تاریخ انتشار: ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۲

همشهری آنلاین: نسبت تصاویری که از شبکه‌های یک، دو، چهار، پنج، نمایش، قرآن، ورزش، آموزش، سلامت و نسیم پخش می‌شوند از فرمت ۴:۳ به ۱۶:۹ ارتقا یافت.

به گزارش مهر، نسبت تصاویر دریافتی مخاطبان در سراسر كشور از وضعیت غیر عریض ۴:۳ به وضعیت عریض استاندارد ۱۶:۹ ارتقا یافت و مردم می‌توانند تصاویر مطلوب عریض را بدون حالت دفرمه در نمایشگرهای عریض خود مشاهده كنند.

پیش از این، گیرنده‌های تلویزیونی عریض مخاطبان، تصاویر را ۴:۳ پخش می كرد و در كناره‌های تصویر باند سیاه رنگی مشاهده می‌شد كه بینندگان با ورود به قسمت تنظیمات گیرنده‌های خود برای حذف سیاهی‌ها، اندازه تصویر را به فرمت ۱۶:۹ تغییر می‌دادند كه این امر باعث دِفُرمه شدن تصاویر می شد. با این اقدام معاونت فنی رسانه ملی، تصاویر از مبداء یعنی استودیوهای پخش برنامه های تلویزیونی با فرمت ۱۶:۹ ارسال می شود كه نه تنها دفرمه نیست بلكه مانند پرده عریض سینما حاشیه‌های بیشتری از تصاویر را در معرض دید بیننده قرار می‌دهد.

همچنین ۲۷ دوربین استودیویی موجود در ۹ استودیوی پخش سازمان به این قابلیت یعنی (SD۱۶:۹) ارتقا پیدا كردند. همچنین تصاویری كه قبلا به شكل تامینی تولید شده اند به این قابلیت ارتقا پیدا می‌کنند.  تولید گرافیك، متن و لوگوی شبكه‌ها توسط Graphic Systems و Character Generator باید با استاندارد عریض ۱۶:۹ صورت بگیرد كه سیستم‌های قبلی برای پیدایی این قابلیت، ارتقا یافتند.

در مورد تصاویر تامینی كه قبلا تولید شده اند نیز تجهیزات سروِر پخش (Playout Server) و سایر ملزومات چرخه پخش چند رسانه ای از جمله Injest Servers و Non linearEditings به استاندارد ۱۶:۹ سوئیچ شدند. در عین حال ملاحظاتی در فرستنده و انتقال سیگنال باید صورت می گرفت و بخش تولید نیز آمادگی تامین محتوای پخش به صورت عریض (۱۶:۹wide) را كسب می‌كرد.