محمد‌‌‌‌ باریکانی: بازسازی صحنه به توپ بستن مجلس در عمارت مسعودیه تهران موجب شد تا حراست سازمان میراث فرهنگی و صندوق احیا و بهره‌برداری از اماکن تاریخی و فرهنگی با حضور در عمارت مسعودیه اقدام به تعطیل موقت پروژه بازسازی صحنه‌های تاریخی «به روایت یک شاهد عینی» کند.

عباباف، رئيس حراست سازمان ميراث فرهنگي به همراه مسئولان حراست صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي صبح ديروز با اطلاع از اجراي پروژه بازسازي صحنه‌هاي تاريخي در عمارت مسعوديه تهران به اين عمارت رفتند و به‌طور موقت از ادامه پروژه جلوگيري كردند و به همشهري گفتند كه فعاليت بهره‌بردار برخلاف قرارداد ابتدايي با صندوق احيا است كه قرار بود براساس آن اين مجموعه تاريخي شهر تهران تنها كاربري هتل و اقامتي - پذيرايي داشته باشد درحالي‌كه بهره‌بردار اقدام به بهره‌برداري نامرتبط از اين مجموعه كرده است.

بهره‌بردار عمارت مسعوديه تهران تأكيد دارد كه اين بناي تاريخي امكان تبديل شدن به هتل ندارد و بايد تبديل به مركز فعاليت‌هاي فرهنگي در شهر تهران شود. اما صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي مي‌گويد كه قرارداد واگذاري عمارت مسعوديه تهران تعهد سرمايه‌گذار به تبديل كردن اين مجموعه تاريخي متعلق به فرزند ناصرالدين شاه قاجار به هتل و مجموعه اقامتي است.

درحالي‌كه چالش حقوقي بر سر واگذاري عمارت مسعوديه تهران ادامه دارد، بهره‌بردار اين مجموعه تاريخي در تازه‌ترين اتفاق اجازه بازسازي صحنه‌هاي به توپ بستن مجلس را در عمارت تاريخي مسعوديه به آزاده اخلاقي كارگردان اين پروژه تاريخي داد تا بازسازي يكي ديگر از اتفاقات تاريخي شهر تهران را با بهره‌گيري از فضاي عمارت مسعوديه انجام دهد.

بهره‌برداري از عمارت مسعوديه در پروژه به روايت يك شاهد عيني اما به گفته مدير فني صندوق حفظ و احياي آثار تاريخي موجب خسارت به بناي تاريخي مسعوديه شده است. براساس مشاهدات همشهري، در ميزانسن روايت تصويري از صحنه‌هاي به توپ بستن مجلس، ارسي‌هاي عمارت اصلي مسعوديه و درهاي اين عمارت تاريخي كه به گفته فرشيد عبداللهي، مدير فني صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي، بهره بردار عمارت مسعوديه ارسي‌هاي تاريخي اين عمارت را براي تصويربرداري گشوده است تا در پروژه عكاسي بر ارسي‌هاي بالاي عمارت اصلي و تالار آيينه عمارت مسعوديه سنگربندي شود. همچنين چند در تاريخي در داخل عمارت نيز برداشته شده است كه نبايد اين اقدامات انجام مي‌شد.

او همچنين از آتش زدن تيرچه‌هاي چوبي در پاي عمارت تاريخي مسعوديه انتقاد كرد و به همشهري گفت: آتش ايجاد شده پاي عمارت موجب مي‌شود تا دود ناشي از آتش بر گچبري‌هاي عمارت مسعوديه بنشيند كه پاك كردن آنها كار بسيار دشواري است.

صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي از صفر تا صد قرارداد واگذاري عمارت مسعوديه تهران را به شركت عظام زير سؤال مي‌برد و مي‌گويد اين شركت بدون وجود رقيب در مزايده واگذاري عمارت تاريخي مسعوديه تهران برنده شد و براساس همان قرارداد واگذاري نيز مي‌بايست اين بناي تاريخي را تبديل به هتل كند. اما اين اتفاق نيفتاده و شركت عظام علاوه بر آنكه اين عمارت تاريخي را مرمت نكرده است اقدام به بهره‌برداري از اين عمارت تاريخي بدون اطلاع و مجوز صندوق احيا و بهره‌برداري از اين مجموعه تاريخي كرده است.

فرشيد عبداللهي كه خود را مدير فني صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي معرفي مي‌كند با نشان دادن بخش‌هاي آسيب ديده عمارت مسعوديه به همشهري مي‌گويد: متأسفانه دوداندود كردن بخش‌هايي از بناي اصلي عمارت مسعوديه و سنگربندي بر ارسي‌هاي دومين عمارت نفيس شهر تهران پس از بناي ثبت جهاني شده كاخ گلستان يك رفتار غيرفرهنگي است و بهره بردار عمارت مسعوديه نبايد اجازه چنين رفتاري در اين بناي تاريخي را بدهد چون شأن تاريخي عمارت مسعوديه را از بين مي‌برد.

بازديد ناگهاني و حضور نيروهاي حراست و مسئولان سازمان ميراث فرهنگي و صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي از عمارت مسعوديه تهران در شرايطي صورت گرفت كه گروه فيلمبرداري با بهره‌گيري از جمعيت زيادي كه قرار است صحنه به توپ بستن مجلس را به تصوير بكشد در حال تمرين صحنه‌ها در عمارت مسعوديه و پاشيدن رنگ به جاي خون در محوطه حيات اين عمارت تاريخي و ايجاد تپه‌هاي خاكي در مقابل اين بناي تاريخي بودند. هيچ‌يك از مديران شركت عظام و بهره‌برداران عمارت تاريخي مسعوديه نيز حاضر به بيرون آمدن از اتاق كار خود و مذاكره بر سر آينده عمارت مسعوديه نشدند.

اكبر تقي‌زاده، مجري مرمت و احياي عمارت تاريخي مسعوديه تهران اما به همشهري مي‌گويد كه هيچ خسارتي به عمارت تاريخي مسعوديه تهران وارد نشده و ارسي‌هايي كه مدير فني صندوق مدعي بازكردن آنها شده است باز نشده است چون ارسي‌هاي پنجره‌ها حالت كشويي دارند و به بالا جمع شده‌اند. درهاي عمارت نيز در حال مرمت هستند.

او بار ديگر تأكيد كرد به‌رغم آنكه عمارت مسعوديه تهران قابليت تبديل شدن به هتل را ندارد باز هم شركت عظام در نامه‌هايي به صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي خواسته است تا نقشه‌هاي مربوط به تغيير كاربري بنا را تأييد كند كه اين اتفاق نيز نيفتاده است.

او با اشاره به اينكه رفتار صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي موجب آزردگي سرمايه‌گذاران در بناهاي تاريخي مي‌شود افزود: صندوق احيا يك‌سال است كه پاسخنامه‌هاي سرمايه‌گذار عمارت مسعوديه را نداده است و موجب سرگرداني سرمايه‌گذار شده است.

آزاده اخلاقي كارگردان پروژه به روايت يك شاهد عيني كه مشغول تصويربرداري صحنه‌هاي به توپ بستن مجلس توسط لياخوف روسي در عمارت مسعوديه تهران است، در پاسخ به اين سؤال همشهري كه چرا عمارت مسعوديه را براي اجراي اين طرح انتخاب كرده و اطلاعي از نحوه فعاليت در بناهاي تاريخي و رعايت بايدها و نبايدهاي اين بناها دارد؟ گفت: متأسفانه در تهران به جز عمارت مسعوديه عمارت ديگري وجود نداشت كه به‌صورت اورجينال حفظ شده باشد.

وي گفت: همه جاي تهران و ايران را به‌دنبال لوكيشن پروژه گشتيم و متوجه شديم كه فقط عمارت مسعوديه تهران براي اين پروژه مناسب است. جلسات متعددي نيز با گروه فني عمارت مسعوديه براي چگونگي فعاليت خود داشتيم كه به بنا آسيب نرسد.به گفته او، در ماجراي به توپ بستن مجلس 7ساعت جنگ شد و 300كشته بر جاي ماند و تمامي ارسي‌ها و وسايل مجلس نيز به غارت برده شد و ما بايد اين صحنه را به تصوير بكشيم و هيچ كجا بهتر از عمارت مسعوديه نبود.

او گفت: اندكي خاك در برابر بنا ريخته شد كه بگوييم اينها سنگر است، مقداري رنگ قرمز نيز به نشانه خونريزي آن‌روز در بخشي از حيات ريختيم و قرار است مجلس را در فتوشاپ به توپ ببنديم. براي سنگربندي ارسي‌ها نيز لنگه ارسي‌ها را بالا برديم تا امكان استفاده از آنها براي سنگر وجود داشته باشد.

به توپ بستن مجلس در عمارت مسعوديه تهران حالا عزم صندوق احيا و بهره‌برداري از اماكن تاريخي و فرهنگي را از شكايت به مراجع قضايي براي بازپس‌گيري عمارت مسعوديه بيشتر كرده است. پروسه حقوقي بازگرداندن عمارت مسعوديه به دولت ادامه دارد و بهانه اصلي نيز بهره‌برداري از مسعوديه بدون انجام مرمت كافي و تبديل شدن آن به مركز فرهنگي شهر تهران بدون توجه به قرارداد اصلي تبديل اين مجموعه تاريخي به هتل و اقامتگاه سنتي است.