، سیاستمداران و افراد تأثیرگذار همانگونه فکر و عمل کنند که او تمایل دارد.
حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به قدمت این برنامه فرهنگی استعمار، گفتند: متفکران غربی بارها گفته اند که بجای کشورگشاییهای استعماریِ قرن نوزدهم، بهترین و کم هزینهترین روش، تزریق فکر و فرهنگ خود به نسل جوان کشورها و تربیت زبدگان و نخبگانی است که همچون سربازان نظام سلطه عمل خواهند کرد.
ایشان برخی دولتهای منطقه را نمونه بارز این برنامه ریزی استکباری دانستند و افزودند: این دولتها اکنون همان کاری را انجام میدهند که امریکا میخواهد و حتی همه هزینههای آن را هم متقبل میشوند و هیچ امتیازی نیز نمیگیرند و فقط در مقابلِ آن، امریکاییها، این دولتها را حفظ میکنند و مانع از سقوط آنان میشوند.
رهبر معظم انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه حریف ما چنین برنامهای برای نسل آینده کشورمان دارد، لزوم ترویج فکر و فرهنگ و زبان بومی را خاطرنشان کردند و گفتند: متأسفانه در برخی مواقع بجای ترویج زبان فارسی، زبان انگلیسی ترویج میشود و اکنون کار به جایی رسیده است که آموزش زبان انگلیسی به مهد کودکها کشیده شده است.
حضرت آیت الله خامنهای خاطرشان کردند: این موضوع به معنای مخالفت با یادگیری زبان خارجی نیست بلکه بحث اصلی، ترویج فرهنگ بیگانه در کشور و در میان کودکان، نوجوانان و جوانان است.
ایشان با تأکید بر اینکه کشورهای دیگر برای مقابله با ترویج زبان و فرهنگ بیگانه برنامه دارند، گفتند: متأسفانه در کشور ما برای مقابله با این موضوع برنامه خاصی وجود ندارد و میدان را برای گسترش فرهنگ بیگانه باز گذاشتهایم.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی با اشاره به ایجاد انواع موانع و سختیها برای ترویج زبان فارسی در برخی از کشورهای غربی، افزودند: در شرایطی که آنها اجازه ترویج زبان فارسی را نمیدهند، ما زبان و فرهنگ آنها را ترویج میکنیم، آیا این کار واقعاً عقلانی است؟
حضرت آیت الله خامنهای خاطرنشان کردند: این سخنان به معنای تعطیل کردن آموزش زبان انگلیسی در مدارس نیست، بلکه بحث اصلی این است که بدانیم با چه حریفی مواجه هستیم و طرف مقابل چه برنامه ریزیهای دقیقی برای تأثیرگذاری بر نسل آینده کشور دارد.
ایشان سپس به بیان شاخصها و ویژگیهای مورد نیاز برای تربیت نسل آینده کشور پرداختند و گفتند: مهمترین شاخصهای که باید در تربیت دانش آموزان مد نظر قرار گیرد، شکل گیری «هویت مستقل، عزتمند و دینی» در نسل آینده است.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید نوجوانان و جوانان کشور را به گونهای تربیت کنیم که به دنبال سیاست، اقتصاد و فرهنگ مستقل باشند و هرگونه وابستگی در این مسائل مذموم به شمار آید.
حضرت آیت الله خامنهای کشور را از لحاظ این موضوع، دچار آسیب دانستند و افزودند: علاقه بیش از حد به استفاده از تعابیر فرنگی یک نمونه از این آسیب دیدگی است که از دوران طاغوت برای ما به ارث رسیده است.
ایشان یکی از لوازم اصلی تحقق اقتصاد مقاومتی را شکل گیری هویت مستقل در نوجوانان و جوانان دانستند و خاطرنشان کردند: تا زمانیکه روحیه استقلال و مقاومت و ایستادگی وجود نداشته باشد، اگر مسئولان صدها جلسه هم برای اقتصاد مقاومتی بگذارند، در نهایت کار به نتیجه کامل و صحیح نخواهد رسید.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی افزودند: اقتصاد مقاومتی، اقتصاد بدون نفت و فرهنگ مستقل، هنگامی معنا پیدا میکند که هویت مستقل در جامعه شکل بگیرد.
حضرت آیت الله خامنهای احیای «شاخصهای ممتاز و مفاهیم جریان ساز» در دانش آموزان را یکی دیگر از وظایف سنگین معلمان و آموزش و پرورش دانستند و گفتند: ایمان، اندیشهورزی، مشارکت و همکاری اجتماعی، و اصلاح الگوی مصرف از جمله این شاخصهای برجسته است که باید در نسل آینده رشد پیدا کنند.
ایشان با اشاره به مشکلات موجود در کشور درخصوص الگوی مصرف، چند نمونه را بیان کردند و افزودند: مصرف کالاهای خارجی و قاچاق دهها و صدها میلیاردی کالاهای لوکس، نمونههایی از الگوی مصرف غلط در کشور است که باید اصلاح شوند و یکی از زیرساخت های اصلی برای اصلاح آنها، فرهنگ سازی در نسل جوان است.
رهبر انقلاب اسلامی، «تحمل مخالف» را یکی دیگر از شاخصهای برجسته برای نسل آینده برشمردند و گفتند: تحمل مخالف در جامعه نهادینه نشده است زیرا تا فردی مختصر طعنهای میزند، با مشت به سینه او کوبیده میشود؛ این، یعنی عدم تحمل مخالف.
حضرت آیت الله خامنهای «ادب و مؤدب بودن» و «تدین و اشرافی بار نیامدن» را از دیگر شاخصهای مورد نیاز برای تربیت دانش آموزان دانستند و تاکید کردند: نهادینه کردن این شاخصها در نسل آینده و فرهنگسازی درباره آنها از وظایف بزرگ معلمان و آموزش و پرورش است.
ایشان با تأکید بر اینکه آموزش و پرورش به تنهایی نمیتواند این «وظیفه مقدس» را انجام دهد، به نقش بخشها و دستگاههای مختلف اشاره کردند و افزودند: معاونت پرورشی آموزش و پرورش از جمله بخشهایی است که در این زمینه نقش تأثیرگذار و وظیفه سنگینی دارد و باید با اقدامات پرتلاش، هدفمند، هوشمند و سالم از لحاظ اعتقادی، سیاسی و اخلاقی در این مسیر گام بردارد و هرگونه کوتاهی در این زمینه ضربه به آموزش و پرورش و نسل آینده خواهد بود.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی صدا و سیما را یکی از دستگاههای دارای مسئولیت درخصوص نهادینه کردن شاخصهای ممتاز در نسل آینده و فرهنگسازی در این زمینه دانستند و با انتقاد از عملکرد رسانه ملی گفتند: سال گذشته هم درباره لزوم برنامهریزی دقیق و صحیح صدا و سیما برای نسل جوان مطالبی بیان شد اما متأسفانه عمل نشده است.
ایشان افزودند: صدا و سیما باید با استفاده از افراد صاحب اندیشه و متخصص، یک سرفصل کاری ویژه برای آموزش و پرورش داشته باشد.
حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به نامه یکی از دانش آموزانی که هفته پیش با ایشان دیدار داشتند و گلایه وی از نبود برنامههای مناسب و تأثیرگذار برای جوانان دبیرستانی در صدا و سیما گفتند: باید در رسانه ملی با شیوههای هنرمندانه و کارشناسانه، برنامههایی برای اقناع فکری، روحی، دینی و علمی جوانان تهیه شود و برنامههای کنونی در برخی شبکهها به هیچ وجه با نیازها در این زمینه همخوانی ندارند.
ایشان وزارت ارتباطات را نیز یکی دیگر از دستگاههای مسئول در زمینه تربیت نسل آینده برشمردند و با اشاره به گستردگی فضای مجازی و سرعت روزافزون تحولات در این عرصه و ارتباط مستمر جوانان با فضای مجازی خاطرنشان کردند: کسی مخالف استفاده از فضای مجازی نیست بلکه موضوع اصلی این است که در چنین عرصهای که لغزشگاه است باید زمینه استفاده صحیح فراهم شود نه آنکه فضای مجازی بصورت رها و غیرقابل کنترل باشد.
رهبر انقلاب اسلامی با گلایه از وزارت ارتباطات و شورایعالی فضای مجازی گفتند: کسی به دنبال بستن فضای مجازی نیست، زیرا این کار عاقلانه نیست، اما چرا هنگامی که کشورهای دیگر برای حفاظت از فرهنگ خود، در استفاده از فضای مجازی چارچوبهایی قرار میدهند ما فضای مجازی را رها کردهایم؟
حضرت آیت الله خامنهای، یکی دیگر از کارهای لازم در آموزش و پرورش را تزریق روحیه شادابی و جوانی در معلمان خواندند و از همین زاویه بر نوسازی نظام آموزشی کشور تأکید کردند.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی با اشاره به فرسوده و کهنه بودن نظام آموزشی، گفتند: نظام آموزشی کنونی برگرفته از نظام آموزشی اروپاست و همچون «اثری موزهای»، دستنخورده باقی مانده و کهنه شده است، در حالیکه لازم است نوسازی شود.
ایشان، نوسازی نظام آموزشی به شیوه تقلیدی و رونویسی از دست غربیها را کاری غلط برشمردند و افزودند: البته استفاده از تجربیات خوب است اما صاحبان فکر و اندیشه باید در قالب طرح تحول آموزش و پرورش، نظام نوین آموزشی را طراحی و اجرا کنند.
حضرت آیت الله خامنهای، توجه به اهمیت مراکز فنی و حرفهای در «مهارت افزایی و کارآمدی نسل جوان» را یکی از دیگر اولویتهای آموزش و پرورش برشمردند و افزودند: طبق گزارشها، ۱۲ هزار نوع شغل در جامعه وجود دارد، اما آیا باید همه دانشآموزان با استعدادهای گوناگون، مسیر واحد و یکسانی را در تحصیلات خود طی کنند؟
رهبرمعظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید استعدادهای دانشآموزان شناسایی و پرورش داده شوند تا استعدادهای پرورشیافته بتوانند منشأ ابتکار در مشاغل و حرفههای گوناگون شوند.
انتقاد از «استفاده برخی نامها و نشانهای مربوط به دوران طاغوت همچون پیشاهنگان» یکی دیگر از محورهای سخنان رهبر انقلاب خطاب به مسئولان آموزش و پرورش بود.
ایشان افزودند: در آموزش و پرورش با وجود عناوین و تشکلهایی همچون بسیج دانشآموزی و اتحادیه انجمنهای اسلامی دانشآموزان، نباید از تعابیر و الفاظ گذشته که معانی خاصی را بهدنبال خود منتقل میکنند، استفاده شود.
حضرت آیت الله خامنهای در ادامه به موضوع مدارس دولتی و غیر انتفاعی اشاره کردند و گفتند: آموزش و پروش در قانون اساسی، مسئلهای «حاکمیتی» است، البته این به معنای قرار گرفتن همه بار و وظایف بر دوش دولت نیست، اما دولت باید در آموزش و پرورش نقشآفرینی کند و بر همین اساس، تبدیل کردن روزافزون مدارس دولتی به مدارس غیر انتفاعی که بعضی از آنها نیز شهریههای سنگینی میگیرند، لزوماً کار درست و سنجیدهای نیست.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: باید سطح و کیفیت مدارس دولتی آنچنان ارتقا یابد که رغبت خانوادهها به این مدارس افزایش پیدا کند.
حضرت آیت الله خامنهای با اشاره به سلامت فکری و عملی وزیر محترم آموزش و پرورش بر لزوم استفاده از این فرصت برای انجام وظایف سنگین در این دستگاه تاکید کردند و گفتند: دانشگاه فرهنگیان یکی از مراکز بسیار مهم است که باید برای توسعه کمی و کیفی آن هر آنچه که میتوان، سرمایه گذاری کرد.
ایشان در جمعبندی سخنان خود با تأکید بر اهمیتِ ساختن و قدرتمند کردن کشور و نقش برجسته معلمان در این مسیر، مهمترین عنصر قدرتساز را «علم» خواندند و خاطرنشان کردند: قدرت، فقط به داشتن سلاح نیست بلکه «علم، ایمان، شخصیت ملی، ایستادگی و هویت انقلابی»، عناصر تولید قدرت هستند.
رهبرمعظم انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: دشمن وقتی قدرت شما را ببیند، ناچار به عقبنشینی خواهد شد، اما وقتی در نشان دادن مبانی و عناصر قدرت خود در مقابل دشمن، ملاحظه و اجتناب کنیم و یا بترسیم، دشمن «گستاخ» میشود.
ایشان با اشاره به طرحی که در کنگره امریکا علیه رزمایشهای دریایی ایران در جریان است، افزودند: امروز دشمنان حرفهایی میزنند که بزرگتر از دهانشان است و مثلاً طراحی میکنند که «ایران در خلیج فارس نباید رزمایش نظامی داشته باشد»؛ در حالیکه این سخنان، غلط اضافی است.
حضرت آیت الله خامنهای همه این زیادهخواهیها را از سوی ملت بزرگ و بیدار ایران قابل پاسخگویی دانستند و خاطرنشان کردند: خلیج فارس، خانه و محل حضور ملت ایران، و ساحل خلیج فارس و سواحل زیادی از دریای عمان متعلق به این ملت قدرتمند است، بنابراین ما باید در این منطقه حضور، رزمایش و اظهار قدرت داشته باشیم، و این امریکاییها هستند که باید بگویند چرا از آن سوی دنیا به اینجا آمده و رزمایش بهراه میاندازند؟
رهبرمعظم انقلاب اسلامی تأکید کردند: اینگونه باید با قدرتهای زیادهخواه مواجه شد و برخورد کرد.
ایشان، ماندگاری و قدرتمندتر شدن روزافزون جمهوری اسلامی را نشانه شکست دشمنان خواندند و خاطرنشان کردند: قرآن به ما آموخته است که باید بهگونهای خود را آماده کنیم که دشمن، همواره ترس و واهمه داشته باشد.
پیش از سخنان رهبر انقلاب اسلامی، وزیر آموزش و پرورش با گرامیداشت یاد شهیدان مطهری، رجایی و باهنر و با تبریک هفته معلم، تاکید کرد: وزارت آموزش و پرورش تلاش میکند از طریق فرهنگسازی، بستری مناسب برای تحقق عملی اقتصاد مقاومتی فراهم کند.
آقای فانی با بیان اینکه برنامههای راهبردی آموزش و پرورش در طول برنامه ششم مبتنی بر اجرای سند تحول بنیادین خواهد بود، گفت: تدوین نقشه راه سند تحول آموزش و پرورش، طراحی رشتههای جدید، ارتقای منزلت معلمان، تدوین برنامه راهبردی دانشگاههای فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، تقویت مشارکتهای مردمی و توسعه پژوهشسراهای دانش آموزی از مهمترین فعالیتهای آموزش و پرورش در سال گذشته بوده است.