این تصميم در قالب مصوبه در اردیبهشت ماه سال93 به تصویب هیأت وزیران رسید. سيدوحيد حسيني گفت: خودروسازان از آن تاریخ تاکنون 2سال وقت داشتند. تعدادی از خودروسازان این مصوبه را دنبال کرده و کارهای تحقیق و توسعهای لازم را انجام دادند، بنابراین برای اجرای مصوبه آمادگی دارند، اما تعداد دیگری از خودروسازان نیز در این راستا کاری انجام ندادند و امیدوار بودند که مثل مصوبه یورو2 و یورو3 این یکی هم به تعویق بیفتد یا مشمول استثنا شود. قانون نصب اجباری فیلتر دوده برای خودروهای دیزل نو است که از مهرماه امسال اجرایی خواهد شد و طی این قانون همه خودروسازان مکلف میشوند که روی خودروهای دیزلی تولیدی، فیلتر نصب کنند همچنین همه خودروهای وارداتی دیزلی باید مجهز به فیلتر دوده باشند.
بهگفته سيد وحید حسینی مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران تحقيقات نشان داده که این فناوري قابلیت حذف دود سیاه، ذرات معلق بسیار ریز، اکسیدهای فلزی خطرناک ناشی از سایش موتور و هیدروکربنهای معطر را از اگزوز دیزل دارد و با شرایط کارکرد و عملکردی در ایران سازگار است. اشکالات فنی موجود در روند کار شامل خرابی فیلترها یا ایجاد اشکال برای موتور اتوبوسها نیز در حال بررسی است اما تمام هزینههای اضافی و اشکالات فنی به وجود آمده در برابر فایده استفاده از این فناوری در سلامت و بهداشت جامعه و کیفیت هوا بسیار ناچیز است. مدیرعامل شرکت کنترل کیفیت هوا با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست و دولت بر اجرای مصوبه نصب فیلترهای دوده پافشاری داشتهاند، اظهار کرد: با نصب فیلتر دوده بر یک خودروی دیزل نو، خاطر جمع خواهیم بود که در عمر 20-15ساله، این خودرو دیزل در جاده یا شهر مسئله آلودگی نخواهد داشت؛ البته وجود سیستمهای نظارتی کارا و دقیق نیز برای تکمیل این مصوبه نیاز است. وی گفت: تعدادی از خودروسازان خارجی همانهایی که در زمان تحریمها با کوچکترین تلنگری بازار ایران را ترک کردند، قصد مقابله با مصوبه فیلتر دوده کشور را دارند.